Nieuwe cassette zit vast

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Dat is alles wat ge nodig hebt om uw cassette eraf te halen.
Persoonlijk kom ik aan die body niet aan, da's iets voor de fietsenmaker.

Ik, klagen over modder ?Neeeeeeee..... :roll: :lol: :lol:
Jokke
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: vr 01 aug 2003 13:44
Rijdt met: Klein Attitude Race SS + Spark LTD 2011 & Spark SL 2016
Contacteer:

Bericht door Jokke »

swerkfiets schreef:neen enkel de juiste grote is belangrijk.
Nen inbussleutel nr. 10 mannen :wink:

En XVM : In de Makro kunde voor +/- 35 € een gans koffertje (Lifu) kopen met specifieke bike-tools.
Deze zijn wel niet van dezelfde kwaliteit als bv. Parktool maar het volstaat ruimschoots. Je haalt een body er ook niet elke week af.

Nog een tip : zet die cassette-afnemer vast in een bankvijs, dat werkt twee keer zo gemakkelijk. En zo moet je voor het vastzetten van je cassette enkel een keer met je wiel draaien en klaar is kees.
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

je moet absoluut niet bang zijn om die body er af te halen. dit is het eenvoudigste gedeelte. de cassette verwijderen is iets moeilijker.
@jokke bedankt voor die tip ik zal dit zeker eens uitproberen. maar kan je wel voldoende de cassette op die manier blokkeren. Want mijn sleutel is vrij groot.(VARtools).
Gebruikersavatar
ivan
Mountainbiker
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 14:08
Rijdt met: TREKoclv

Body vervangen

Bericht door ivan »

Heeft er iemand een idee wat een body 9 sp. voor een Shimano XT naaf kost.?

Meeeeeeeerci

mgg. Ivan
gery
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 06 nov 2002 02:53
Rijdt met: trek 8000

Bericht door gery »

Tussen 15 en 20 euro.
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Bericht door XVMx »

Uiteindelijk toch maar eens met mijn wiel langsgeweest bij de fietsboer, en die ging de body eens goed in het vet steken. Een tweetal uurtjes later telefoon gekregen van de fietsboer, volgens hem was de body niet meer in repareerbare staat ... weeral kosten dus :( .

Hij had geen body voor een Crossride meer in voorraad, dus hij heeft me maar een wiel van zijn eigen bike meegegeven zodat ik morgen toch naar de Mountainbike.be dag kan =D> . Den deze rijdt dus morgen rond met Crossride vooraan en Crossmax achteraan... en als ik achteraan platval dan ga ik hulp moeten vragen aan iemand die iets afweet van tubelessen, vrees ik :oops: ...

XVM
Gebruikersavatar
ivan
Mountainbiker
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 14:08
Rijdt met: TREKoclv

Cassette Vast

Bericht door ivan »

Ik heb een wiel waar na een tijdje niet in gebruik de cassette komt vast te zitten.
Na iets heen en weer gefoefel komt de cassette terug los. Als ik het wiel laat draaien onstaat er een licht klagend geluid. Het wiel heeft geen speling.
Heb ik een probleem , en kan de cassette tijdens het rijden blokeren ?

mgg Ivan
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Re: Cassette Vast

Bericht door WT6 »

ivan schreef:Ik heb een wiel waar na een tijdje niet in gebruik de cassette komt vast te zitten.
Na iets heen en weer gefoefel komt de cassette terug los. Als ik het wiel laat draaien onstaat er een licht klagend geluid. Het wiel heeft geen speling.
Heb ik een probleem , en kan de cassette tijdens het rijden blokeren ?

mgg Ivan
Ivan, had net hetzelfde. En op een goede(lees : slechte) zondagmorgen, neem ik de fiets van de haak en merk dat het achterwiel volledig vastzit.
Zelfde probleem als jij, maar geen beweging meer in te krijgen. Snel opengevezen, alles gesmeerd, maar noppes.
Geen ritje dus.

Bij fietsenmaker bleek body versleten te zijn en ook 'conus' van de as was vast komen te zitten.
Hij vroeg of ik al veel modder had gehad van het jaar.... :roll:
Kostprijs : 30 euro. Rijdt nu terug ok, maar de as zou wel ingesleten zijn, en ik ben dus op zoek naar een ander achterwiel..voor binnenkort.
Plaats reactie