probleem met v-brake

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

probleem met v-brake

Bericht door Benneke »

hallo iedereen ik heb een probleem met mijn v-brake. als ik rem komt deze niet meer van de velg als ik de rem loslaat. dus moet ik telkens afstappen om de rem van de velg handmatig af te doen. ik heb al van alles geprobeerd (kabels kuisen en smeren , veerkes smeren, kabel aanspannen) niets helpt. ik vind dat ook de remkracht fel is afgenomen. iemand een tip om dit op te lossen.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Veerspanning regelen zie ik er niet bijstaan.
Eerst dat eens proberen mss?
Stelschroefjes aandraaien dus.
Na verloop van tijd kunnen de veren hun spankracht verliezen.
Zodanig dat het stelschroefje aandraaien niet voldoende helpt.
Eerst de stelschroefjes terug naar middenpositie draaien.
Veren loshaken en terugplooien, wel slechts met kleine stapjes, trial&error methode.
Ook zien dat spanning l en r symmetrisch is en niet te veel verschilt.
Vervolgens fine-tunen dmv de schroefjes.
Ook mogelijk: nokken hebben niet genoeg smering.
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

Ik zie nog niet ertussen staan dat je de remblokjes verplaatst hebt... Heb je geen randjes gekweekt? Als het remvlak niet volledig op de velg staat, dan krijg je randjes die na een tijdje je kunnen blijven klemmen :wink:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

ahja, idd, kan ook.
Of door teveel versleten remblokken met een overdreven schuinstand tot gevolg, kan ook de neiging geven om tegen de velg te blijven plakken.
Gebruikersavatar
cuby
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 15 apr 2004 21:54

Bericht door cuby »

Als die niet meer terugkomt kan dat twee oorzaken hebben ofwel zijn je gainen zowat versleten doordat er teveel vuil inzat (binnenin kan dat oneffen gainen opleveren zodat je kabel blijft steken) ofwel is je veer versleten? In beide gevallen sta je dus voor kosten. LET WEL dat is enkel zo indien je de gainen reeds goed hebt gereinigd: olie op je kabel doen, rem loshaken en de gain over de kabel heen en weer bewegen waarbij je regelmatig de kabel afkuist met een droge vod. Op deze manier moet je niets demonteren en raakt het meestal toch voldoende gereinigd.
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

nieuwe veerkes of gainen of nieuwe v-brakes kopen
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

zal straks is kijken maar eerst blokke voor examens
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

heb naar fietsenmaker gebeld en zegt zoals dickie ook zegt dat het aan de veerspanning ligt ga toch is controleren als dit niet het geval is en eik moet nieuwe v-brakes kopen schakel ik over op schijfremmen of magura hs 33. toch veel goeds gelezen. en nu ik toch meer richting bergjes ga in de zomer vind ik toch veiliger denk ik. iemand een idee voor goede schijfjes
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

HS33, daarmee kunt ge niet mis gaan ;-)

Hoewel, goeie V-brakes remmen ook zeer goed hoor. V-brakes hebben alleen een slechte reputatie omdat ze vooral op goedkope fietsen zitten, waar dus ook goedkope remmen opstaan.
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

denk ook da ik HS 33 ga pakken. Ben nog maar 14 en als ik schijfremmen steek is het redelijk dure zaak ( geen discnaven). En qua onderhoud scoren de hs 33 goed dus denk da het deze worden.
Plaats reactie