'Flapperen' voorvork bij remmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

'Flapperen' voorvork bij remmen

Bericht door Heinz »

De laatste tijd gebeurt er iets eigenaardigs als ik rem met mijn voorvork (Fox 100x). Het is precies of die gaat flapperen wanneer ik rem met de voorrem.

Waaraan kan dit liggen?
Heb laatst nieuwe remschijven geplaatst, maar dat is het volgens mij toch niet.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Kan je het fenomeen 'flapperen' iets beter uitleggen?

Er zit toch geen speling op je balhoofd?
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

Wel er zit momenteel geen speling op het balhoofd, alhoewel ik vermoed dat de onderste lager al wat is versleten.

Dat 'flapperen' is moeilijk te omschrijven, maar het komt er op neer dat bij het enkel remmen met de voorrem dat je op een bepaald moment ziet dat de vork helemaal op het uiteinde (ter hoogte van de as van het voorwiel) een paar centimeter naar achteren beweegt en terug naar voor in een bepaalde 'cadans'. Daarom dat ik het flapperen noem...
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

Heinz schreef:Wel er zit momenteel geen speling op het balhoofd, alhoewel ik vermoed dat de onderste lager al wat is versleten.

Dat 'flapperen' is moeilijk te omschrijven, maar het komt er op neer dat bij het enkel remmen met de voorrem dat je op een bepaald moment ziet dat de vork helemaal op het uiteinde (ter hoogte van de as van het voorwiel) een paar centimeter naar achteren beweegt en terug naar voor in een bepaalde 'cadans'. Daarom dat ik het flapperen noem...

Welke vork ? Wat is uw gewicht ?
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

Benneke schreef:
Heinz schreef:Wel er zit momenteel geen speling op het balhoofd, alhoewel ik vermoed dat de onderste lager al wat is versleten.

Dat 'flapperen' is moeilijk te omschrijven, maar het komt er op neer dat bij het enkel remmen met de voorrem dat je op een bepaald moment ziet dat de vork helemaal op het uiteinde (ter hoogte van de as van het voorwiel) een paar centimeter naar achteren beweegt en terug naar voor in een bepaalde 'cadans'. Daarom dat ik het flapperen noem...

Welke vork ? Wat is uw gewicht ?
Fox F100x voor 72 kg
pctunner01
Mountainbiker
Berichten: 885
Lid geworden op: di 31 jan 2006 20:31
Rijdt met: trek top fuel 7,met blauwe dingen op he
Contacteer:

Bericht door pctunner01 »

wss bedoel je dat de onderste poten zeer fel zicht baar bewegen op de bovenste poten , zijn je geleidings lager of iets niet versleten ofzo ,dit denk ik he of mss toch eerst balhoofd na zien en dan vork opgooien en servicen :-D
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Kijk ook je schijf en remblokken eens na.
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

SusXT schreef:Kijk ook je schijf en remblokken eens na.
Hoe bedoel je, heb alles nagekeken, de schijf lijkt recht te zijn.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

't Makkelijkste is een ander wiel van voor te steken om te zien of het aan de schijf ligt.
HyperBaton
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 01 feb 2009 18:45

Bericht door HyperBaton »

Versleten glijlagers in de vork zou ik zo denken als eerste gok. Zijn die al eens vervangen geweest? Nu weet ik niet om de hoeveel rijuren die zouden moeten vervangen worden bij die specifieke vork.
Plaats reactie