FSA Orbit X balhoofd probleem

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
sretlow
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: di 08 aug 2006 08:07
Rijdt met: Trek 4900

FSA Orbit X balhoofd probleem

Bericht door sretlow »

Ik heb onlangs een FSA Orbit X balhoofd aangeschaft (niet in een doosje maar alles bij elkaar gehouden door een tieripje). Hierbij zaten de volgende onderdelen:
2 cups, 2 lagers, 1 kroonring (voor onder op de vorkbuis) een adjusting crone (NL naam weet ik niet) een rubber ring een aluminium compressie ring en het top capje (met schroef om boeltje aan te draaien). Ik heb het als volgt geinstalleerd. Eerst de kroonring op de vork. Cups in balhoofdbuis laten persen. Lagers erin. Vork gemonteerd. Toen op de vorkbuis de aluminium compressie ring en de rubberen ring (die volgens mij niets doet behalve afsluiten voor vuil) en de adjusting crone. Dan de stuurpen en dan top kapje. Ik krijg het geheel echter NIET afgesteld. Of hij draait zwaar of er zit speling op. Dus....ik zoeken op internet. Zie ik het volgende plaatje van oa de Orbit X (linksonder).

Afbeelding

Daar staat dus geen compressiering boven de bovenste lager en geen rubberen ring. Nu denk ik dus dat mijn LBS dit balhoofdstel zelf heeft samengesteld omdat deze niet geheel compleet meer was en dus mogelijk de compressiering en de rubberen ring heeft bijgevoegd zonder te weten of dit nodig is. Ik heb met mijn algemene kennis aangenomen dat ik het goed monteerde (ook ik ging ervan uit dat die bovenste compressiering ALTIJD aanwezig was). Kan iemand hier iets over zeggen?

Het is overigens raar dat ook met die compressie ring de adjusting cone (zie plaatje) gewoon netjes tot op de cup vgalt. Je zou verwachten dat als er een ring te veel in zou zitten je dit aan het niet aansluiten van de adjusting cone zou merken.
sretlow
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: di 08 aug 2006 08:07
Rijdt met: Trek 4900

Bericht door sretlow »

Ik ben gisteren nog eens bezig geweest. Het blijkt dat als ik de onderste rubberebn ring eruit laat (die er volgens het plaatje ook niet in hoort) en ik boven wel een compresiering zet ik de boel wel vast krijg. Boven ook een seal omdat je anders tussen de cup en adjusting cone heen kunt kijken IN de vork hetgeen me niet goed lijkt vanwege mogelijk vuil. Als ik strikt het paatje volg (en er dus geen compressie ring in doe) dan zit er mega veel speling op het balhoofd. Dat kan dus nooit. Ik heb nu dus de volgende volgorde maar ik ben er niet van overtuigd dat dit goed is (al werkt het nu wel...maar voor hoelang).
-crown race, acb lager, onderste cup, bovenste cup, acb lager, compressie/rubber ring (beide niet op plaatje), adjusting cone, oring en top capje.
Plaats reactie