geen slag in wiel , wel in as?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
kogelvis
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: di 04 jan 2005 09:34

geen slag in wiel , wel in as?

Bericht door kogelvis »

Dag allen,

Het lijkt alsof ik een slag heb in mijn achterwiel maar als ik van naderbij bekijk, danst ook mijn tandwielcasette en schijfrem.

Wat zou dat kunnen zijn? Kan dat een slag in de as zijn?

alvast merci
Gebruikersavatar
authentic biker
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 10 feb 2006 11:11
Rijdt met: Minerva hurricane deore

Bericht door authentic biker »

Een as kan krom komen te staan. Ik heb er al verschillende kromme gehad. Je ziet het onmiddellijk als je de as er uit haalt. Je kant hem proberen rechtwringen maar dat is moeilijk en een rechtgevrongen as is niet meer even stevig als tervoor.
Je kant het ook simpel zien als je de snelkoppeling van je wiel lost, en de as (niet het wiel en niet de snelkoppeling!) 180° draait. Als je as echt serieus krom is zal je velg nu anders staan t.o.v. je remblokken.
Je kan uiteraard de as vervangen zonder heel de 'behuizing' van de as te verangen.
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

De as kan ook gebroken zitten. Zolang je je wiel er niet uithaalt blijft ze mooi klem zitten, maar het is wel precies of er een zijdelingse slag in je wiel zit. Gewoon je wiel er uit halen en eens aan de as trekken of je geen stuk eruit haalt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon wat 'spel' zit op je as. Dat kan je zelf regelen al heb je daar speciale sleutels voor nodig. Die zijn veel smaller dan een gewone steeksleutel. Ik heb ze in maat 13-14 en 15-16, dat hang af van as tot as.
Plaats reactie