Vraagje: slijtage v/d banden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
ViperBiker
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jan 2005 15:30
Rijdt met: Viper TR 3.0 FSA '04

Vraagje: slijtage v/d banden

Bericht door ViperBiker »

Ik ben onlangs terug beginnen rijden, de winter is zo goed als achter de rug, de zomer komt eraan en ik doe elke dag weer minstens 20 kilometer. Ik heb m'n mtb (en dus ook de banden) anderhalf jaar met 3.400 kilometer erop. Maar ff to the point.

Slijt een gewone allrounderband over het algemeen sneller op asfalt of off-road?? Want voorheen reed ik 4.000 kilometer per band en dan waren ze werkelijk op, maar de continentals zien er nog als nieuw uit.

Misschien een domme vraag, maar ik ben vrij om ze te stellen. :-)
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Geen idee ik heb der eigenlijk nog niet op gelet.
Ik denk echter dat het rubber (zeker zacht rubber) rapper slijt op asfalt, maar ik kan mis zijn.
minizot
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:45
Rijdt met: Cube acid 2003

rubber

Bericht door minizot »

zacht rubber slijt idd rapper af
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

hangt ervan af welke band het is. Een offroad band gaat veel minder lang mee als je veel asfalt doet dan een wegband.

Het hangt ook af van je rijstijl. Als je optrekt en remt als ne zot dan slijten die ook rapper. Verder kan je ook veel druk op je banden steken om het slijten wat te verminderen.

Het is logisch, hoe minder rolweerstand hoe minder slijtage.

edit: over het algemeen gaan je banden off-road langer meegaan dan op de weg, aangezien de ondergrond zachter is. Je zal ze rapper kapot rijden op stenen, putten en uitstekende voorwerpen dan dat je ze zal afslijten.
ViperBiker
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jan 2005 15:30
Rijdt met: Viper TR 3.0 FSA '04

Bericht door ViperBiker »

Ik heb ze altijd tussen 4 en 4,5 bar en dat maakt de banden vrij hard. Daarom dus dat ze langer meegaan :-) Ik trek op als ne zot en ik rem als ne zot dus die continentals zijn redelijk goei bandjes. Inmiddels staat de teller alweer op 3.550 km...
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

C-Viper schreef:Ik heb ze altijd tussen 4 en 4,5 bar en dat maakt de banden vrij hard. Daarom dus dat ze langer meegaan :-) Ik trek op als ne zot en ik rem als ne zot dus die continentals zijn redelijk goei bandjes. Inmiddels staat de teller alweer op 3.550 km...
heb continental explorers, maar nog maar 300 km mee gebold, dus kan t niet weten. dat optrekken en remmen doe ik ook. Kheb ook nog specialized banden gehad (weet niet meer welke) met vrij grove noppen op, maar die banden waren rap afgesleten. Heb ook nog een paar ritchey zed race banden maar die liggen momenteel niet op, en ook nog niet veel gebruikt.

laat eens weten hoeveel km je continentals nu meegaan hé.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

hoe zie je slijtage bij een slick? ik heb xcr road's gekocht en daar staat geen enkele streepje ingekerfd ofzo.
Plaats reactie