gescheurde speedneedle
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
gescheurde speedneedle
Mijn speedneedle heeft een scheurtje onderaan. Enkel de harslaag is gescheurd ter hoogte van de bevestiging van de rails. Het carbon zelf is niet geraakt.
Weet iemand adresjes waar ik dit eventueel kan laten herstellen? Regio Turnhout, provincie Antwerpen,...
Alvast bedankt!
Weet iemand adresjes waar ik dit eventueel kan laten herstellen? Regio Turnhout, provincie Antwerpen,...
Alvast bedankt!
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
Bericht door Guido Beeck »
Voilà uw antwoord. Lightweighttoestanden zijn allemaal goed en wel, maar als het geheel krak zegt, is dat zo, lightweight en durability don't match too well...
[quote="Guido Beeck"]Voilà uw antwoord. Lightweighttoestanden zijn allemaal goed en wel, maar als het geheel krak zegt, is dat zo, lightweight en durability don't match too well...[/quote]
Onzin antwoord, Ik heb het zadel al een jaar tot ik een auto tegenkwam. Zonder deze aanrijding had ik er nog jaren plezier aan beleefd.
Back on topic please!
Onzin antwoord, Ik heb het zadel al een jaar tot ik een auto tegenkwam. Zonder deze aanrijding had ik er nog jaren plezier aan beleefd.
Back on topic please!
- hydrus
- Mountainbiker
- Berichten: 817
- Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
- Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
- Contacteer:
De hars rond het carbonvezel moet er vooral voor zorgen dat de vezels niet nat worden, dan zouden ze sterk verzwakken. De hars tussen de carbonvezels (waarvan er heel weinig zit, want dat wordt er in een autoclaaf zoveel mogelijk uitgeperst) zorgt voor de stevigheid.
Als het enkel de buitenste harslaag is die beschadigd is is reparatie prima mogelijk zonder verlies van stevigheid.
Als het enkel de buitenste harslaag is die beschadigd is is reparatie prima mogelijk zonder verlies van stevigheid.
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
Bericht door Guido Beeck »
Ik wou alleen maar zeggen dat carbon kwetsbaar is, en meestal zeer moeilijk te herstellen. In plaats van zoiets te herstellen zou ik dan ook eerder een nieuwe kopen. Zeker gezien je er een jaar mee rondgereden hebt, heeft dat product het "verdiend" om in het nieuw te steken. (al is een jaar nu ook niet meteen heel duurzaam, maar ok, subjectieve quota) Ik rijd ook met carbon (stuur/zadel) en ben me ook heel bewust van de beperkte houdbaarheidsduur. Het is ontegensprekelijk wondermateriaal, maar ik houd er rekening mee dat het ooit zal breken. Wanneer dat gebeurt, zal ik het vervangen zonder te verpinken. Ik vind het -zeer persoonlijk, wellicht- te riskant om het zelf te proberen herstellen. Je weet immers niet in welke mate het onderdeel beschadigd is, ook al lijkt er niets aan de hand. Als er minischeurtjes ontstaan onder de oppervlakkige, misschien harmless schade, zal dat ding op een dag plots "krak" zeggen. In het beste geval sta je dan ergens in the middle of nowhere met een kapot zadel, in het slechtste geval kan je een lelijk ongeval voorhebben. Misschien heb ik een gat in mijn hand en is dat het, maar ik vertrouw het zwarte goud niet in die mate om het zelf te herstellen.
Vandaar mijn eerdere stelling: "Als het geheel krak zegt, is dat zo." Liever een nieuw zadel dan (een kans op) lichamelijke schade. Ik heb al te veel ongevallen gehad/gezien om dat risico te lopen.
Just my 2 cents, je hoeft er absoluut niet mee akkoord te gaan.
Groet!
Guido
Vandaar mijn eerdere stelling: "Als het geheel krak zegt, is dat zo." Liever een nieuw zadel dan (een kans op) lichamelijke schade. Ik heb al te veel ongevallen gehad/gezien om dat risico te lopen.
Just my 2 cents, je hoeft er absoluut niet mee akkoord te gaan.
Groet!
Guido