Ketting en cassette vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
pt3r
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:25
Rijdt met: is a pipebomb.

Bericht door pt3r »

Jelger schreef:
pt3r schreef:Afhankelijk van de casette die je steekt ook wel de juiste kettinglengte nemen die is namelijk anders voor een 11-34 dan voor een 11-32.
Kettinglengte kan je zelf bepalen. Voor het monteren heb je toch een kettingpons nodig. Daarmee kan je ook schakeltjes verwijderen.

Voor het bepalen van de juiste lengte leg je na het monteren van de nieuwe cassette de nieuwe ketting om het grootste tandwiel achter en het grootste tandwiel voor (zonder hem door de derailleur heen te halen). Op het punt waar de ketting bij elkaar komt tel je nog een schakeltje erbij en dat is de juiste lengte. Overtollige schakels verwijderen en de nieuwe ketting monteren.

Filmpje staat hier:
http://bicycletutor.com/calculate-chain-length/

Tevens staat daar een filmpje over het demonteren en monteren van de cassette. Misschien heb je er wat aan.

http://bicycletutor.com/replace-cassette-cluster/
Moet je dan geen rekening houden met de lengte van je derailleur kooi want die heeft uiteindelijk toch ook invloed op hoe lang je ketting moet zijn?
Jelger
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 20 mei 2008 13:16
Rijdt met: BeOne Team Replica 07
Contacteer:

Bericht door Jelger »

Antonio's pizza schreef:Of je neemt je oude ketting en knipt je nieuwe gewoon even lang (of evenveel schakels) in plaats van het moeilijk te maken. :wink:
Dat wordt dan veel schakels tellen want je oude ketting rekt na verloop van tijd op. Als je hem op dezelfde lengte maakt door te kijken dan kan je nieuwe ketting wel eens te lang zijn.

Rekening houden met de lengte van de derailleurkooi hoeft voor zover ik weet niet.
Gebruikersavatar
ikkel
Mountainbiker
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 26 jun 2006 21:55
Rijdt met: minerva hurricane, merida mission-2000d

Bericht door ikkel »

Jelger schreef:
Antonio's pizza schreef:Of je neemt je oude ketting en knipt je nieuwe gewoon even lang (of evenveel schakels) in plaats van het moeilijk te maken. :wink:
Dat wordt dan veel schakels tellen want je oude ketting rekt na verloop van tijd op. Als je hem op dezelfde lengte maakt door te kijken dan kan je nieuwe ketting wel eens te lang zijn.

Rekening houden met de lengte van de derailleurkooi hoeft voor zover ik weet niet.
veel tellen ?
eigenlijk maar 1 keer. je schrijft het juiste aantal op en de volgende maal dat je ze met vervangen dan moet je niet meer tellen en gewoon aflezen.

alleen als je later een andere derri plaatst met een andere kooi, dan moet je het op de juiste manier doen.
grootste blad voor, en achter het kleinste blad en dan de kooi op 90° ( 2 wieltjes mooi boven elkaar)

terug het juiste aantal schakel opschrijven en je zit weer goed zolang je de zelfde derri blijft gebruiken.
Laatst gewijzigd door ikkel op do 22 mei 2008 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelger
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 20 mei 2008 13:16
Rijdt met: BeOne Team Replica 07
Contacteer:

Bericht door Jelger »

Ik bedoelde veel schakeltjes tellen, tocj al gauw zo'n 110 stuks of meer (niet vaak schakeltjes tellen) :-D
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Ok, ik heb mijn cassette eraf gekregen en ze op mijn ander wiel gestoken.
Volgend probleem: er blijft speling op de cassette zitten nadat ik ze heb vastgezet.
Heb nochtans niet de indruk dat ik ze nog vaster kan zetten, mijn sleutel is al gedeeltelijk verwrongen...
Gebruikersavatar
ikkel
Mountainbiker
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 26 jun 2006 21:55
Rijdt met: minerva hurricane, merida mission-2000d

Bericht door ikkel »

El Baelos schreef:Ok, ik heb mijn cassette eraf gekregen en ze op mijn ander wiel gestoken.
Volgend probleem: er blijft speling op de cassette zitten nadat ik ze heb vastgezet.
Heb nochtans niet de indruk dat ik ze nog vaster kan zetten, mijn sleutel is al gedeeltelijk verwrongen...
welke body-naaf en welke soort cassette

ik weet dat er cassettes zijn die een spacer nodig hebben maar weet niet de welke daar ik deze niet gebruik (en/of nog niet ben tegengekomen)

hier was ergens eens iets over gezegd mss effe zoekfunctie gebruiken
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Probleem opgelost.
Blijkbaar heb je bij Mavic wielen een speciaal tussenstukje nodig om tussen het wiel en de cassette te steken.
Eens dat er tussen zit zit de cassette opnieuw muurvast.
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Vandaag tijdens de Herdermarathon mogen ondervinden dat dat tussenstukje wel vrij veel verschil maakt. Je moet de derailleur blijkbaar helemaal opnieuw afstelllen op dat nieuwe wiel.
De hele tocht uitgereden met slechts 5 versnellingen achteraan, gelukkig waren het de lichtste versnellingen...
Plaats reactie