Levensduur ketting.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
pt3r
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:25
Rijdt met: is a pipebomb.

Levensduur ketting.

Bericht door pt3r »

Hoe lang gaat een ketting mee (uitgedrukt inkilometers) die intensief (aka dagelijks) gebruikt EN onderhouden wordt? Bij mij lijkt een XT ketting na een 500 km al behoorlijk versleten te zijn. Is dat rijden met 2 ketting nu echt een voordeel of is dit maar een fabeltje, want uiteindelijk verslijt je dan 2 kettingen ipv 1.

Ik heb al de zoek functie gebruikt maar de cijfers die ik zie lopen zeer sterk uit mekaar, sommigen vervangen een ketting na 300 km terwijl anderen er blijkbaar 1000+ kilometers mee rijden.
Gebruikersavatar
.:Roel:.
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: do 08 apr 2004 08:44
Rijdt met: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Bericht door .:Roel:. »

ik heb de mijne nog na 3500 km
Heb vrijwel uitsluitend off road gereden met toch heel wat modder ertussen.
Wel onderhouden na elke rit: ontvetten, spoelen, drogen, invetten.
Toch maar 1 ketting ...

Ben ook benieuwd naar de reacties hier ...
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Dat hangt heel veel af van de manier van schakelen, onderhoud en het terrein waarop je rijdt. Dit verklaard dan ook meteen waarom de levensduur zo verschilt.
Ik reed vroeger met 3 kettingen voor één cassette en ben onlangs verandert naar 2. Het principe is dat drie kettingen slijten op één cassette de meest economische manier van rijden is. Je wisselt daarbij altijd met de kortste ketting van de drie zodat de slijtage gelijklopend is.
Als je er meer wil van weten moet je nog eens beter kijken via de zoekmachiene over dit principe is al heel wat neergeschreven.

Wat mijn km's betreft met een ketting (*). Ik heb er geen idee van maar zoals ik al zei zoiets is zeer subjectief en met deze info ben je toch niks.

(*)edit: 5000km/ 3 kettingen.
Laatst gewijzigd door nebraz op di 09 okt 2007 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

kvind heel dat gedoe van kettingen wisselen iets te omslachtig. Dan vind ik het makkelijker de slijtage van de ketting te meten met een rohloff meterken, en ze te vervangen als ze versleten is, zo kan je ook langer met een cassette doen (in de praktijk komt dat neer op ongeveer 1 ketting per 800 à 900 km, 1 cassette per 3 kettingen :wink: )
Gebruikersavatar
.:Roel:.
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: do 08 apr 2004 08:44
Rijdt met: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Bericht door .:Roel:. »

Owla,

dan doe ik toch wel lang met de mijne.
Heb Cimes de Waymes, RDHF, LCMT, Bike Challenge in Polen allemaal met dezelfde ketting gereden.
En dan heb ik het nog niet over al de andere ardennen kms die die erop heeft zitten.
Echt heel heel vaak modder en echt veeleisend terrein !!!

Na 800 km .... dan kan ik iedere maand bijna nen nieuwe kopen ... ???
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

.:Roel:. schreef:Owla,

dan doe ik toch wel lang met de mijne.
Heb Cimes de Waymes, RDHF, LCMT, Bike Challenge in Polen allemaal met dezelfde ketting gereden.
En dan heb ik het nog niet over al de andere ardennen kms die die erop heeft zitten.
Echt heel heel vaak modder en echt veeleisend terrein !!!

Na 800 km .... dan kan ik iedere maand bijna nen nieuwe kopen ... ???
Welke ketting gebruikt gij dan? ik rijdt altijd mee een Sram pc991, een paar weken geleden heb ik op m'n mudbike eens een xtr/dura ace gestoken, maar daar is het beste nu toch ook al af :-?
Het is wel zo dat ik voor ik zo'n meterken had, ook gewoon bleef rijden tot alles écht versleten was, en dan deed ik ook heel het seizoen met 1 ketting en tandwielen, maar als je alle tandwielen begint te tellen kom je op deze manier goedkoper uit.
Gebruikersavatar
.:Roel:.
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: do 08 apr 2004 08:44
Rijdt met: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Bericht door .:Roel:. »

SRAM PC-951 w, zit standaard op nen Epic Expert.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat hij zijn tijd wel gehad heeft.
Bestaat er ook een tooltje om de slijtage op je cassette te meten?
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Als ik iedere 800/900km een nieuwe ketting moet steken dan wordt mtb-en voor mij toch een dure hobby. Ik heb mijn cassette pas vervangen na 5000km en betwijfel of die al aan vervanging toe was want achteraf bleek dat mijn achterderailleur zijn beste tijd had gehad en het slecht schakelen dus niet aan mijn cassette lag. Tijdens deze km's heb ik 3 kettingen gebruikt. Doe dus ongeveer dubbel zoveel km met een ketting. Bovendien rij ik nog met een goedkopere ketting Sram PC 971 en een XT 11/34 cassette.
Gebruikersavatar
Herder Scubaluc
Kerstman
Berichten: 825
Lid geworden op: za 06 aug 2005 13:42
Rijdt met: Iene mee twie wiele + Cannondale Rush Carbon 2
Contacteer:

Bericht door Herder Scubaluc »

Ik werk met 2 kettingen (XTR) en wissel ze om de +/- 200km. Ik heb er nu al 2400km mee gebold (dus 1200km/ketting) en nog zeker niet versleten.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

.:Roel:. schreef: Wel onderhouden na elke rit: ontvetten, spoelen, drogen, invetten.
Toch maar 1 ketting ...
.
toch gemakkelijk als uw vrouwtje telkens na de rit in polen schoon uw fietske ging gaan kuisen é :lol: #-o

o ja die 991 kettingen, in mijn ogen zijn die brol, ik verslijt die aan een zeer onaangenaam tempo, ik deed er ook slechts 800 km mee (ooit had ik eens na 700 km al 4 powerlinks in een ketting zitten ...). Nu gebruik ik ook die 951 ketting, die wegen iets meer maar ik ondervind ook dat ze langer mee gaan.
Plaats reactie