Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Ice Wax?

Ice Wax?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht za 28 feb 2004 22:39
Bobke#77 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Comp racing '04 met fox F100x , Suzuki RM125
Jow,

Sinds 1 maand gebruik ik nu Ice Wax , prima spul maar na ongeveer 50 km begint de ketting het geluid van een ongesmeerde ketting te produceren :-? .

Dus mijn vraag
-Hebben jullie het ook ?
-Hoe moet ik het juist opbrengen ?

Groeten .

Bericht za 28 feb 2004 23:05
GT Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Thompson Grenada Deore XT 9
keep on using it!! Hoe meer ge het gebruikt, hoe beter het zal blijven plakken en hoe minder snel ge het droge ketting effect hebt! En trouwes tt's, die zijn maar gemiddeld 45 km lang :wink: ! Een aanrader is de wax van 'White Lightning', te verkrijgen bij de betere fietsenwinkel (heb het al bij enkele Shimanocenters zien liggen).

Bericht za 28 feb 2004 23:46
Epic Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper
Ice Wax is ook maar goed voor droge omstandigheden, in winterse omstandigheden moet je daar niet mee gaan mountainbiken - één plas en de smering is al weg.

Bericht zo 29 feb 2004 11:55
Bobke#77 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Comp racing '04 met fox F100x , Suzuki RM125
@ Epic ,

Wat smeer je dan aan je ketting in de wintererse omstandigheden ?
Misschien de Syn lube van Pedro's ?

Bericht zo 29 feb 2004 20:34
Ward #3 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Kona King Kahuna RockShox RS-1
Ice wax smeert volgens mij niet echt, mss enkel als je het gebruikt als op het flesje staat: op de vuile ketting :roll: :-? dat kan toch niet echt schitterend zijn, maar in de zomer doe ik nog een poging.....
Nee van dat echt good old kookvet met grafiet, dat smeert!!

Bericht zo 29 feb 2004 20:41
GT Avatar gebruiker
Mountainbiker

Of in uw fleske wax een goeie scheut grafiet kappen!!!! Dat ga ik eens proberen, kan enkel maar positief zijn!!

Bericht vr 05 maart 2004 20:17
jerommeken Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek 'n Dale

Bobke#77 schreef:
Jow,

Sinds 1 maand gebruik ik nu Ice Wax , prima spul maar na ongeveer 50 km begint de ketting het geluid van een ongesmeerde ketting te produceren :-? .

Dat zal wel zijn : wax is geen smeermiddel, je gebruikt het om je ketting te verzegelen zodat er geen vuil/water in de scharniertjes komt.

Bedoeling is om je ketting eerst echt proper te maken met water, dreft en een borsteltje. Vervolgens goed droog wrijven. Daarna ketting smeren met whatever. Smeermiddel (bijvoorbeeld Teflon) enkele uren laten intrekken en dan met een vod het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven (trekt alleen maar vuil aan).

Ok, nu mag je de wax aanbrengen. Wedden dat je ketting niet meer ongesmeerd zal klinken na 50KM ?

Bericht vr 05 maart 2004 20:40
Epic Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper
Bobke#77 schreef:
@ Epic , Wat smeer je dan aan je ketting in de wintererse omstandigheden ?

Een flacon van een locale fietsboer, werkt verbazend goed maar je moet het wel erg lang laten intrekken - verkrijgbaar in Ename, Oudenaarde.

Bericht vr 05 maart 2004 21:16
Ward #3 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Kona King Kahuna RockShox RS-1
jerom schreef:
Dat zal wel zijn : wax is geen smeermiddel, je gebruikt het om je ketting te verzegelen zodat er geen vuil/water in de scharniertjes komt.

Bedoeling is om je ketting eerst echt proper te maken met water, dreft en een borsteltje. Vervolgens goed droog wrijven. Daarna ketting smeren met whatever. Smeermiddel (bijvoorbeeld Teflon) enkele uren laten intrekken en dan met een vod het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven (trekt alleen maar vuil aan).

Ok, nu mag je de wax aanbrengen. Wedden dat je ketting niet meer ongesmeerd zal klinken na 50KM ?

Ook als je eerst smeert met dat grafietvet?? Dat is wel heel dik en stug...

Bericht vr 05 maart 2004 21:49
GT Avatar gebruiker
Mountainbiker

jerom schreef:

Wedden dat de wax dan ook niet meer op uw ketting blijft hangen ... :roll: Belangrijk bij het aanbrengen van wax is dat je ketting ontvet is, goed ontvet ...

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen