voorvork op luchtruk oppompen?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
voorvork op luchtruk oppompen?
Bericht door Gast »
ahoi bikers!
K heb sinds 2 maanden een Minerva outback met de Suntour Axon E-LO voorvork op luchtdruk, maar heb nu een klein probleemke.
Wanneer ik nu gewoon op mijn fiets zit, normale houding dus, zakt dat ding veel te fel in...
Ik denk dus dat ik ze een beke zal moeten oppompen ? (k heb in de handleiding de juiste waarde van druk gevonden) of kan het daar niet aan liggen? En als ik ze moet oppompen, gaat dit dan met een gewone fietstpomp? tis te zeggen, zo een T-modelleke ? :)
Alvast merci voor de antwoorden!
BTW: k had misschien beter de zoekfunctie gebruikt, maar t zijn examens dus heb ik al genoeg te lezen
K heb sinds 2 maanden een Minerva outback met de Suntour Axon E-LO voorvork op luchtdruk, maar heb nu een klein probleemke.
Wanneer ik nu gewoon op mijn fiets zit, normale houding dus, zakt dat ding veel te fel in...
Ik denk dus dat ik ze een beke zal moeten oppompen ? (k heb in de handleiding de juiste waarde van druk gevonden) of kan het daar niet aan liggen? En als ik ze moet oppompen, gaat dit dan met een gewone fietstpomp? tis te zeggen, zo een T-modelleke ? :)
Alvast merci voor de antwoorden!
BTW: k had misschien beter de zoekfunctie gebruikt, maar t zijn examens dus heb ik al genoeg te lezen
- Ward #3
- Mountainbiker
- Berichten: 270
- Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
- Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1
Ik heb een speciaal vork-pompje en de waarden zijn in tabellen op internet te vinden, maar bij mij is het probleem: als ik het pompje na de juiste druk ingesteld te hebben eraf wil schroeven, ontsnapt er alle druk. Bv als je je band oppompt verlies je ook altijd zo een klets lucht, maar te verwaarlozen door het grote volume van de band, maar bij een vork is er dan al lang alle lucht uit: probleem!
- A d r i
- Mountainbiker
- Berichten: 3125
- Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
- Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
- Contacteer:
He, met een goede vorkpomp verlies je geen druk, vermits je de pomp in twee gewegingen van het ventiel verwijdert.
Eerst schroef je de pin terug, en dan pas de pomp van het ventiel. Het klein beetje lucht dat je zo verliest zit tussen ventiel en pomp.
Als de vork te veel inzakt (sag) ligt dat inderdaad aan te slappe ingaande demping, in dit geval te weinig luchtdruk
Eerst schroef je de pin terug, en dan pas de pomp van het ventiel. Het klein beetje lucht dat je zo verliest zit tussen ventiel en pomp.
Als de vork te veel inzakt (sag) ligt dat inderdaad aan te slappe ingaande demping, in dit geval te weinig luchtdruk
- A d r i
- Mountainbiker
- Berichten: 3125
- Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
- Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
- Contacteer:
Hmm, beetje moeilijk uit te leggen, je moet de pomp in 2 keer losschroeven, 1 keer zodat de pin terugtrekt (pin die de pin in het ventiel opendrukt) en een 2de keer om de pomp van het ventiel zelf te verwijderen.Ward #3 schreef:Die begrijp ik niet? Pin?? ik denk dat de lucht aan de schroefdraad ontsnapt.. Het is wel een echte vorkpomp aangeraden door de fietsenmaker
- A d r i
- Mountainbiker
- Berichten: 3125
- Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
- Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
- Contacteer:
Ok, hier met foto'spv007 schreef:adri,
kan je dit nog iets gedetailleerder uitleggen aub?
ik...
Je hebt op een goede pomp een bewegend stuk, dat zijn eigen schroefdraad heeft. Dit is de verste positie van dat stuk :
en dit is de kortste positie van dat stuk:
Nu , als je de pomp op het ventiel van de vork zet, moet je beginnen vanuit de kortste positie, je vijst de pomp op het ventiel, waardoor het stuk naar de verste positie beweegt, op dat moment staat er nog steeds geen druk op de meter van de pomp... zie de volgende foto.
nu vijs je de pomp naar de kortste positie, de pomp maakt kontakt met de pin en er is druk op de meter.. je kan nu dan de druk regelen.. zie de volgende foto.
Nu komt de trukko met de lapino..
Als je gedaan hebt laat je het ventiel zitten op de vork, maar je vijst de pomp terug achteruit naar de verste positie, dus terug naar deze stand..
nu vijs je de pomp van de vork af en kees is klaar.. je hoort enkel een klein sisje als de druk tussen ventiel en pomp ontsnapt.. dat is alles.
kijk of je pomp dat bewegend deel heeft en probeer het dan zelf maar uit.