tandwiel (42 tanden) verwijderen van traparm

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Erik VT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 sep 2007 19:59
Rijdt met: K2 Proflex 4000

tandwiel (42 tanden) verwijderen van traparm

Bericht door Erik VT »

Ik probeer uit te vissen hoe ik het tandwiel van mijn traparm kan verwijderen.

De 2 kleinste tandwielen heb ik er kunnen afvijzen met een inbus sleutel, ... maar het grootste tandwiel zit vast met platte metalen dingetjes die er niet af te vijzen zijn .... Ik zou een foto willen opladen ... maar dit is hier niet mogelijk.

Erik
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Normaal past in die ringetjes dezelfde inbussleutel als voor de twee andere plateaus, maar wel langs de kant van de trapper !
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Al eens onder handen gehad een Shimano LX oem versie die op een Scott fiets gemonteerd was en waarvan het buitenblad met een geklonken verbinding gemonteerd is, niet aan begonnen om te demonteren en wijselijk naar de vuilbak gekieperd.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

dit gaat volgens mij ofwel over een goedkoop type crank, die indien versleten,compleet moet vervanhgen worden.

ofwel een crank zoals die over een jaartje of 6-7 waren , waarvan de buitenblad de 2 binnenste " dragen" en daarvoor heb je gereesdchap nodig.

kun je eens zeggen over welk type crank je bezig bent??
Erik VT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 sep 2007 19:59
Rijdt met: K2 Proflex 4000

Bericht door Erik VT »

Het gaat over de een Shimano LX voor een 8 speed fiets ...

Als je me een mail stuurt (erik.vt@gmail.com) ... stuur ik de foto's door v/d traparm + het 42 tanden tandwiel (dat ik er van probeer te demonteren).

Erik
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

ik kan me wel voorstellen welk type het is, de kans is groot dat je een ander crankstel zal moeten aanschaffen .
deze tandwielen zijn niet meer beschikbaar ( mischien met een beetje geluk hier of daar bij een lbs)

het gaat om dezelfde als deze dacht ik.
http://www.tomacycles.nl/tweedpics/86.jpg

je kon deze van de crank verwijderen door eerst circlip lost te maken en dan meet een speciale tool de bevestigings rong los te maken.
Erik VT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 sep 2007 19:59
Rijdt met: K2 Proflex 4000

Bericht door Erik VT »

Ja dat is inderdaad het type crank dat er bij mij op staat ....
Bedankt voor de tip.

Erik
Plaats reactie