Rem blijft hangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Tommassi
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 28 apr 2004 16:10

Rem blijft hangen

Bericht door Tommassi »

Yo,

Als ik mijne voorrem toe trek blijft hij hangen, ik heb al ééns mijn kabel losser of vaster gemaakt maar blijf hetzelfde hebben.
De remblokjes zitten ook goed op hun plaats

Kan dit de kabel zijn die versleten is??

Greetz
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Bericht door Tom »

Beweeg uw remblokjes eens manueel, dit zou soepel moeten gebeuren. Vervang daarna misschien eens uw remkabel. Probleem zal wel vlug opgelost zijn.

Weinig fietsers besteden blijkbaar geen aandacht aan het onderhoud van de kabels. Reinig na modderige toestanden je versnellings-en remkabels, en smeer ze bv. in met Pedro's Extra Dry.
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

OF uw veren zijn niet goed opgespannen, gewoon uit de houdertjes halen en eventjes overtrekken naar beneden toe, helpt meestal :wink:
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Allicht staan uw remblokken te laag ingesteld, zodat er eentje onder de remstrook op uw velg pakt en ook een stukje van de bovenkant van de velg wordt afgeremd.
Duw je remblokken eens tegen de velg en kijk dat ze volledig op de remstrook komen, niks eronder, niks erboven.

Als ze onder de velg 'bijten', krijg je allicht een rand aan de onderkant van je remblok die minder versleten is en verder uitsteekt dan de rest van het blokje....
Check dat eens...
STEELE
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 16:41
Rijdt met: Granville Mattawa
Contacteer:

Bericht door STEELE »

Heb sinds de laatste vervanging van remblokken hetzelfde aan de hand. k zou BEGOT niet weten wat er met mijn kabels schort, noch met de blokken die op verkeerde plaatsen bijten. De veertjes, als ge dat zo kunt noemen, zouden ook in orde moeten zijn. En ook zit er GEEN slag in m'n wiel....
k kan dus weldegelijk rijden en me op mijn gemak laten uitbollen maar toch....liever niet dan wel. Zonde om remblokskes op die manier te verslijten...
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

hoelang is het al geleden dat je je remarmen hebt gedemonteerd en nieuw vet hebt ingedaan? Hoe: de centrale bout vooraan uitvijzen en je kan dan de hele remarm afnemen. het remblokje afvijzen. Afhankelijk van het type kan je het binnengedeelte uitnemen door aan het pinnetje te trekken dat in een van de gaatjes van je voorvork past. Je zal zien dat dat pinnetje eigelijk een opgerold stuk metaal is met aan elke zijde een pinnetje een lang en een kort. het ene (kort) past in een gaatje binnen in je remarm en het lange in je voorvork. GOED opletten dat bij het terug in elkaar steken dat het pinnetje weldegelijk in zijn ligplaats zit. Nu kan je met ontvetter heel je arm en vooral de binnen kant kuisen nadien met luchtdruk droogspuiten en nieuw vet indoen en terug monteren op je fiets en alles zou terug moeten werken als voordien.
Gebruikersavatar
Mommen
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 22 feb 2004 18:20
Rijdt met: Specialized S-works HT 2005 XTR XT
Contacteer:

Bericht door Mommen »

ik heb ook dikwijls het schuurprobleem als ik aan men remmen heb geprutst. Ik rommel dan meestal wat aan de veren en dan kan ik weer verder. Het is dus gewoon een kwestie van wat prullen en smeren :)
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Er zit dus wel degelijk een systeem in die veertjes van die remmen.
Dus er zo maar wat aan prullen, zou ik niet echt aanraden. je remmen moetten tenslotte goed werken.

Als je de bout(je) of schroef op de zijkant van de rem indraait komt de blok van de velg af en omgekeerd. Je moet ook zorgen dat je kabel goed heen en weer schuift door de gaines. De stelbout(ik weet ni hoeik het anders moet noemen) aan uw stuur dient om uw remen aan te spannen. Zorg er ook voor dat uw blokken goed uitgelijnd staat tov uw velg anders gaat dat problemen opleveren.

Tis ni kompleet wa ik hier zeg, maar toch al de basis een beetje.
Gebruikersavatar
Mommen
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 22 feb 2004 18:20
Rijdt met: Specialized S-works HT 2005 XTR XT
Contacteer:

Bericht door Mommen »

ja ik prul er altijd wat aan tot ik opnieuw tegoei kan remmen :roll: , ik snap het systeem niet helemaal spijtig genoeg. Dus als iemand sheets heeft met goede uitleg mag hij me deze altijd sturen.
Gebruikersavatar
Mommen
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 22 feb 2004 18:20
Rijdt met: Specialized S-works HT 2005 XTR XT
Contacteer:

Bericht door Mommen »

Mommen schreef:ja ik prul er altijd wat aan tot ik opnieuw tegoei kan remmen :roll: , ik snap het systeem niet helemaal spijtig genoeg. Dus als iemand sheets heeft met goede uitleg mag hij me deze altijd sturen.

Hier mijn hulp gevonden http://www.parktool.com/repair_help/how ... akes.shtml
Plaats reactie