Wiel spaken

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Bianchi/joco
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 02 feb 2004 15:08
Rijdt met: Bianchi

Wiel spaken

Bericht door Bianchi/joco »

Van de week ontdekte ik dat 6 spaken van men wiel los stonden en men wiel had een slag ook.Ga ik naar fietsenwinkel om het terug te laten centeren en de spaken weer aan te draaien,zegt hij dat er 2 spaken niet kunnen aangedraaid worden want anders kan het wiel niet gecenterd worden?Ik kan toch moeilijk verder rijden met een wiel waarvan er 2 spaken niet volledig vast staan of is dit wel te vertrouwen ?? :-?
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

ik heb jaren gereden met ne fiets waarvan nie alle spaken vast stonden en da is mij gelukt (ne gewone herenfiets waarmee ik een soort van BMX-trix deed onderweg van en naar school) maar ik denk idd da het nie zo heel goed is
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Bericht door Tom »

Eigenaardige kerel die fietsenmaker van jou...
Mijn raad > ga naar iemend die er écht iets van kent.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Tom schreef:Eigenaardige kerel die fietsenmaker van jou...
Mijn raad > ga naar iemend die er écht iets van kent.
Inderdaad.
In het ideale geval hebben de spaken aan dezelfde kant allemaal eenzelfde spanning.
De krachten die die twee losse spaken anders zouden torsen, moeten nu verdeeld worden over de overige spaken en da komt ni goed.
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

zelfde mening toegedaan
Gebruikersavatar
STPaez
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 04 feb 2004 08:59
Rijdt met: Epic 29", Iron Horse 7point7

Re: Wiel spaken

Bericht door STPaez »

Dan zijn uw spaken te kort, en zitten ze al volledig tot het einde aangedraaid. Bij een achterwiel zijn de spaken aan de casettekant namelijk korter. Een goede fietsenmaker gebruikt in dit geval kortere spaken aan deze kant van het wiel. Rondrijden met losse spaken zal enkel tot gevolg hebben dat er meer spaken zullen breken tot uw wiel père-total is ...
Bianchi/joco
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 02 feb 2004 15:08
Rijdt met: Bianchi

Bericht door Bianchi/joco »

Heb ze ondertussen weer laten vastzetten door een kenner,blijkbaar had men fietsenmaker zen "klak" er naar gegooid,probleem is ondertussen opgelost dus kan er weer volop tegen aan gaan biken
Thx voor de reply's =D>
Plaats reactie