Speciale gereedschappen voor fietsen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Speciale gereedschappen voor fietsen

Bericht door Thys »

Weet iemand waar je gemakkelijk aan de nodige gereedschappen kan geraken om fietsen te herstellen?
Ik ben al aan een aantal zaken aangeraakt maar de fietsenmaker verkopen je dit meestal niet graag (Tegen hun eigen winkel zeker?).
Ik heb nog op zoek naar een sleutel om de pion van je achterwiel te halen en z'n speciale sleutel om de trapas te demonteren. Ik heb het dan wel niet over van die zaken die ge in de gamma koop en na 1x stuk zijn zoals ik eens voorgehad heb met z'n sleuteltje om kettingen te open (Daarna een bij de fietsenmakergekocht en dit gaat al jaren mee).

Waar halen jullie z'n gereedschappen?
Gebruikersavatar
fets
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: do 15 jan 2004 18:57
Rijdt met: te veel....

Bericht door fets »

Ikzelf (en denk verschillende andere kolega bikers hier op het forum) gebruik de LIFU gereedschapskoffer. Deze koffer bezit het meest gebruikelijke gereedschap en ge kunt er al heel veel mee zelf uitspoken... Te vinden bij de MAKRO aan zéér schappelijke prijs.

Als je echt te veel geld hebt en je wil super kwaliteit dan zult ge uw goesting we vinden bij Park Tool; zie maar een op hunne site:
http://www.parktool.com
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Of Pedro's bij Barracuda. Die hebben wel veel hoor, het kost alleen een aardig centje, net als Park Tool. Als je een goedkoper en toch kwalitatief alternatief zoekt, kijk dan 'ns naar BBB.
Gebruikersavatar
rallymaster
Mountainbiker
Berichten: 189
Lid geworden op: do 10 jul 2003 20:15
Rijdt met: trek 8000 + red bull cc-werks

Bericht door rallymaster »

ik heb mij z'on koffertje aangeschaft van bij VanEyk wel niet de beste kwaliteit maar voor zo dikwijls ik dat gebruik is dit wel handig.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Mijn gereedschap is een allegaartje van merken en komt van verschillende verdelers.
Decathlon, AllBikes (Herentals), Van Eyck, ...
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

als je exact weet wat je wil kan ik je wel het matriaal van VAR aan de hand doen aan inkoopprijs + BTW. Ik werk zelf met dit gereedschap en het is als de slogan van Miele Miele er is geen betere!! stuur maar een PM
Gebruikersavatar
punky
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 jul 2003 14:06
Rijdt met: Cannondale Scalpel 1 & Cannondale F600 Xt Raceface & Kona Cindercone Xt Magura's

Welke tools om een ketting en cassete te veranderen

Bericht door punky »

Wil mijn ketting en cassete zelf kunnen vernieuwen maar wat heb ik nodig en welk gereedschap.
Sram 8 speed cassette en xt 8 speed ketting
Sram 9 Speed cassette en sram 9 speed ketting

Lukt dit met het zelfde gereedschap?
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Re: Welke tools om een ketting en cassete te veranderen

Bericht door Black Phantom »

punky schreef:Wil mijn ketting en cassete zelf kunnen vernieuwen maar wat heb ik nodig en welk gereedschap.
Sram 8 speed cassette en xt 8 speed ketting
Sram 9 Speed cassette en sram 9 speed ketting

Lukt dit met het zelfde gereedschap?
Voor je ketting: een kettingpons. Maar aangezien je over Sram kettingen beschikt, zou er een powerlink in moeten zitten. Dan heb je alleen je blote handen nodig.
Voor de casette:
Een Freewheel remover
Afbeelding
En een chainwhip
Afbeeldingl
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Ik heb zo'n blauw koffertje gekocht in de makro voor 10 à 15 euro, alles zit erin van speciale tools om uw bracket, cassette, naven, ketting... los te maken.
Gebruikersavatar
mcoen
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 04 mar 2003 09:16
Rijdt met: Cannondale Jekyll

Bericht door mcoen »

Ik heb ook zo een koffertje van de Makro. Heb dit nu al een paar jaar en heb daar nog geen problemen mee gehad. Alleen dat ding om het crankstel eraf te halen is stuk gegaan, maar was eigenlijk mijn eigen fout. Dat heb ik nu vervangen door een nieuw van bij Halfords.

Verder heb ik me een momentsleutel gekocht. Ik heb gebruik gemaakt van het Cannondale Frame trade-in programma en ga alles zelf overbouwen. sommige componenten zet je best correct vast. Als fietsenmaker is dat geen probleem omdat je er dagelijks mee bezig bent, als je maar af en toe sleutelt is het niet slecht om zo een momentsleutel te hebben.

Marc
Plaats reactie