derailleurkabel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marzokki NQH
Mountainbiker
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 10 mar 2002 02:00
Rijdt met: terrago-kader '98

derailleurkabel

Bericht door marzokki NQH »

2 vragen:
- hoe kunt ge de derailleurkabel uit uw shifter krijgen?
- kunt ge een remkabel gebruiken ter vervanging van een derailleurkabel?
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

1) nen hamer????
2) ik dacht da ik hier op het forum al eens had gelezen dat nen derailleurkabel nie hetzelfde is als ne remkabel

(ps: nummer 1 niet toepassen als er nadien nog ne kabel terug in de shifter moet)
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Voor die kabel uit uw shifter: gewoon trekken :roll: :bounce:
Ge kunt een remkabel tervervanging gebruiken voor een derailleur kabel maar raad dat af omdat er dan wat veel veel speling komt op uw deraileur kabel. Want een remkabel is dik en de geine voor een remkabel ook. Een deraileur kabel is dun en da geine ervoor ook, dus als ge deze gaat mengen=>geen goed idee denk ik.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Bericht door Fluffy »

1)Soms zit de kabel in de shifter verstopt achter een plastic schroefje, gewoon losdraaien en dan kan je de kabel er langs de andere kant uitduwen...
2)Remkabels kan je niet gebruiken als shiftkabels...
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Belangrijk is wel dat de shifter 'geshift' staat op het kleinste tandwiel/tandblad maw dat de shifter ontspannen is.
Gast

Re: derailleurkabel

Bericht door Gast »

marzokki NQH schreef:2 vragen:
- hoe kunt ge de derailleurkabel uit uw shifter krijgen?
- kunt ge een remkabel gebruiken ter vervanging van een derailleurkabel?
1. Kabel ter hoogte van de derailleur losmaken. Aan de shifter de afdekdop verwijderen (meestal met kruisschroevendraaier) en de kabel langs hier er uit trekken. Nieuwe kabel juist andersom.
2. Neen, niet alleen is de diameter verschillend ook de lock (uiteinde van de kabel die in je shifter of remhendel zit) heeft een verschillende vorm waardoor hij niet of niet afdoende vast zit in de hendel/shifter.
Gebruikersavatar
Simber
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 05 jun 2002 02:00
Rijdt met: SantoS SingleSpeed

Bericht door Simber »

Misschien eventjes vermelden welk merk en type het is van shifter.
Gebruikersavatar
marzokki NQH
Mountainbiker
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 10 mar 2002 02:00
Rijdt met: terrago-kader '98

Bericht door marzokki NQH »

ik ben ondertussen een kabeltje gaan halen bij de fietsenmaker. Zodoende heb ik dus gezien dat het tsjoepke op het einde van een derailleurkabel inderdaad verschilt van dat van en remkabel.

En ja, de shifter is een oude (1998 denk ik) STX-rec shifter, rapdifire dus. Een deze dagen zal ik het kabeltje proberen te monteren (afh van studieschema, cf naderende examens). Desalniettemin dank ik u allen voor de reeds geplaatste replies.
Plaats reactie