piepen schijfrem hayes 9

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

piepen schijfrem hayes 9

Bericht door biker84 »

hallo,


mijn schijfrem van mijn hayes 9 piepen heel fel er is geen olie of dergelijke opgespoten of geneveld!
kan dat zijn omdat mijn blokken al bijna op zijn?

heb nog maar 400 km met de orginele blokken!dat is weinig nee?
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Doe wat kopervet op de ! achterkant ! van je remblokken en als ze een zwarte, glanzende aanslag hebben (aan de voorkant) moet je die ervanaf schuren. Eventueel je schijven ook ontvetten als die zwart/vuil zijn.

Remblokken kunnen zeer snel verslijten als ze niet goed ingeremd zijn en in modderachtige omstandigheden. Kijk gewoon hoe dik het blokje nog is en als het te dun is andere steken. (BBB of EBC gold is populair en goed)
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

heb er al op geschuurd met schuurpapier!en de schijven maak ik zuiver met dreft en water zodat het vuil en vet weg zijn!ze hebben het alleen als ze warm zijn!
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Heb je ze wel goed ingeremd? (20 tot 30 keer na elkaar sterk remmen zodat het oppervalk van de blokjes zeer warm is)
(Bij schijfremmen moet je een beetje 'pompen' op lange afdalingen ipv met dezelfde druk blijven remmen)
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

inremmen heb ik zeker gedaan! maar dat wat je zei (Bij schijfremmen moet je een beetje 'pompen' op lange afdalingen ipv met dezelfde druk blijven remmen) doe ik niet !!
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Normaal geeft remmen met gelijke druk geen invloed op fluiten maar je weet nooit.

Pompend remmen werkt als volgt: je remt in het begin zoals gewoonlijk, en je mag de druk verhogen, maar wat niet zo goed is is gedurende een lange tijd met dezelfde redelijk hoge druk rijden. (bij lage druk remmen mag dan wel weer, omdat je schijven dan tijd hebben om af te koelen)

Als je bij hoge druk constant blijft remmen warmt je hele remsysteem enorm snel op: de olie zet (een beetje) uit, je blokjes en zuigers worden warm, je schijven zelf ook. Op een bepaald moment gaat er iets mis (kan veel zijn, zuigers die beginnen lekken, koppelingen aan de leidingen, blokjes die oververhitten) en dan kan je niet meer remmen, en dat is er heel erg plots, van het ene moment op het andere heb je geen rem meer, en dat is neit prettig :lol:

Wat je dus moet doen is de druk heel een beetje doen schommelen, dit is echt heel erg miniem, bijna onvoelbaar, gewoon wat spelen met je hendeltjes en dus ook de druk. Gevolg: veel minder gevaar op oververhitting en meestal ook betere controle.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Laat je pads eens uitlijnen door een fietsenmaker. Is een speciaal toestelletje voor. Kan ook helpen.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

ontvet je blokken eens, rijd er dan op en wrs zal het enorm piepen. Giet dan enkele keren water over uw schijven en blokken en rem stevig, het piepen zal dan snel overgaan. Een droge steile afdaling pakken wil ik ook wel eens helpen :wink:
RSV
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 17:52
Rijdt met: Trek liquid 30
Contacteer:

Bericht door RSV »

De mijne piepten ook.
Ik ben er ook eens met een schuurpapiertje over gegaan,terug gemonteerd en er vervolgens met een spuitbus breakclaener(voor moto)op gespoten.Sinsdien geen gepiep meer :-)
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

ga vanvoor nieuwe remblokken steken maar hoe ga ik te werk? kan me iemand die handelingen uitlegge?
Plaats reactie