RockShox Tora onderhoud

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Conrad
Mountainbiker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 15 sep 2006 10:10
Rijdt met: Specialized S-Works Epic 2021
Contacteer:

RockShox Tora onderhoud

Bericht door Conrad »

Hoi peepz,

ik zit met de volgende vraag: "Welke OLIE/SMEERMIDDEL kan je best gebruiken voor een rs tora vork?"
Ik ben bij 2 Cube fietshandelaars geweest en ze zeiden me 2 verschillende dingen.

1. Verschillende vork is een verschillende olie/smeermiddel
2. Alles met teflon was goed, zoals het smeermiddel dat ik nu gebruik voor mijn ketting, derailleur,...

Weet iemand hier raad op? En zo ja, wnnr doe je dit dan het best?

Alvast bedankt !

Y.
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Als het is om de vorkpoten een beetje te smeren raadt Rockshox zelf aan om een druppeltje Redrum (is smeermiddel van RS zelf) of anders een olie met teflon aan. Zelf doe ik er altijd een beetje gewone teflonolie aan omdat die Redrum zo een plakkerige bedoening is.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

er bestaat een spray van merk BRUNOX dacht ik die door rock shox wordt aangeraden.

je moet opletten met wat je er op spuit, sommige sprays of smeermiddelen zij te agresief en tasten uw dichtingen aan.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

er mag geen lithium in de teflon of andere olie zitten, tast de rubbers aan waardoor er meer vuil kan meekomen heeft bikesport mij verteld
Gebruikersavatar
TS biker
Mountainbiker
Berichten: 351
Lid geworden op: di 25 okt 2005 17:15
Rijdt met: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Bericht door TS biker »

Brunox Deo, aanbevolen door Rock-Shox :wink:
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

TS schreef:Brunox Deo, aanbevolen door Rock-Shox :wink:
deze heeft janssen mij vandaag ook aangeraden
h1sn
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 23 aug 2006 02:03
Rijdt met: Cube LTD Team 2007

Bericht door h1sn »

Niet toevallig ne Cube LTD Team zien staan bij Janssen? Pfff ben er nu al bijna 4 weken op aan 't wachten en ik ben ongeduldig! :-)
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

mja ik maak hem gewoon altijd goed proper en spuit er klein beetje teflon op ...achteraf word de hele fiets dan nog eens met siliconen ingespoten, dus ook de complete vork ..de rubbers vd vork heb hier vooral baat bij.
Ik heb nog een tijdje terug in verschillende tora 318 topics geantwoord wat mijn bevindingen waren...waaronder onderandere dat de rubbers van de tora 318 een heel goede zorg nodig hebben , buiten het insmeren vd vorkpoten. Ik ben zo namelijk eens in Theux aangekomen en van het moment dat ik op mijn fiets sprong maakte ie een enorm fel geluid bij zijdelingse bewegingen...dit waren dus de rubbers , mede dankzij de vrij hoge wrijving van de vorkpoten , die zo'n lawaai maakte. Direct aan de auto wat siliconen op de rubbertjes en weg was het geluid..ondanks dat de bike tot in de puntjes gepoets was heh ! enkel geen siliconenop die rubbers gedaan. Dus ik raad aan telkens na elke poetsbeurt etcetc die rubbers nog eens apart in te smeren met een siliconen-produkt, welk kies je zelf maar ...
u bent bij deze gewaarschuwd heh :wink: die vork is degelijk voor de prijs maar dient goed verzorgt te worden of er treden ongewilde geluiden etc op...proper houden vd de veerpoten en rubbers is dus de boodschap !


ps: de search functie bijt niet hoor! je mag er gerust eens op klikken :wink:

Mvg
Gebruikersavatar
Conrad
Mountainbiker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 15 sep 2006 10:10
Rijdt met: Specialized S-Works Epic 2021
Contacteer:

Bericht door Conrad »

looneycooney schreef:mja ik maak hem gewoon altijd goed proper en spuit er klein beetje teflon op ...achteraf word de hele fiets dan nog eens met siliconen ingespoten, dus ook de complete vork ..de rubbers vd vork heb hier vooral baat bij.
Ik heb nog een tijdje terug in verschillende tora 318 topics geantwoord wat mijn bevindingen waren...waaronder onderandere dat de rubbers van de tora 318 een heel goede zorg nodig hebben , buiten het insmeren vd vorkpoten. Ik ben zo namelijk eens in Theux aangekomen en van het moment dat ik op mijn fiets sprong maakte ie een enorm fel geluid bij zijdelingse bewegingen...dit waren dus de rubbers , mede dankzij de vrij hoge wrijving van de vorkpoten , die zo'n lawaai maakte. Direct aan de auto wat siliconen op de rubbertjes en weg was het geluid..ondanks dat de bike tot in de puntjes gepoets was heh ! enkel geen siliconenop die rubbers gedaan. Dus ik raad aan telkens na elke poetsbeurt etcetc die rubbers nog eens apart in te smeren met een siliconen-produkt, welk kies je zelf maar ...
u bent bij deze gewaarschuwd heh :wink: die vork is degelijk voor de prijs maar dient goed verzorgt te worden of er treden ongewilde geluiden etc op...proper houden vd de veerpoten en rubbers is dus de boodschap !


ps: de search functie bijt niet hoor! je mag er gerust eens op klikken :wink:

Mvg
Wat een uitleg!! :P

Dat van die siliconen wist ik nog niet eens (beginnelingske hé). Moet ik eens achter zoeken idd.

Alvast bedankt voor al de tips die hier gepost werden!
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Om er voor te zorgen dat die rubbers nie beginnen piepen moet je ook de vork eens na 50u rijden uit mekaar halen. Gewoon onderste bouten los draaien, vuil en olie uit laten lopen. Dan de vorkbenen er uit halen, alles schoon vegen, rubbers invetten aan de binnenzijde, nieuwe olie in doen en terug in mekaar zetten. Normaal gezien moet je wel ergens een handleiding van RockShox kunnen downloaden, daar staat ook welke olie je moet gebruiken. 't Is een uurke werk en je kan met een gerust gemoed weer vertrekken. Het grote onderhoud laat ik door de lbs doen.
Plaats reactie