As van achterwiel zit los

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
NickB
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: za 20 dec 2008 15:20
Rijdt met: Granville EVO-QC

As van achterwiel zit los

Bericht door NickB »

Nu blijkt dat ik mijn achterwiel als het goed vast zit gewoon naar links en rechts kan duwen tot aan de remblokken.
Mag ik gewoon aanvijzen aan die moer aan de achterste tandwielen of wat moet ik juist doen.
Naaf als tandwielen zijn lx

Grtz
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Blijkbaar heel wat speling op de lagers in uw naaf.
Best eens laten nakijken door fietsenmaker omdat ik vermoed, gezien de grote speling, dat ge al langere tijd met speling rondrijdt en er veel kans is dat de conussen en mogelijk zelfs de as ingesleten zijn.
Indien niet ingesleten : gewoon te verhelpen door de lagers bij te stellen + van de gelegenheid gebruik te maken om ze eerst grondig te reinigen en van vers vet te voorzien.
Indien wel ingesleten : zeker nieuwe kogeltjes en conussen laten steken en mogelijk ook nieuwe as. Bij Shimano-naven zijn al deze onderdelen los verkrijgbaar.
NickB
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: za 20 dec 2008 15:20
Rijdt met: Granville EVO-QC

Bericht door NickB »

ok bedankt, gaat dit veel kosten in het ergste geval?
Gebruikersavatar
Tom_xt
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: za 30 aug 2008 10:09
Rijdt met: een zwart met witte

Bericht door Tom_xt »

wel als de prijs van de herstelling hoger zouden zijn dan een nieuwe naaf
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=15681

dan kun je beter een nieuwe naaf laten steken, maar dan zul je wel kosten hebben om deze naaf in je wiel te vlechten.

grtz
NickB
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: za 20 dec 2008 15:20
Rijdt met: Granville EVO-QC

Bericht door NickB »

OK thx

Het zal dan nog wel redelijk meevallen.
Toch denk ik niet dat ik er al lang met rondrijd hoor, dus in het beste geval is het zelfs maar vastzetten dan.

Grtz
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

NickB schreef:ok bedankt, gaat dit veel kosten in het ergste geval?
Dat valt wel mee. Minder dan de prijs van een nieuwe naaf. De kans is echter groot dat alles gewoon nog in orde is. Shimano lagers zijn redelijk onverwoestbaar, ge moet er al echt hard en zwaar mee rijden en dan nog eens het onderhoud sterk verwaarlozen om de kogels en conussen te verslijten.
Plaats reactie