Onderhoud REBA en opspuitprojectje. Resultaat p4

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Ik kies de decals zoals op de

eerste foto, met de grijze volle letters
37
55%
tweede foto, met de open rode letters en andere symbolen
19
28%
derde foto, met enkel de open rode letters.
9
13%
Ik zou voor een andere kleur en decals gaan. (Leg uit, aub)
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 67

manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

een vork lakken met een spuitbus is nu niet echt een goed idee
de lak wordt niet gebakken waardoor dat deze snel zal afbladen
de lak is ook niet zo sterk als bij een lak die gebakken
als er dus een steentje tegen spring gaat daar ook de lak er snel afgaan
vergeet niet dat je met magnesium buitenpoten zit
deze kunnen zeer slecht tegen corrosie
als er ergens wat lak afgaat moet men dit snel bijwerken,indien je dat niet doet kun je snel achter nieuwe buitenpoten gaan kijken
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

je zal inderdaad wat meer moeten opletten, ik heb zelf redelijk wat ervaring met spuiten met spuitbussen, en daaruit kan ik besluiten dat die nooit zo goed houd als de standaard verf. :-?

maar toch wens ik je veel geluk toe met je projectje :wink:
Laatst gewijzigd door mtb arno op zo 11 nov 2007 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Hier moet ik Manitou bijtreden, een vork die gewoon gespoten is blijft niet lang mooi. Ze bladdert idd af.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

@mtb arno en hubertje : Mijn ervaringen zijn tegengesteld. Ik heb 8 maanden geleden mijn traparmen gespoten. Beetje geschuurd, geen primer en de verf bladert niks af en is zeer krasbestendig. Mijn traparmen zien er net hetzelfde uit als ieder gegalvaniseerd paar traparmen. Misschien heb ik geluk, maar dat betwijfel ik. Afbladeren kan komen door slechte hechting aan de onderlaag. De primer speelt ook een erg belangrijke rol. Een tweede punt is dat je zeer, maar dan ook zeer goed moet ontvetten. Dit doe je niet met wasbenzine of white spirit maar meerdere malen met speciale Motip ontvetter. Ten derde draag je altijd dunner plastiek handschoenen zodat er geen vingervet op je vork kan komen. Ik ben er redelijk zeker van dat mijn lak lang zal houden. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik dat hier zeker posten. Ik doe het op de eerste plaats voor de fun. Als het mislukt breng ik de vork gewoon binnen bij de lbs en laat ik ze professioneel lakken. Daar kost het me evenveel.
De eerste lag zit er op. Morgen de tweede en laatste laag, want op sommige plaatsen is er te weinig lak en vloeit 'm niet schoon tot één blinkend geheel.
Afbeelding
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

vooral opletten met beschadigingen van de lak
als dat goed in het oog houd dan komt het wel goed
niet laten aanslepen als er lak af is tot op de magnesium
een kleine kras kan geen kwaad als het niet tot op het blote magnesium is maar toch serieus mee opletten met lakken met spuitbusjes
ik heb er slechte ervaringen mee en ik had ook alle voorzorgen genomen
degelijke ontvetter, handschoenen ....
en dat was dan bij een alu frame met speciale alu grondlaag
Gebruikersavatar
Achnaton
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 12:18
Rijdt met: Merida Matts Lite
Contacteer:

Bericht door Achnaton »

Best wel grappig, precies een dubbeltje van mijn foto's, veel succes met je vork, ik ga een dezer die sticker er eens aanhangen en mss ze weer ineen steken ;)
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Ik wil geen naäper zijn. Je bracht me gewoon op een geweldig idee. Een nieuwe vork kopen zou ik bij de bazin niet klaar krijgen als het enkel was omdat hij een andere kleur zou hebben. En een onderhoud mocht ook wel volgens de handleiding. Dit was wel niet echt nodig. De olie was nog heel zuiver. Enkel de foamring was een beetje vuil langs de voorkant van de vork. Toch wel opvallend dat het alleen aan de voorkant van de vork was en bijna niks aan de achterkant.

Ik heb ook even naar Motip gebeld. Gebakken lak is natuurlijk harder, maar deze lak moet ook krasvast zijn. Dit zijn de tips die ik gekregen heb :

- 3 dunne lagen met 5 minuutjes tussen elke laag.
- Hoe fijner opschuren hoe beter.
- Lak voldoende laten uitharden, niet opwarmen!
- Een vernis aanbrengen wanneer de lak is uitgehard. Dit kan na 2 uur maar een dagje wachten is beter.
-Vernis aanbrengen. Eerst licht schuren.
- Vernis laag niet te dik aanbrengen. Hij blijft langer vloeien waardoor je vlugger druipers krijgt. Test eerst eens op een proefstukje.
Gebruikersavatar
Suspensionlab.be
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: di 19 dec 2006 13:28
Rijdt met: Q Bikes Element EAL2

Bericht door Suspensionlab.be »

WC bestaat alleen in het zwart (oem) of parel wit, kijk even op een recon, deze bestaat in het dash-wit (stickers zijn wel zwart :( )
Mvg
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Suspensionlab.... ik kan je niet volgen, maar dat zal wel aan mij liggen? :-?

Vork is vernist. Perfect gelukt! :lol: De patten zijn gevlakt. Morgen zet ik 'm terug in mekaar. De stickers zijn besteld. Heb wel even schrik gehad dat ik de bushings had beschadigd door er met de koperdraad (om 'm op te hangen) licht op te krassen. Maar de kras is zo licht dat 't geen kwaad kan. Oef :oops: Voor wie dit ook ooit wil doen, let hierop :wink:
Gebruikersavatar
Suspensionlab.be
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: di 19 dec 2006 13:28
Rijdt met: Q Bikes Element EAL2

Bericht door Suspensionlab.be »

Bovenste bushingen zijn nog gemakelijk te vervangen, deze kosten 20.00€.
Mvg
Plaats reactie