voorvork op luchtruk oppompen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gast

voorvork op luchtruk oppompen?

Bericht door Gast »

ahoi bikers!

K heb sinds 2 maanden een Minerva outback met de Suntour Axon E-LO voorvork op luchtdruk, maar heb nu een klein probleemke.
Wanneer ik nu gewoon op mijn fiets zit, normale houding dus, zakt dat ding veel te fel in...
Ik denk dus dat ik ze een beke zal moeten oppompen ? (k heb in de handleiding de juiste waarde van druk gevonden) of kan het daar niet aan liggen? En als ik ze moet oppompen, gaat dit dan met een gewone fietstpomp? tis te zeggen, zo een T-modelleke ? :)

Alvast merci voor de antwoorden!

BTW: k had misschien beter de zoekfunctie gebruikt, maar t zijn examens dus heb ik al genoeg te lezen :oops:
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

Ik heb een speciaal vork-pompje en de waarden zijn in tabellen op internet te vinden, maar bij mij is het probleem: als ik het pompje na de juiste druk ingesteld te hebben eraf wil schroeven, ontsnapt er alle druk. Bv als je je band oppompt verlies je ook altijd zo een klets lucht, maar te verwaarlozen door het grote volume van de band, maar bij een vork is er dan al lang alle lucht uit: probleem!
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

He, met een goede vorkpomp verlies je geen druk, vermits je de pomp in twee gewegingen van het ventiel verwijdert.
Eerst schroef je de pin terug, en dan pas de pomp van het ventiel. Het klein beetje lucht dat je zo verliest zit tussen ventiel en pomp.
Als de vork te veel inzakt (sag) ligt dat inderdaad aan te slappe ingaande demping, in dit geval te weinig luchtdruk
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

Die begrijp ik niet? Pin?? ik denk dat de lucht aan de schroefdraad ontsnapt.. Het is wel een echte vorkpomp aangeraden door de fietsenmaker
Gast

Bericht door Gast »

merci voor uw replys dudes!
Ben blij dat er gewoon te weinig druk op zit. :)
wat kost zo het gemiddelde vorkpompke? en vind je dat bij de gewone fietsenboer?
Tiles02
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 18 jul 2003 12:16
Rijdt met: Rotwild

Bericht door Tiles02 »

voor mijn BBB-pompje heb ik 31€ betaald. Maar ik heb er dan wel nog wa vijlwerk omdat de kop iets te lang was voor mijn "skareb-ventiel".
een tip: neem ms uwen velo mee naar de winkel waar je dat pomke koopt (scheelt in heen en weer rijden)
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Ward #3 schreef:Die begrijp ik niet? Pin?? ik denk dat de lucht aan de schroefdraad ontsnapt.. Het is wel een echte vorkpomp aangeraden door de fietsenmaker
Hmm, beetje moeilijk uit te leggen, je moet de pomp in 2 keer losschroeven, 1 keer zodat de pin terugtrekt (pin die de pin in het ventiel opendrukt) en een 2de keer om de pomp van het ventiel zelf te verwijderen.
Gebruikersavatar
pv007
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26 apr 2004 16:10
Rijdt met: Cube

Bericht door pv007 »

adri,
kan je dit nog iets gedetailleerder uitleggen aub?
ik heb hetzelfde probleem.
ik zet em op 130 psi en als ik de pomp eraf haal,
dan staat er niets meer (50 psi)
ik denk dat ook dat ik iets mis doe...
Tiles02
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 18 jul 2003 12:16
Rijdt met: Rotwild

Bericht door Tiles02 »

Kan zijn da je met druk zit in buisje van pompje ook he...
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

pv007 schreef:adri,
kan je dit nog iets gedetailleerder uitleggen aub?
ik...
Ok, hier met foto's

Je hebt op een goede pomp een bewegend stuk, dat zijn eigen schroefdraad heeft. Dit is de verste positie van dat stuk :

Afbeelding

en dit is de kortste positie van dat stuk:

Afbeelding

Nu , als je de pomp op het ventiel van de vork zet, moet je beginnen vanuit de kortste positie, je vijst de pomp op het ventiel, waardoor het stuk naar de verste positie beweegt, op dat moment staat er nog steeds geen druk op de meter van de pomp... zie de volgende foto.

Afbeelding

nu vijs je de pomp naar de kortste positie, de pomp maakt kontakt met de pin en er is druk op de meter.. je kan nu dan de druk regelen.. zie de volgende foto.

Afbeelding

Nu komt de trukko met de lapino..

Als je gedaan hebt laat je het ventiel zitten op de vork, maar je vijst de pomp terug achteruit naar de verste positie, dus terug naar deze stand..

Afbeelding

nu vijs je de pomp van de vork af en kees is klaar.. je hoort enkel een klein sisje als de druk tussen ventiel en pomp ontsnapt.. dat is alles.

kijk of je pomp dat bewegend deel heeft en probeer het dan zelf maar uit.
Plaats reactie