Formula ORO K18 ontluchten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Je mag ook maar 1 bepaalde soort shell olie gebruiken met de oro's, ivm idd die zuiger.
Canyon Luc
Mountainbiker
Berichten: 212
Lid geworden op: do 22 feb 2007 20:59
Rijdt met: CANYON NERVE XC8

Bericht door Canyon Luc »

Ja dat weet ik maar deze olie zat er standard in , maar naar
het schijnt hebben de oro's daar wel meer last van zij PETER
Gebruikersavatar
jonathan
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 08 apr 2005 14:03
Rijdt met: giant xtc composite reba wc sram X.O xt crossmax st wcs slr cannondale svc 700

Bericht door jonathan »

ja mijn k24 hebben daar ook last van,
Pike
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 20 mei 2006 13:04
Rijdt met: Giant NRS 1

Bericht door Pike »

Aan Sretlow (of iemand die het weet).

Ik heb net mijn Oro k18 set ontlucht, maar ik ben bang dat ik de O-ringetjes kwijt ben, hoe zien ze er uit???

zie ook mijn bericht op mountainbike.nl

Vandaag de achterkabel van mijn (nieuwe) Oro K18 set ingekort.
De handleiding van Formula zo goed mogelijk gevolgd (Link) Nu vond ik de handleiding al niet helemaal duidelijk, maar na het ontluchten kwam ik tot de ontdekking dat de remklauw lekt .
Omdat ik er niks van snapte toch nog maar eens de handleiding nog een keer secuur doorgelezen en toen zag ik (zie link, bovenaan blz 2 onder de foto's) tot mij verbazing dat er staat: "take care of the O-ring seal".
Nu heeft het dichtingsschroefje van de remhendel wel een O-ring, maar op de remklauw heb ik geen O-ring gezien

Nu is mijn vraag: hoort er een O-ring (rubbertje/pakking) achter de afdichtschroef van de remklauw te zitten?
Ik twijfel omdat de remklauw in het plaatje geen Oro K18 is (ik denk Oro K24).=asc&start=0
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Ja, op het conische schroefje dat je in de banjo draait achteraan zit een heel klein zwart o-ringetje. Het kan zijn dat dit is blijven zitten toen je de schroef eruithaalde, gebeurt wel vaker. Ik vis het er dan uit met een naald. In het andere geval kan het er ook uitgevallen zijn. Zeker zal je helaas pas zijn door opnieuw te kijken.
sretlow
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: di 08 aug 2006 08:07
Rijdt met: Trek 4900

Bericht door sretlow »

Is inderdaad een heel klein ringetje. Bij mij bleef ie altijd zitten totdat ik zag dat ie er een keer uit kwam omdat er olie uit liep en het ringetje dus met de olie mee kwam. Toen ook maar eens bij de andere rem gekeken (was net alles aan het ontluchten na afkorten van de leidingen) en toen bleek dat ie bij de andere rem ook ongezien verdwenen was. Gelukkig heb ik deze toebn nog terug kunnn vinden. Maar het zijn echt hele kleine rubberen ringetjes.

Bij de remhendel zit ook een ringetje maar die zit redelijk was aan de imbusschroef.
s-works rider 336
Mountainbiker
Berichten: 241
Lid geworden op: do 31 aug 2006 11:17
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Expert Carbon 29-er en Niner Air9

Bericht door s-works rider 336 »

Hebben jullie bij het inkorten van de remleiding de oorspronkelijke verbindingsstukken (connector of knelkoppeling, hoe noem je zo iets ?) kunnen hergebruiken of nieuwe stukjes aangekocht ?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

De originele connector kan je niet hergebruiken, je dient een Formula Oro Reduction Kit te kopen, oa bij Barracuda of Bikesport.

Afbeelding
sretlow
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: di 08 aug 2006 08:07
Rijdt met: Trek 4900

Bericht door sretlow »

Ik heb alleen en nieuwe knelkoppeling geplaatst. Dit was voldoende. Knelkoppeling van een ander merk is ook vaak goed. Bij ons in de buurt was niets te vinden van de ORO. Toen ik bij de bikewinkel kwam hadden ze wel een knelkoppeling met daaraan vast het buisje wat in de remleiding gaat. Normaliter is deze gewoon los te halen uit de oude remleiding en dan is alleen een knelkoppeling voldoende.
Gebruikersavatar
Wouter
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 19 dec 2002 22:40
Rijdt met: Commençal VIP - Stevens S6

Bericht door Wouter »

Even een oude koe uit de gracht halen, want ik vind nergens anders een antwoord:

In welke stand zet je de f.c.s.-hendel het best bij het ontluchten? (Hendeltje die bepaalt hoe agressief de rem is, 't is voor k24)

- Ik heb gisteren met succes de voorste rem ontlucht, die werkt nu helemaal goed. Ik wou vandaag de achterste rel doen, maar het lukt niet.
Ik krijg de olie in de spuit aan de calilper niet door de leiding. Ik kan echt hard op de spuit duwen, en toch gebeurt er niets. Ik zie niet in wat ik verkeerd doe, ligt het aan de rem zelf? Ik heb de spuiten dan maar verwijderd, en de rem werkt nog altijd...
Plaats reactie