Nieuwe vork plaatsen in oud (goedkoop) kader.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Anubis
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 03 mei 2004 16:33
Rijdt met: Cannondale F600SL

Nieuwe vork plaatsen in oud (goedkoop) kader.

Bericht door Anubis »

Beste mede-bikers,

Ik ben sinds kort een oudere bike aan het "restaureren", daar mijn vriendin ook wil mee-biken.

Nu alles gedemonteerd is, bleek dat er een vork instak met schroefdraad
bovenaan, en er zat een stuurpen in van een gewone fiets (Iets dat een sukkel-fietsenmaker had gefikst).
Nu, ik vraag me af of ik nu eender welke vork kan steken - of dat ik
gehouden ben aan eentje met schroefdraad.
Ik ben een leek op technisch vlak, doch ik leer dagelijks bij.
Ik wil dus graag een nieuwere vork steken, zonder schroefdraad, met het "klemsysteem".
Is dit mogelijk? Waar moet ik rekening mee houden? Het is een slank kader.
Excuseer voor de amateuristische bewoordingen!
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Je hoeft je niet te excuseren. Zolang we elkaar maar begrijpen.

Goed, ik ben geen technisch wonder, maar here goes:

1. Zoek je een verende vork of een stijve te steken?
2. In het eerste geval kan het best zijn dat het frame daar nooit voor ontworpen is geweest, waardoor het steken van een verende voorvork een "chopper"-effect (cfr. de moto's) gaat geven. M.a.w. het rijgedrag zal volledig veranderen.
3. Ik denk wel dat het mogelijk is om een Ahead-systeem (klemsysteem) te steken op een frame dat initieel voorzien is met schroefdraad.