onderhoud voorvork Fox

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door _anonymus_ »

Bedankt voor de link.

Nu zie ik wel iets raar.
In deze lijst is er zo goed als enkel sprake van Fox Green 10WT en Fox Red 10WT-olie.

Die maat van mij die het onderhoud van zijn vork al heeft gedaan heeft Fox Gold 20WT olie staan.
Kijk ik nu bij Bike Components naar de verschillende vorkolie's van Fox, dan krijg je zowel Gold 20WT als Green en Red 10WT te zien.
https://www.bike-components.de/en/Forks ... c&limit=24" onclick="window.open(this.href);return false;
In het overzicht van Fox wordt er voor FIT-vorken Green 10WT vermeld, terwijl er op Bike Components bij Green 10 WT staat:
'Compatibility:
- Suspension Forks (not for FIT or Terralogic OpenBath)'
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... WT-p26586/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij Gold 20WT staat er dan weer
'Compatibility:
- Suspension Forks: for FIT and O/C damper cartridges (not for open bath fork dampers)'
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... WT-p41413/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat is het nu?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door aresius »

Als ik het goed begrijp is de rode olie voor in de demper cartridge (FIT), de groene olie is voor de smering langs de vorkpoten en de seals.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door spaghetti_2 »

Inderdaad, je hebt twee types olie. De lichtere (10WT) voor het oliecircuit in de demper, hiervan heb je het grootste volume nodig. Dan heb je nog een meer visceuze smeerolie (20WT) die dient voor het smeren van de stofkappen, glijbussen etc.

Zelf heb ik al 2x succesvol een onderhoud aan mijn vorken uitgevoerd, gewoon stap voor stap de handleiding van Fox volgen. Ik heb ook nog nooit iets vervangen (ook al zou je in principe de stofkappen etc. moeten vervangen). Deze ga ik nu wel stilaan vervangen, maar zolang ze er goed uitzien en ik nergens een lek heb, ga ik nog niets vervangen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door _anonymus_ »

Aha, wat meer info over die 20WT gevonden:
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=452" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik die wil gebruiken, ga ik dus ook mijn 'dust wipers' moeten upgraden, anders moet ik de 10WT-olie gebruiken.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door spaghetti_2 »

Ik gebruik deze trouwens als zwaardere olie, zoals aangegeven voor mijn Fox F32

Afbeelding
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door aresius »

Spaghetti, die blauwe dikke float fluid is enkel voor de luchtkamers van dempers en vorken.
De seals zou ik daar niet mee smeren.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door _anonymus_ »

Ik heb een geupdate versie gevonden van de lijst die aresius hierboven heeft gepost:
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=530" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin is voor de FIT-vorken de groene 10WT-olie inderdaad vervangen door de gouden 20WT-olie.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door spaghetti_2 »

aresius schreef:Spaghetti, die blauwe dikke float fluid is enkel voor de luchtkamers van dempers en vorken.
De seals zou ik daar niet mee smeren.
Ik bedoelde de foam rings van de stofkappen, ik ben toch al meninge handleiding/tutorial tegengekomen waarin ze deze stofringen in deze fox float fluid drenken.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door aresius »

Inderdaad, ik ben het ook al tegengekomen dat ze die foam rings even laten weken in de float fluid.
Maar ik zou deze olie niet als smeerolie in de vork gieten.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: onderhoud voorvork Fox

Bericht door spaghetti_2 »

Nee uiteraard niet. Zoals het voor mijn vork geldt: 10W olie in de demper- en air spring-chamber en die blauwe Fox Float fluid voor de stofringen en de bovenste luchtkamer. Die dient enkel voor de smering.
Plaats reactie