Onderhoud Ketting, Kettingbladen & Cassette

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
lagniau
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: za 24 dec 2005 23:56
Rijdt met: Scott Scale 60 Custom

Onderhoud Ketting, Kettingbladen & Cassette

Bericht door lagniau »

hallo, ik zou graag eens weten wat het beste is voor je ketting te onderhouden en je kettingbladen enzo,, ik heb al gezien in bakje met white spirit leggen je ketting enzo
maar ik wil goede manier weten ,, zonder je ketting ofzo er te moeten afhalen :) let me know :P
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

zoekfunctie :drunk:

maar euh ik denk asge ze goe wilt kuisen, doe ze er maar af ze ;)

met ne powerlink is het in 10sec gebeurt :p ast zolang duurt. dus wrm "sukkelen"
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Afnemen is een mogelijkheid, maar niet de enige.
Vooral als je meerdere kettingen roeleert is wisselen een optie, anders laat je ze veelal beter op de fiets.

Vroeger was ik ook van het idee: hoe meer ik aan de ketting doe hoe beter,en hoe meer ik ze ontvet hoe beter, maar:

Kettingen dagenlang in ontvetter leggen maakt het metaal bros met alle risico' vandien.

Veelal zit er na een uitgebreide kettingspoeling meer vuil in het hart van de ketting (waar de rollen en dekplaten mekaar raken) dan voorheen omdat de beschermende vetfilm daar volledig weggespoeld is.

Op de fiets:
Hogedrukspuit is een goeie methode als je de straal breed genoeg zet en de lagers wat ontziet.
achteruittrappen en spuiten.

Emmertje met gewoon water met detergent en een borstel met lange haren doet het ook redelijk goed.

Spuitbussen met ontvetter werken ook goed, achteruittrappen en spuiten, eventueel eens wrijven met een borstel, let ook weer op de lagers van de fiets, alles goed afspoelen.

Steeds ketting afdrogen en direkt smeren.
Laatst gewijzigd door nothing 's impossible op vr 29 sep 2006 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

de ketting haal ik er heel af en toe eens af (vooral na zeer modderige ritten) efkes in benzine leggen, goed afdrogen, nog eens voor de zekerheid uitblazen met de compresseur en daarna rijkelijk voorzien van spray.
De tandwielen haal ik er elke week af (achterste) omdat ik wissel van wielset. Doordat ik ze elke week afhaal worden die dus altijd grondig gekuisd. De kleine kransjes kan je appart doen, de grote zijn meestal in een blokje van 3 en die kuis ik met een oude tandenborstel. Op die manier blijven ze kraaknet.
IceCube
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 08:45
Rijdt met: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Bericht door IceCube »

Inderdaad, met nen powerlink haal je de ketting er makkelijk af. Je kan zo ook met 2 kettingen werken, ene erop, de andere "in onderhoud".

Onderhouden doe ik als volgt : eraf halen, een kwartieke in petrol leggen (een literke petrol in een klein emmerke) en goed met een borstelke erover gaan, goed afdrogen met een vod (of met ne nieuwe T-shirt...), in een oliebadje leggen (1 cm kettingboomzaagolie op de bodem van een 2e klein emmerke) gedurende 1 dag, omhooghangen en laten aflekken totdat je de andere ketting eraf haalt, er terug opleggen, kettingspray opdoen en kees is klaargekomen.
Alles bij mekaar 10 minuten werk per wissel/onderhoudsbeurt.

Onderhoudsinterval hangt af van combinatie gereden afstand en vettigheid : meestal in de zomer 1 x per 3-4 weken, in de winter, of bij veel modder en zand, kan dit oplopen tot 1 x per week.
De hogedrukreiniger kan een oplossing zijn als je ni veel tijd hebt : goed afspuiten in invetten en terug vertrekken.

Onderhoud op de fiets zelf heb ik geprobeerd met zo'n plastieken kettingonderhoudstoestelleke (), maar slechte ervaringen mee. Was rap kapot en lekte na 3 keer gebruik. Bovendien, als je begint te borstelen met een product (of petrol) terwijl je ketting op je fiets zit, dan hangt heel het kot vol : je fiets (remschijven), de vloer, je nieuwe T-shirt, en in mijn geval den hond ook.

Eens je het geprobeerd hebt, zal je de eenvoud ervan rap inzien. Have fun.
lagniau
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: za 24 dec 2005 23:56
Rijdt met: Scott Scale 60 Custom

Bericht door lagniau »

dus als ik het een beetje begrijp mag ik mijn ketting eraf halen 1x per week en 15min. in bakje leggen met petrol erin .. ? en dan afkuisen met borsteltje/t-shirt/vod ofzo en dan .. ?
Gebruikersavatar
Thompe
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 06 mar 2005 14:06
Rijdt met: Trek Top Fuel - Ridley Orca - Kona Nunu

Bericht door Thompe »

IceCube schreef:in een oliebadje leggen (1 cm kettingboomzaagolie op de bodem van een 2e klein emmerke) gedurende 1 dag, omhooghangen en laten aflekken totdat je de andere ketting eraf haalt


uw kettingboomzaagolie is dat niet een beetje te dik om goed te kunnen smeren?
Wij hebben thuis ook een groot vat (ongebruikte) motorolie (SAE20) staan. Ik heb die ook een tijdje gebruikt als kettingbad-olie maar ik vind toch dat die olie véél te dik is en hierdoor geen goed effect geeft. Ik ben nu op zoek naar een olie die niet te dik is en in 'grote' hoeveelheid kan gekocht worden om er dan een badje van te kunnen maken.
lagniau
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: za 24 dec 2005 23:56
Rijdt met: Scott Scale 60 Custom

Bericht door lagniau »

ik heb hier eens gevraagt dunne olie :p ,, olie voor een stikmachine zei mn vader .. :P
IceCube
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 08:45
Rijdt met: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Bericht door IceCube »

Machine-olie (zoals voor een stikmachien), is goed voor bewegende delen zoals je derailleur, of V-brake scharnierpunten, maar te licht voor een ketting. Daar mag de olie gerust wat dikker zijn. Als je je ketting een tijdje (enkele uren tot zelfs enkele dagen) in die olie legt, zit het zeker overal tussen. Kettingzaagolie is bovendien gemaakt voor zware arbeid en uitermate geschikt voor een fietsketting, bovendien verkrijgbaar per liter en in verhouding stukken voordeliger dan een literke machienolie.
Als de olie echt te dik is (in de winter bijvoorbeeld, als het koud is in je werkplaats of garage) kan je eventueel een lepelke petrol toevoegen (geen thinner of white spirit !!).
... en alles loopt gesmeerd ... 8)
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

IceCube schreef:Inderdaad, met nen powerlink haal je de ketting er makkelijk af. Je kan zo ook met 2 kettingen werken, ene erop, de andere "in onderhoud".

Onderhouden doe ik als volgt : eraf halen, een kwartieke in petrol leggen (een literke petrol in een klein emmerke) en goed met een borstelke erover gaan, goed afdrogen met een vod (of met ne nieuwe T-shirt...), in een oliebadje leggen (1 cm kettingboomzaagolie op de bodem van een 2e klein emmerke) gedurende 1 dag, omhooghangen en laten aflekken totdat je de andere ketting eraf haalt, er terug opleggen, kettingspray opdoen en kees is klaargekomen.
Alles bij mekaar 10 minuten werk per wissel/onderhoudsbeurt.

Onderhoudsinterval hangt af van combinatie gereden afstand en vettigheid : meestal in de zomer 1 x per 3-4 weken, in de winter, of bij veel modder en zand, kan dit oplopen tot 1 x per week.
De hogedrukreiniger kan een oplossing zijn als je ni veel tijd hebt : goed afspuiten in invetten en terug vertrekken.

Onderhoud op de fiets zelf heb ik geprobeerd met zo'n plastieken kettingonderhoudstoestelleke (), maar slechte ervaringen mee. Was rap kapot en lekte na 3 keer gebruik. Bovendien, als je begint te borstelen met een product (of petrol) terwijl je ketting op je fiets zit, dan hangt heel het kot vol : je fiets (remschijven), de vloer, je nieuwe T-shirt, en in mijn geval den hond ook.
Eens je het geprobeerd hebt, zal je de eenvoud ervan rap inzien. Have fun.
LOOOOOOL
Plaats reactie