Bout van XTR crank komt steeds los ...
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Bout van XTR crank komt steeds los ...
Ik merk op dat ik regelmatig die bout van de linkerarm kan bijspannen.
Nochtans monteer ik de crank correct, geen speling, gebruik van Nm (aanspan moment 50Nm), montage pasta op bout ...
Gisteren de Ardennes Trophy gereden, deze morgen kon ik de bout een halve toer bijspannen :S
Is dit normaal?
Nochtans monteer ik de crank correct, geen speling, gebruik van Nm (aanspan moment 50Nm), montage pasta op bout ...
Gisteren de Ardennes Trophy gereden, deze morgen kon ik de bout een halve toer bijspannen :S
Is dit normaal?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 01 feb 2009 18:45
Bericht door HyperBaton »
Wat blauwe Loctite er op zou ik proberen. Is bedoeld om bouten onderhevig aan trillingen mee vast te zetten (moet ik doen met bouten van mijn moto tandwiel). Is ook geen lijm, je draait de bout er zo uit de moment dat hij los moet.
- Brainjumper
- Mountainbiker
- Berichten: 258
- Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
- Rijdt met: SPEC. FSR XC
Bericht door Brainjumper »
De bout die door de linkercranck in de buis van de rechtercranck vastschroeft dient enkel om de twee cranckarmen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zo vast mogelijk tegen de lagercups. Ik draai die gewoon zo vast mogelijk aan met de hand, draai vervolgens cranckstel een paar keer rond, waarna ik de bout nog wat vaster kan draaien en herhaal dit een paar maal totdat die bout met de hand echt niet meer vaster te krijgen is. Vervolgens doe ik wat blauwe loctite op de twee inbusboutje in de linkercranck en draai deze elk net zo ver vast zonder er echt kracht op te moeten zetten. Vanaf dan beurtelings elke inbusschroef telkens een kwartslagje vaster zetten met inbussleutel totdat ge al serieus kracht moet zetten om ze nog vaster te kunnen zettten en klaar is kees.
Dit is zo bij de model voor XTR (XT, (S)LX,...). Bij XTR dient deze bout wel degelijk om de crank(s) op zijn plaats te houden.Brainjumper schreef:De bout die door de linkercranck in de buis van de rechtercranck vastschroeft dient enkel om de twee cranckarmen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zo vast mogelijk tegen de lagercups. Ik draai die gewoon zo vast mogelijk aan met de hand, draai vervolgens cranckstel een paar keer rond, waarna ik de bout nog wat vaster kan draaien en herhaal dit een paar maal totdat die bout met de hand echt niet meer vaster te krijgen is. Vervolgens doe ik wat blauwe loctite op de twee inbusboutje in de linkercranck en draai deze elk net zo ver vast zonder er echt kracht op te moeten zetten. Vanaf dan beurtelings elke inbusschroef telkens een kwartslagje vaster zetten met inbussleutel totdat ge al serieus kracht moet zetten om ze nog vaster te kunnen zettten en klaar is kees.
Een beetje loctide lijkt mij de beste oplossing. Het los komen komt vaak voor bij alu bouten (ook bij KCNC, FSA, Stronglight,...). Een eventuele oplossing is voor een (iets zwaardere) stalen bout te gaan (al zal je deze waarschijnlijk op maat moeten laten maken).
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Berichten: 5027
- Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Bericht door madskatingcow »
@brainjumper : jouw uitleg is voor het oude XTR model, of de XT's. Bij de nieuwe XTR gebeurt de montage anders.
Ikzelf heb al heel wat XTR cranks gemonteerd (met momentsleutel), die zijn nog nooit losgekomen.
Ikzelf heb al heel wat XTR cranks gemonteerd (met momentsleutel), die zijn nog nooit losgekomen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 319
- Lid geworden op: zo 06 aug 2006 13:04
- Rijdt met: Santa Cruz blur LT2
Bericht door fast_bunny »
loctite 242 is dat. aanbrengen , vastschroeven en een halfuur wachtenBobbie schreef:Dit is zo bij de model voor XTR (XT, (S)LX,...). Bij XTR dient deze bout wel degelijk om de crank(s) op zijn plaats te houden.Brainjumper schreef:De bout die door de linkercranck in de buis van de rechtercranck vastschroeft dient enkel om de twee cranckarmen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zo vast mogelijk tegen de lagercups. Ik draai die gewoon zo vast mogelijk aan met de hand, draai vervolgens cranckstel een paar keer rond, waarna ik de bout nog wat vaster kan draaien en herhaal dit een paar maal totdat die bout met de hand echt niet meer vaster te krijgen is. Vervolgens doe ik wat blauwe loctite op de twee inbusboutje in de linkercranck en draai deze elk net zo ver vast zonder er echt kracht op te moeten zetten. Vanaf dan beurtelings elke inbusschroef telkens een kwartslagje vaster zetten met inbussleutel totdat ge al serieus kracht moet zetten om ze nog vaster te kunnen zettten en klaar is kees.
Een beetje loctide lijkt mij de beste oplossing. Het los komen komt vaak voor bij alu bouten (ook bij KCNC, FSA, Stronglight,...). Een eventuele oplossing is voor een (iets zwaardere) stalen bout te gaan (al zal je deze waarschijnlijk op maat moeten laten maken).
Een tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. De schroef om de linkercrank op zijn plaats te houden loste regelmatig tijdens het rijden. Eerst geprobeerd om er een andere schroef te gebruiken, zonder resultaat. Tot slot toch eens raad gevraagd bij mijn LBS en hij wist me te vertellen dat de crank versleten was. De crank is van een ander (lees zachter) metaal gemaakt dan de eigenlijke as. Het metaal rond de as was afgesleten, waardoor de schroef telkens losgewrikt werd tijdens het fietsen. Linkercrank vervangen en sindsdien nooit nog problemen gehad.