Verwaarlozen dure fietsen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

...
Laatst gewijzigd door looneycooney op wo 12 jul 2006 16:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Action-Man
Mountainbiker
Berichten: 301
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
Rijdt met: specialized

Bericht door Action-Man »

Voor mij telt niet zoo het blinken van de fiets maar wat wel belangrijk ervan is is de onderhoud ervan.ik was hem elke keer na een tt af en blaas hem droog met mijn compressor . want waar water zit kan roest ontstaan.daarna steek ik alles in de olie en klaar is kees voor de volgende tt. ik rij ook met drie kettingen zodat ik veel langer met mijn tandwielen kan rijden.maar iedereen moet voor zijn eigen uitmaken hoe hij zijn bike onderhoud of schoonmaakt.ik zie persoonlijk liever ook een mooie dan een vuile auto =P~ =P~
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Oke Looneycooney.

Dat blinken sloeg niet zozeer op jou maar meer op de anderen hier in dit topic, dat was een stukje frustratie wat ik toevallig in mijn reactie op jou gebruikt heb. No hard feelings dus.

Verder heb ik echt wel alles gelezen in dit topic.

Dat je 4300 km fiets zonder kosten dat geloof ik graag, maar het zal dan toch niet lang duren voordat alles aan de aandrijving vervangen moet worden en dan kom je er echt niet met 10 euro. Wanneer je het over kosten wilt hebben dan moet je het over 5000 of liefst 10000 km bekijken want de eerste 3000 tot 4000 km heb je inderdaad geen noemenswaardige kosten.

Maar het zij ook jou vergeven. Ook ik probeer maar wat wijze raad te geven. Het is soms moeilijk om teksten op de goede manier te lezen en te geven.

Ook ik zal het hier maar bij houden want ook ik heb hier al eerder mijn vizie op deze zaak gegeven.
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Heel die discussie interesseert mij wel... En wat mij nu nog meer zou interesseren? Is er iemand van de regelmatige kuisers die het zou zien zitten om mij eens uit te nodigen voor een kuis-sessie (liefst omgeving Gent)?
Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar ik zou het wel eens willen zien bij iemand die er al een tijdje mee bezig is. Niet het cassette-opblink-gedoe, maar vooral aandrijving, etc. proper maken interesseren mij!
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

...
Laatst gewijzigd door looneycooney op wo 12 jul 2006 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
mtbar
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 jun 2006 12:10
Rijdt met: Custom:Fuji full suspension/shimano/rockshox/ magura/ritchey/swalbe

Bericht door mtbar »

Dit vind ik een goed idee looneycooney, houd ons op de hoogte ! Ik zou het ook erg leerrijk vinden (inclusief onderhoud voorvork/achtervering etc...).
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Workshop" Poets my bike"
Gebruikersavatar
Kasper76
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 20:07
Rijdt met: Xesco RDL LX

Bericht door Kasper76 »

Vraag:

Wat is het nut van een fiets op te blinken tot het laatste stofje als er de volgende dag vanaf de eerste meters dat je begint te rijden toch weer stof en zand zit te krassen tussen die mooi gereinigde tandwielen ?

Onderhoud beperkt zich bij mij tot de ergste modder afspoelen en de ketting smeren. Een vuile fiets rijdt niet beter dan een propere en een opgeblonken cassette rijdt niet beter dan een goed ge-oliede.

Al dat monteren en demonteren en kuisen met borstels en chemische produkten is toch ook niet goed voor de fiets ?

(no offense, ieder zijn mening).
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

looneycooney schreef: en mag ik eerlijk zijn ..na +-4300km heb ik idd nog steeds niet meer dan 10€ betaald per keer dat ik hem binnenbreng (heb niet gezegd per jaar?! hoe kom je daarbij?!)..en dat nog met een dom alivio-systeem !
Wat liet jij dan bij je LBS doen? Ik kan me weinig voorstellen wat slechts 10€ kost... Maar 4300km dus zonder nieuwe tandwielen, ketting of trapas want die dingen kosten meer dan 10€. Dit wil zeggen dat jij een super fiets hebt/had. Dan had ik nooit die Scott gekocht en met de Granville blijven rijden. Ofwel heeft die fiets niet echt zwaar werk gehad denk ik. Ik kan niet geloven dat je zoveel km's doet zonder sommige zaken te veranderen. Zeker met een Alivio systeem. Als je daarmee echte moddertochten gaat doen rij je gegarandeerd die km's niet.
OK, ik poets mijn onderdelen misschien niet zo goed als de rest hier maar bij mij zit er al de derde set tandwielen en ketting op. Nu ook pas een nieuwe trapas en mijn fiets zit tegen de 4000km.
Gebruikersavatar
Anakin
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 19:41
Rijdt met: Epic pro 18/ Trek checkpoint SL5 20

Bericht door Anakin »

al die dingen van poetsen en smeren, staan duidelijk uitgelegd op die dvd van bike repair (zie zoek functie)
Plaats reactie