overplaatsen onderdelen op ander frame

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

overplaatsen onderdelen op ander frame

Bericht door RockShark »

Hallo,
Ik rijd momenteel rond met zo'n goedkopen bak (maar hij blijft het uithouden dus blijk ik er mee rijden). Toch zou ik graag alle onderdelen ervan versteken naar een ander frame (aangezien dezen waar dat ik nu oprijdt een fully is en dus veel weegt). Nu heb ik daarover enkele vraagjes...
1. Is het mogelijk om 7speed te steken op een 6speed frame?
2. Zou ik best het crankstel dat nu op frame staat laten zitten of dat er opsteken waarmee ik nu rondrijdt (enzo ja, oe krijg ik dat verstoken?)
3. Momenteel is er een vijs doorgedraaid wat inhoud dat ik hem er momenteel niet uitkrijg uit dat ander frame (aangezien dat de cantilever er nog tussen zit...) Heeft er iemand een oplossing om die eruit te krijgen?

Alvast bedankt,
Karel
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

Antwoorden op je vraagjes:

1. Neen. Kleine kanttekening: je frame is niet 6- of 7speed maar wel je wielen. Wist trouwens niet dat dat nog bestond, 6 speed...
2. Of je de crank verandert hang natuurlijk af van de staat waarin het zich bevindt. Is jouw crank er beter aan toe dan die van het frame, wisselen maar. Op voorwaarde dat de bottom bracket compatibel is. Bv een systeem voor vierkante trapas is niet compatibel met bv octalink. Weet misschien eens wat meer te vertellen over merk/type van de crankstellen? Om cranks te verwijderen alsook bottom brackets heb je speciale sleutels, van bv BBB, park tools, Pedro's,...
2.Deze begrijp ik niet zo goed. Vijzen doorgedraaid kan je eventueel proberen uit te boren, maar hier moet je toch wat verduidelijken...
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

Zoals gevraagd wat meer informatie...
2. Zoals al gezegd is het ne goedkope velo dus ook goedkope crankstellen... Het is alletwee van Shimano (de ene al wat veel ouder dan de andere...) De trapas zelf kan ik niet veranderen (daarvoor heb ik materiaal niet.
3. Met doorgedraaid bedoel ik dat mijn broer er nog aan geprutst heeft waardoor dat de imbussleutel er niet meer in kan (hij heeft het gat veel te veel verbreed...)
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

maar waar zit die vijs? aan de vbrake zodat het wiel er niet meer uit kan of...
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

twiel kan er wel nog uit ma krijg geen tang op die vijs gezet waardoor dak er gewoonweg nie uitkrijg
Die vijs zorgt normaal dus dat je remmen vaststaan (zit dus vast in de v-brake nok)
Kga mss nog ne keer proberen aan 2 kanten hem een beetje af te splijpen en dan zo een tang erop te krijgen...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

uitboren die handel! rechtdoor met een (kleine) boor in de boutkop
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

Misschien toch best effe laten doen door iemand die er kaas van gegeten heeft, anders boor je heel de nok naar de vernieling.

Van waar ben je, ik wil het wel even doen als het niet te ver is.
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

kben van Kemmel (en idd, da uitboren zag ik ook niet direct zitten...)
Plaats reactie