Bout van XTR crank komt steeds los ...

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Bout van XTR crank komt steeds los ...

Bericht door uncle sam »

Ik merk op dat ik regelmatig die bout van de linkerarm kan bijspannen.
Nochtans monteer ik de crank correct, geen speling, gebruik van Nm (aanspan moment 50Nm), montage pasta op bout ...

Gisteren de Ardennes Trophy gereden, deze morgen kon ik de bout een halve toer bijspannen :S
Is dit normaal?

Afbeelding
HyperBaton
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 01 feb 2009 18:45

Bericht door HyperBaton »

Wat blauwe Loctite er op zou ik proberen. Is bedoeld om bouten onderhevig aan trillingen mee vast te zetten (moet ik doen met bouten van mijn moto tandwiel). Is ook geen lijm, je draait de bout er zo uit de moment dat hij los moet.
valepijn
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 01 mei 2009 13:35
Rijdt met: flanders

Bericht door valepijn »

Of met een momentsleutel aandraaien, maar dan moet je wel zien te weten te komen met welk moment je hem moet vastzetten :-?
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

valepijn schreef:Of met een momentsleutel aandraaien, maar dan moet je wel zien te weten te komen met welk moment je hem moet vastzetten :-?
Bril vergeten? :-D
gebruik van Nm (aanspan moment 50Nm)
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

De bout die door de linkercranck in de buis van de rechtercranck vastschroeft dient enkel om de twee cranckarmen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zo vast mogelijk tegen de lagercups. Ik draai die gewoon zo vast mogelijk aan met de hand, draai vervolgens cranckstel een paar keer rond, waarna ik de bout nog wat vaster kan draaien en herhaal dit een paar maal totdat die bout met de hand echt niet meer vaster te krijgen is. Vervolgens doe ik wat blauwe loctite op de twee inbusboutje in de linkercranck en draai deze elk net zo ver vast zonder er echt kracht op te moeten zetten. Vanaf dan beurtelings elke inbusschroef telkens een kwartslagje vaster zetten met inbussleutel totdat ge al serieus kracht moet zetten om ze nog vaster te kunnen zettten en klaar is kees.
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Brainjumper schreef:De bout die door de linkercranck in de buis van de rechtercranck vastschroeft dient enkel om de twee cranckarmen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zo vast mogelijk tegen de lagercups. Ik draai die gewoon zo vast mogelijk aan met de hand, draai vervolgens cranckstel een paar keer rond, waarna ik de bout nog wat vaster kan draaien en herhaal dit een paar maal totdat die bout met de hand echt niet meer vaster te krijgen is. Vervolgens doe ik wat blauwe loctite op de twee inbusboutje in de linkercranck en draai deze elk net zo ver vast zonder er echt kracht op te moeten zetten. Vanaf dan beurtelings elke inbusschroef telkens een kwartslagje vaster zetten met inbussleutel totdat ge al serieus kracht moet zetten om ze nog vaster te kunnen zettten en klaar is kees.
Dit is zo bij de model voor XTR (XT, (S)LX,...). Bij XTR dient deze bout wel degelijk om de crank(s) op zijn plaats te houden.

Een beetje loctide lijkt mij de beste oplossing. Het los komen komt vaak voor bij alu bouten (ook bij KCNC, FSA, Stronglight,...). Een eventuele oplossing is voor een (iets zwaardere) stalen bout te gaan (al zal je deze waarschijnlijk op maat moeten laten maken).
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Bericht door uncle sam »

kvroeg me gewoon af of er nog mensen dit voorhebben, of controleren jullie dit niet?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

@brainjumper : jouw uitleg is voor het oude XTR model, of de XT's. Bij de nieuwe XTR gebeurt de montage anders.

Ikzelf heb al heel wat XTR cranks gemonteerd (met momentsleutel), die zijn nog nooit losgekomen.
fast_bunny
Mountainbiker
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 06 aug 2006 13:04
Rijdt met: Santa Cruz blur LT2

Bericht door fast_bunny »

Bobbie schreef:
Brainjumper schreef:De bout die door de linkercranck in de buis van de rechtercranck vastschroeft dient enkel om de twee cranckarmen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zo vast mogelijk tegen de lagercups. Ik draai die gewoon zo vast mogelijk aan met de hand, draai vervolgens cranckstel een paar keer rond, waarna ik de bout nog wat vaster kan draaien en herhaal dit een paar maal totdat die bout met de hand echt niet meer vaster te krijgen is. Vervolgens doe ik wat blauwe loctite op de twee inbusboutje in de linkercranck en draai deze elk net zo ver vast zonder er echt kracht op te moeten zetten. Vanaf dan beurtelings elke inbusschroef telkens een kwartslagje vaster zetten met inbussleutel totdat ge al serieus kracht moet zetten om ze nog vaster te kunnen zettten en klaar is kees.
Dit is zo bij de model voor XTR (XT, (S)LX,...). Bij XTR dient deze bout wel degelijk om de crank(s) op zijn plaats te houden.

Een beetje loctide lijkt mij de beste oplossing. Het los komen komt vaak voor bij alu bouten (ook bij KCNC, FSA, Stronglight,...). Een eventuele oplossing is voor een (iets zwaardere) stalen bout te gaan (al zal je deze waarschijnlijk op maat moeten laten maken).
loctite 242 is dat. aanbrengen , vastschroeven en een halfuur wachten
BC-Jo
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 26 dec 2008 13:36
Rijdt met: nen blauwe

Bericht door BC-Jo »

Een tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. De schroef om de linkercrank op zijn plaats te houden loste regelmatig tijdens het rijden. Eerst geprobeerd om er een andere schroef te gebruiken, zonder resultaat. Tot slot toch eens raad gevraagd bij mijn LBS en hij wist me te vertellen dat de crank versleten was. De crank is van een ander (lees zachter) metaal gemaakt dan de eigenlijke as. Het metaal rond de as was afgesleten, waardoor de schroef telkens losgewrikt werd tijdens het fietsen. Linkercrank vervangen en sindsdien nooit nog problemen gehad.
Plaats reactie