Na hoeveel km een nieuwe ketting op een mountainbike?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
CycloneJoris
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 sep 2005 20:02
Rijdt met: Thompson Challenge

Na hoeveel km een nieuwe ketting op een mountainbike?

Bericht door CycloneJoris »

Ik heb een vraagje: na hoeveel km moet je je ketting best vervangen bij een mountainbike? Ik heb er nu ca 3000, waarvan wel niet zo heel veel offroad (ik rijd dikwijls met de MTB naar het werk, en doe daardoor veel onroad kilometers...)
Help mij aub!

Grtz joris
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

Mijn heeft nu 3000 ... wel merendeels offroad en ze gaat er volgende week wss af

Edit:

Cassette: 3020
Ketting: 2500
Voorblad: 3020

Die worde binnekort dus vervange
Laatst gewijzigd door Sjoerie op za 22 apr 2006 17:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Foempes
Mountainbiker
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 12:15

Bericht door Foempes »

hangt af van uw ketting hé ..... #-o
Gebruikersavatar
authentic biker
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 10 feb 2006 11:11
Rijdt met: Minerva hurricane deore

Bericht door authentic biker »

Hangt van veel factoren af:
-hoe goed onderhoud je de handel
-weersomstandigheden
-kwaliteit
-bike-terrein
-...

Als je veel on-road rijdt kan ze lang meegaan, mijn pa haalt uit zijn on-road ketting 6000 km. Op een mtb gebeurd dit vaak al na minder dan 1000km.Je moet natuurlijk goed oppassen, is je ketting versleten dan doe je de cassette ook stuk. Met twee kettingen rijden is daarom aan te raden. De zoekfunctie helpt je daar wel mee.

Rohloff hanteert voor de maximale toegestane verlenging een norm van 0,075 mm per schakel voor aluminium tandwielen (0,1 mm voor stalen tandwielen).
0,075 mm per schakel komt overeen met: 0,075 / 25,4 * 100% = 0,3 %
Voor een hele ketting is dat dan 0,003 * 1397 mm = 4,2 mm
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Ik hanteer de regel zolang alles goe werkt blijft het liggen :P , als het versleten is merk je het snel genoeg aan de werking van het schakelen. :wink: Ik doe meestal rond de 4000km met ketting en tandwielen =D> . Vermeld er wel bij, ben een modderhater :oops: en vermijd modder dus als de pest :lol:
Gebruikersavatar
Barbeque
Kerstman
Berichten: 957
Lid geworden op: za 16 okt 2004 18:45
Rijdt met: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705
Contacteer:

Bericht door Barbeque »

XC-SjoerieMoerie schreef:Mijn heeft nu 3000 ... wel merendeels offroad en ze gaat er volgende week wss af
Tip, vervang je ketting en je cassette samen.

Ik speel meestal save en doe dit tussen de 2000 a 3000 km
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Barbeque schreef:
XC-SjoerieMoerie schreef:Mijn heeft nu 3000 ... wel merendeels offroad en ze gaat er volgende week wss af
Tip, vervang je ketting en je cassette samen.

Ik speel meestal save en doe dit tussen de 2000 a 3000 km
Het punt is dat als je je ketting op tijd vervangt je cassette langer meegaat, waardoor je weer wat centjes aan iets anders kan uitgeven.
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

Barbeque schreef:
XC-SjoerieMoerie schreef:Mijn heeft nu 3000 ... wel merendeels offroad en ze gaat er volgende week wss af
Tip, vervang je ketting en je cassette samen.

Ik speel meestal save en doe dit tussen de 2000 a 3000 km
Ja maar mijn vorige ketting heb ik kapot gereden op een brug #-o

Fietske was nog juist geen 500km aant rijde... en volgens den LBS ging het nog om een nieuwe ketting op te leggen... wa ook gebeurd is... tslijt dan wel wa sneller mja

Kmet de volgende 4000 te kunne doen ;)

Edit:
Kga PG950, PC990 en TA Bladen nemen denk
ViperBiker
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jan 2005 15:30
Rijdt met: Viper TR 3.0 FSA '04

Bericht door ViperBiker »

je ketting zal nog gemakkelijk 2000 kilometer aankunnen, als het niet meer is. Een goed gesmeerde en onderhouden ketting slijt praktisch niets als je on-road kilometers (dus constante snelheid) doet.

Zo kan ik je vertellen dat ik met m'n vorige mountainbike, waar ik asfalt met massa's mee verslond en de ketting steeds goed smeerde, 7000 kilometer met één ketting en dezelfde tandwielen heb overwonnen. En ja hoor, het systeem was nog in redelijke staat (uiteraard niet meer in perfecte staat) De fiets is enkele jaren geleden verkocht aan een vriend en die ketting ligt er nog steeds op.

Het is maar om duidelijk te maken dat een ketting die weinig belast wordt veel kan hebben en bij 3000 km nog lang niet op is!
Gebruikersavatar
kogaboy
Mountainbiker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 07 aug 2004 03:33

Bericht door kogaboy »

amai ik zit er na een goei 1200 km al helemaal door #-o kraken dat da doe als ik recht op de trappers ga staan :wink:
Plaats reactie