Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Ice Wax?

Ice Wax?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht za 06 maart 2004 11:44
jerommeken Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1789
Mijn bike: Trek 'n Dale

GT schreef:
jerom schreef:
Dat zal wel zijn : wax is geen smeermiddel, je gebruikt het om je ketting te verzegelen zodat er geen vuil/water in de scharniertjes komt.

Bedoeling is om je ketting eerst echt proper te maken met water, dreft en een borsteltje. Vervolgens goed droog wrijven. Daarna ketting smeren met whatever. Smeermiddel (bijvoorbeeld Teflon) enkele uren laten intrekken en dan met een vod het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven (trekt alleen maar vuil aan).

Ok, nu mag je de wax aanbrengen. Wedden dat je ketting niet meer ongesmeerd zal klinken na 50KM ?


Wedden dat de wax dan ook niet meer op uw ketting blijft hangen ... :roll: Belangrijk bij het aanbrengen van wax is dat je ketting ontvet is, goed ontvet ...


Een ketting MAG JE NIET ONTVETTEN. Je moet ze wel proper maken en dat kan best met water en wat dreft. NOOOIIITTTT met ontvetter.
De ontvetter mag je wel gebruiken om kamwielen en cassette proper te maken.

Bericht za 06 maart 2004 12:58
GT Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 788
Mijn bike: Thompson Grenada Deore XT 9
Trouwens wat denk je dat je doet met Dreft? Jaja ... ontvetten! #-o

Bericht za 06 maart 2004 14:20
Bobke#77 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 89
Mijn bike: Scott Comp racing '04 met fox F100x , Suzuki RM125
Ik zal het eens gaan teste wat het doet om eerst met teflon spray de ketting in te spuiten en dan de ICE WAX op brengen .
Kben benieuwd !

Bericht za 06 maart 2004 18:53
Yakke Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1899
Mijn bike: ne goeie!

Nu kan ik er ook niet meer aan uit, moet je een ketting nu ontvetten of niet?
Persoonlijk zie ik geen enkele reden waarom dit niet zou mogen.
En inderdaad, dreft ontvet ook.

Bericht za 06 maart 2004 20:04
jerommeken Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1789
Mijn bike: Trek 'n Dale

GT schreef:
Trouwens wat denk je dat je doet met Dreft? Jaja ... ontvetten! #-o


Er is wel een verschilletje : als je een ouwe verfborstel of zo efkes in wat water met dreft steekt en daar mee over je ketting gaat, maak je alleen de buitenkant proper. De kans dat er (al zwaar verdund) water en dreft in de schakels terecht komt is quasi nihil.
Als je met onverdunde ontvetter je ketting gaat 'proper maken' zal er van dat product binnenin de schakels geraken en dan kan je het vergeten dat je daar met je teflon-spuitbus nog iets zal kunnen smeren : de ontvetter zal meteen je smeermiddel neutraliseren.

Dit is niet iets dat ik zelf uitgevonden heb hé : je kan het nalezen in nummer 11/2003 van het Duitse MountainBIKE.

Een bijkomende tip uit het artikel : meteen na een modderrit je ketting proper maken en smeren - als je er enkele uren laat over gaan krijg je al roestvorming van binnen wat de levensduur van je ketting met de helft verminderd.

Bericht za 06 maart 2004 20:10
viper Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1003
Mijn bike: Vipermobiel

Jawoohl. Zeg dat Jerom gelijk heeft =D> . Ik heb dat artikel ook en het wordt niet enkel in de BiKe verteld. Vroeger reinigde ik de ketting in White-Spirit. Handjes gegroefd en propere ketting. Daarna in o zo dure bio-ontvetter. Nu met een oude afwasborstel en een zeepsopke. Drogen, invetten en hop naar de volgende TT en 1000 à 1300 km/ketting. De ketting is en proper en gesmeerd.

Bericht zo 07 maart 2004 21:44
Ward #3 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 343
Mijn bike: Kona King Kahuna RockShox RS-1
Maar als je zorgt dat AL de ontvetter ertussenuit is, en je laat olie intrekken( in een oliebad leggen,of nog beter inkoken) dan heb je wel elke keer nieuw vet tussen de schakels zitten he!!! Ik doe nu kookvet, en naar een rit ook zoals gezegd zo goed mogelijk schoon maken langsbuiten, en zo 2 keer maximum, maar na een modderrit-->altijd ontvetten.
Nu ga ik proberen ice-wax achteraf aan te brengen

Bericht zo 07 maart 2004 21:46
Bobke#77 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 89
Mijn bike: Scott Comp racing '04 met fox F100x , Suzuki RM125
Vroeger ontvette ik de ketting ook altijd met ontvetter en ik was telke malen verstomd geraakt van hoeveel zand er in men opvangbakje zat , daarna blies ik ze droog met perslucht en vervolgens legde ik ze een dag in een dunne olie , en liet ze uitlekken , legde ze op de fiets en spoot er nog wat siliconen spray op om het vuil af te stoten

Dit deed ik op advies van men fietsen boer

Men vraag : - Is dit een goede methode ofniet?
- Zou ik na het uitelleken vande ketting er dan ice wax opsmeren of was de methode die ik vroeger toe paste beter?

Bericht zo 07 maart 2004 21:49
Ward #3 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 343
Mijn bike: Kona King Kahuna RockShox RS-1
Bobke#77 schreef:
Vroeger ontvette ik de ketting ook altijd met ontvetter en ik was telke malen verstomd geraakt van hoeveel zand er in men opvangbakje zat ....


Dit is echt waar massa's, ik zal er terstond eens een foto van trekken

Bericht ma 08 maart 2004 00:03
jerommeken Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1789
Mijn bike: Trek 'n Dale

Je kan altijd een betere manier uitdenken maar wat ik hierboven beschreven heb is zowel snel als effectief.

Bovendien, ik verander na 5 ritten telkens mijn ketting : ik heb drie kettingen per bike die ik in een beurtrol afwissel. Op die manier hoop ik ook mijn kamwielen en cassette langer te kunnen gebruiken.

VorigeVolgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen