Lefty ELO: oranje lampje blijft branden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Bö Hanssön
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 27 sep 2003 21:35
Rijdt met: Scalpel 2000 '02; custom Rush 2000; Bad Boy '02

Lefty ELO: oranje lampje blijft branden

Bericht door Bö Hanssön »

Op vraag van een fietser die het geluk heeft met een lefty (ELO) te kunnen rijden:

sinds kort kan hij zijn lock-out niet meer activeren en blijft het oranje LED'je branden. Wat is hier de oorzaak van? Misschien een batterij die bijna leeg is?

Fietsers die een lefty ELO hebben: hoe stel je vast dat je batterij bijna leeg is?

ciao!
Gebruikersavatar
Chirurg
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 14 apr 2003 16:07
Rijdt met: Cannondale Flash 29er Himod 1

Bericht door Chirurg »

Gewoon batterij vervangen als het oranje lampje brandt. Zo een batterijke kost niet veel en zelf vervangen is heel simpel. Ik doe dit regelmatig (van zodra de lock-out 3 x weigert) en dat gaat heel goed.
Success.
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

oranje = batterij bijna plat
(weet ik uit ondervinding)
Bö Hanssön
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 27 sep 2003 21:35
Rijdt met: Scalpel 2000 '02; custom Rush 2000; Bad Boy '02

Bericht door Bö Hanssön »

Vermoeden dus bevestigd, met dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Re: Lefty ELO: oranje lampje blijft branden

Bericht door fieldbiker »

Bö Hanssön schreef:Op vraag van een fietser die het geluk heeft met een lefty (ELO) te kunnen rijden:

sinds kort kan hij zijn lock-out niet meer activeren en blijft het oranje LED'je branden. Wat is hier de oorzaak van? Misschien een batterij die bijna leeg is?

Fietsers die een lefty ELO hebben: hoe stel je vast dat je batterij bijna leeg is?

ciao!
Ik heb ook een Lefty ELO op m'n Scalpel; wat is jullie ervaring ivm de levensduur van zo'n batterij ?

Fieldbiker,
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

geen idee, fiets was reeds in gebruik toen ik het voorhad
Bö Hanssön
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 27 sep 2003 21:35
Rijdt met: Scalpel 2000 '02; custom Rush 2000; Bad Boy '02

Bericht door Bö Hanssön »

Die fiets waarvan sprake is een team replica van 2002 (dus met een Carbon ELO Lefty) die tot een half jaar geleden een toonzaalmodel/testfiets was (testen rond de fietswinkel, de plateaus vooraan vertoonden zelfs geen krasje). Het heeft er dus alle schijn van dat in dat geval de batterij behoorlijk lang is meegegaan (tenzij die fietsenwinkel die vervangen heeft).

Ik heb trouwens vernomen dat er twee "ELO-modules" zouden bestaan: bij het oudste model zou er altijd een LED'je blijven branden. Bij het recentere model is het electronisch circuit vernieuwd zodat het LED'je vanzelf uitdooft na een zekere periode. Dit zou de levensduur van de batterij verlengen.

't Is maar van horen zeggen hé.
midas
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 10 dec 2003 19:39
Rijdt met: Red Bull NPL-400 (fully XT)

Bericht door midas »

Bemerking van een kritische biker (die blijkbaar niet echt meer up to date is): Batterijkes in een voorvork ???? :roll: :roll: Dat kan alleen maar kapot gaan ... #-o Keep it simple!
Bö Hanssön
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 27 sep 2003 21:35
Rijdt met: Scalpel 2000 '02; custom Rush 2000; Bad Boy '02

Bericht door Bö Hanssön »

Een batterij vervangen kost niet veel. 't Is die mekaniek die kapot kan gaan.

Je redenering klopt, ik zal mijn verende voorvork misschien best vervangen door een stijve. En die vering achteraan die kan ook maar stuk gaan. Misschien dat ik die er ook af zwier.

En die vitessen.... Eigenlijk heb ik die ook niet nodig. Allez, heeft er nog iemand nog zo een fiets over met één vitesse (een 1FG, maar dan zonder headshock).

:D
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Bericht door mario »

Bö Hanssön schreef:Een batterij vervangen kost niet veel. 't Is die mekaniek die kapot kan gaan.

Je redenering klopt, ik zal mijn verende voorvork misschien best vervangen door een stijve. En die vering achteraan die kan ook maar stuk gaan. Misschien dat ik die er ook af zwier.

En die vitessen.... Eigenlijk heb ik die ook niet nodig. Allez, heeft er nog iemand nog zo een fiets over met één vitesse (een 1FG, maar dan zonder headshock).

:D
Ik denk dat mijn grootmoeder er nog één staan heeft, je kan hem krijgen voor een spotprijsje (iets minder dan de c'dale dan toch), je moet maar eens pm'n hé :wink: en btw: hij is gelakt in het typische matzwart...zeeeer hip als je het mij vraagt. En ik garandeer je evenveel bekijks op de volgende TT als met je lefty... Bij nader inzien, laat ons gewoon wisselen, hebben we alletwee wat we uiteindelijk willen :lol: :lol:
Plaats reactie