Nieuwe demper verliest druk

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Nieuwe demper verliest druk

Bericht door SusXT »

Ik moet mijn nieuwe demper om de 2 weken terug wat bijpompen van 50 naar 65 psi. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik hieraan moet doen?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Bericht door BertG »

Sus, weer een probleem, gij hebt echt wel ni veel chance met uw dempers. Zal dus wel ergens ne lek opzitten, maar waar zou ik ook niet zo direct kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Wallie
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 16:33
Rijdt met: Xcluziv 054 Carbon, Trek Topfuel Carbon

Bericht door Wallie »

Het is niet waar ! Zoals reeds eerder besproken, ben ik toch serieus aan het denken dat er iets mis is met het frame en niet met de dempers (slechte uitlijning frame tgo. de demper).
Hier denk ik ook aan : als je de pomp van het ventiel van de demper haalt verlies je sowieso wat psi. Kan het hier aan liggen ?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Bericht door BertG »

Hier denk ik ook aan : als je de pomp van het ventiel van de demper haalt verlies je sowieso wat psi. Kan het hier aan liggen ?
Hmm, inderdaad, dat kan al een verklaring zijn. Als je je pompje gewoon al aansluit verlies je trouwens ook al wat druk (pomp moet zich vullen).
Maar 15 psi lijkt me wel wat veel, bij mij is het meer iets van een klein 5 psi verlies schat ik. Daar hou ik dan ook rekening mee bij het op druk zetten. Maar je hebt een andere demper (en pompje waarschijlijk) dus...

In plaats van de druk te controleren kan je misschien best uw sag controleren, als die na 2 weken nog dezelfde is heb je geen drukverlies.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Die sag is dus niet hetzelfde. Ik zat op de fiets en zag dat de demper redelijk ver was ingezakt, terwijl ik gewoon aan het fietsen was. Ik wilde bijpompen en zag dat er maar 50 psi in zat, terwijl ik er toch 70 had ingepompt.
Ik ga nog een paar weken afwachten om zeker te zijn voor ik naar Canyon mail. En als 't dan niet vlug wordt opgelost staat er hier binnenkort ne Canyon te koop.
@ Wallie : ik zal het nog eens zeggen van dat frame, hoewel 'm daar de vorige keer van zei dat het daar niet aan lag.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

SusXT schreef:En als 't dan niet vlug wordt opgelost staat er hier binnenkort ne Canyon te koop.
Ik heb misschien nog iets voor u staan in mijne kelder :wink:
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Er zat net alweer minder in dan de zondag. Ik ga toch meer Wallie zijn theorie volgen. 4 dempers en nog problemen... #-o Een nieuw frame met demper is misschien de enige oplossing. Effe bellen.


Edit : Heb gebeld. "Er kan wat vuil in de demper zitten. Best demper even open maken, dichtingen onder in de huls zuiver maken en terug invetten. Dikwijls is het probleem dan opgelost."

Dan weet ik morgen weer wat doen :-? . Hij vertelde ook dat als je de demper op 10 bar zet en 'm dan onder water houdt, je ook kan zien waar hij lekt. Dat ga ik dan eerst proberen. Wie brandt er een kaarsje voor me?
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

SusXT schreef: Wie brandt er een kaarsje voor me?
Ik heb er hier nog wel een paar liggen. Zijn wel licht gebruikt. Maar de examens waren sneller voorbij dan gedacht. Moet het er eentje van Scherpenheuvel of Lourdes zijn? Waar zit de patroonheilige van de dempers?
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Kan ook eventueel aan ventiel liggen dat niet goed afsluit wegens te droog staan.
Gewoon eens proberen met enkele drupjes olie erop te doen en demper vervolgens op te pompen. Baat het niet, schaadt het niet !
De lucht die ge hoort ontsnappen bij het losdraaien van uw pomp is gewoon de lucht die nog in het pompdarmpje zit onder dezelfde druk als deze in de demper.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

't Is inderdaad het ventieltje. Dat wordt dus even naar mijn lbs rijden om dat ding even te vervangen. Voor een paar euro zou het opgelost moeten zijn. Let's hope! [-o< 't Zal voor morgen zijn. 't Is te mooi weer :wink:

@ Wallie : dus toch niet het frame waarschijnlijk. Dit verbaast me echt van RS. 4 dempers en nog geen die het 100% doet, terwijl ik met mijn vorken nooit problemen heb gehad. :-?
Plaats reactie