Nieuwe vork plaatsen in oud (goedkoop) kader.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Anubis
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 03 mei 2004 16:33
Rijdt met: Cannondale F600SL

Nieuwe vork plaatsen in oud (goedkoop) kader.

Bericht door Anubis »

Beste mede-bikers,

Ik ben sinds kort een oudere bike aan het "restaureren", daar mijn vriendin ook wil mee-biken.

Nu alles gedemonteerd is, bleek dat er een vork instak met schroefdraad
bovenaan, en er zat een stuurpen in van een gewone fiets (Iets dat een sukkel-fietsenmaker had gefikst).
Nu, ik vraag me af of ik nu eender welke vork kan steken - of dat ik
gehouden ben aan eentje met schroefdraad.
Ik ben een leek op technisch vlak, doch ik leer dagelijks bij.
Ik wil dus graag een nieuwere vork steken, zonder schroefdraad, met het "klemsysteem".
Is dit mogelijk? Waar moet ik rekening mee houden? Het is een slank kader.
Excuseer voor de amateuristische bewoordingen!
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Je hoeft je niet te excuseren. Zolang we elkaar maar begrijpen.

Goed, ik ben geen technisch wonder, maar here goes:

1. Zoek je een verende vork of een stijve te steken?
2. In het eerste geval kan het best zijn dat het frame daar nooit voor ontworpen is geweest, waardoor het steken van een verende voorvork een "chopper"-effect (cfr. de moto's) gaat geven. M.a.w. het rijgedrag zal volledig veranderen.
3. Ik denk wel dat het mogelijk is om een Ahead-systeem (klemsysteem) te steken op een frame dat initieel voorzien is met schroefdraad.
4. Als het een slank frame betreft (en zeker met een schroefdraad stuurbuis), dan zal de stuurbuis (waar de vork door gaat) veel kans maar 1" diameter hebben i.p.v. de "heden ten dage" gewoonlijke 1 1/8 " voor een MTB. Concreet betekent dat dat je een aangepast balhoofdstel zal moeten vinden (het lagersysteem dat boven en onder in de stuurbuis wordt gestoken) én dat je keuze aan verende voorvorken beperkt is. Marzocchi heeft wel een MX Comp in 1" versie en waarschijnlijk zal Suntour ook nog enkele versies hebben.

Meer kan ik je niet helpen. Hopelijk pakt iemand het van hier verder over.


Vriendelijke groeten en succes!
Gebruikersavatar
marzokki NQH
Mountainbiker
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 10 mar 2002 02:00
Rijdt met: terrago-kader '98

Bericht door marzokki NQH »

Jack77 schreef: 3. Ik denk wel dat het mogelijk is om een Ahead-systeem (klemsysteem) te steken op een frame dat initieel voorzien is met schroefdraad.
dit is inderdaad mogelijk. ik heb dat indertijd zelf ook gedaan. Naast de vork moet ge dan wel ook uw balhoofd en stuurpen vervangen.
Gebruikersavatar
intruder
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 24 dec 2003 19:22
Rijdt met: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Bericht door intruder »

da aangepast 1" balhoofd, maakt bbb da nie?
ik denk da da den BHP-01 turnaround is
(1" draadloos balhoofdstel, diameter,-frame cups 30.2 mm, vork ring 26.4 mm) industriële cartridge lagers, lichtgewicht 6061 T4 aluminium inclusief BBBroundHead A-head plug) kost 39,50 eurossen

kzal nog is ne link poste na de site van bbb, ma, nu moet ik door.

greeeetzzz
Stef (alias intruder)
Gast

Bericht door Gast »

""
Laatst gewijzigd door Gast op zo 20 jun 2004 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anubis
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 03 mei 2004 16:33
Rijdt met: Cannondale F600SL

Bericht door Anubis »

Wel mannen, dat moest ik weten se.
Nu ben ik al behoorlijk geholpen en mijn kennis is ook meteen
uitgebreider.

Ik zou eventueel een verende vork willen, doch daar ik een beetje verwend ben met mijn Headshok, vrees ik dat m'n vriendin wel eens zeeziek zou kunnen worden van al dat deinen. Er bestaat wellicht geen
lockout-systeem dat tegelijk ook prijselijk is ??!!

Hartelijk dank voor de snelle reacties!

Grtz
Gast

Bericht door Gast »

""
Laatst gewijzigd door Gast op zo 20 jun 2004 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

Manitou! schreef:welk merk van mtb heeft ze?
als de stuurbuis 1 1/8" heeft kan je een suntour nemen met lockout voor minder dan 200e kan je die wel vinden
ff een klein vraagje van een mede leek, ik heb hierboven zien staatn dar er iets 1" en nu zit ge bezig van 1 1/8" en daarboven stond ook da da ni compatibel is. gaat het 2 keer over iets anders?
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

tafelpoot schreef:ff een klein vraagje van een mede leek, ik heb hierboven zien staatn dar er iets 1" en nu zit ge bezig van 1 1/8" en daarboven stond ook da da ni compatibel is. gaat het 2 keer over iets anders?
Tegenwoordig zijn de kaders oversized (=1 1/8"). Ook de balhoofdsets en vorken zijn van die maat.
Vroeger was dat 1"

Als je dus nog een smalle stuurbuis hebt, dan moet je ook op zoek naar een zeldzaam geworden 1" balhoofdset en dito vork.

1" en oversized zijn dus niet compatible met elkaar.
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Manitou! schreef:welk merk van mtb heeft ze?
als de stuurbuis 1 1/8" heeft kan je een suntour nemen met lockout voor minder dan 200e kan je die wel vinden

Zelfs al voor 75€, de XCP 75 en wat da balhoofd betreft ook het merk AHEADSET heeft deze in 1" heb da daarstraks nog vast gehad bij fietsdiscount is met afgedichte lagers en kost 20,60€
Plaats reactie