Vork: Manitou Skareb Comp

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Vork: Manitou Skareb Comp

Bericht door Justin »

Hoi Bikers,

Op mijn mtb staat een Manitou Skareb Comp lockout voorvering.
Na mijn eerste "modder-ritje" kraakt de lockout regelaar (hoe moet ik dat rode schuivertje rechts bovenaan op de vork anders noemen... :wink: ), waarschijnlijk door korreltjes zand die er nog tussen zitten.

1) Kan het kwaad om die rode schakelaar los te draaien (met een steeksleuteltje), of zit deze regelaar vast aan een 'vitaal' onderdeel van de vering ?

2) Is het normaal dat na enkele ritten de vering in uitgeschakelde stand toch nog een beetje (zeer miniem : 1 mm) veert ? Zo'n vraag klinkt misschien wel raar, maar het is ook mijn eerste verende voorvork hé gasten.

3) Kan de vering beschadigd worden wanneer je bv. op harde ondergrond rijdt met uitgeschakelde vering en je onverwachts toch een slag op je wiel krijgt (bv. steen op weg) ?

4) Onderaan staat een regeling voor "rebound". Welke stand vinden jullie persoonlijk het meest comfortabel (snelle rebound of langzame) ?

Ik weet het, het zijn misschien veel vragen in één keer :oops: ........, maar ik weet ook dat er tussen jullie experts genoeg zitten die wel een antwoord zullen weten op één of meerdere van mijn vragen. :wink: :D
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Mss iets voor de categorie: onderhoud en herstellingen?

Hoe beter je een berichtje plaatst, hoe meer kans dat de geschikte personen het lezen.

In ieder geval: geblokkeerde vorken helemaal niet hetzelfde als een stijve vork. Een miniem veergedrag is dus voor zover ik weet normaal.

Wat dat beschadigen in gelockte toestand betreft: je moet in de handleiding of op het web eens zien of er een soort blow-off op die lock-out zit. Die zorgt er voor dat je lock-out wordt "overruled" bij een te zware schok.
Gebruikersavatar
MartaSL
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 17:38

Bericht door MartaSL »

Een blow-off zit er iig niet op. Ik heb zelf de Skareb Super, maar ik kan nergens vinden hoeveel luchtdruk erop moet staan, weet iemand misschien hoe ik die moet berekenen?
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Re: Vork: Manitou Skareb Comp

Bericht door Mick »

Justin schreef:Hoi Bikers,

Op mijn mtb staat een Manitou Skareb Comp lockout voorvering.
Na mijn eerste "modder-ritje" kraakt de lockout regelaar (hoe moet ik dat rode schuivertje rechts bovenaan op de vork anders noemen... :wink: ), waarschijnlijk door korreltjes zand die er nog tussen zitten.

1) Kan het kwaad om die rode schakelaar los te draaien (met een steeksleuteltje), of zit deze regelaar vast aan een 'vitaal' onderdeel van de vering ?
Onder de sticker van Lock-out zit normaal een parkervijsje, als je dit los vijst dan kan je de "schakelaar er af halen. Heel de lock-out moet je er zeker niet uithalen. Moet dit ooit toch (olie bijvullen ofzo) dan mag je dit ook nooit met een platte steeksleutel doen maar met een dopsleutel, anders ga je hem beschadigen.
2) Is het normaal dat na enkele ritten de vering in uitgeschakelde stand toch nog een beetje (zeer miniem : 1 mm) veert ? Zo'n vraag klinkt misschien wel raar, maar het is ook mijn eerste verende voorvork hé gasten.
Jep, volledig normaal...

3) Kan de vering beschadigd worden wanneer je bv. op harde ondergrond rijdt met uitgeschakelde vering en je onverwachts toch een slag op je wiel krijgt (bv. steen op weg) ?
Het antwoord is helaas Ja... Het moet wel een grote klap zijn, dus niet als je over een steen rijdt ofzo... Heb het zelf meegemaakt op de marathon in Willingen verleden jaar...

4) Onderaan staat een regeling voor "rebound". Welke stand vinden jullie persoonlijk het meest comfortabel (snelle rebound of langzame) ?
voor mij persoonlijk: Snel

Ik weet het, het zijn misschien veel vragen in één keer :oops: ........, maar ik weet ook dat er tussen jullie experts genoeg zitten die wel een antwoord zullen weten op één of meerdere van mijn vragen. :wink: :D
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

MartaSL schreef:Een blow-off zit er iig niet op. Ik heb zelf de Skareb Super, maar ik kan nergens vinden hoeveel luchtdruk erop moet staan, weet iemand misschien hoe ik die moet berekenen?
Ik dacht dat dit 75% van je lichaamsgewicht was... in PSI (ben niet zeker)
Plaats reactie