Weinig of geen remmen meer.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
viteske
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 feb 2006 21:50
Rijdt met: Merida Carbonlite

Weinig of geen remmen meer.

Bericht door viteske »

Hoe komt het dat mijn remmen niet meer werken. De remblokjes staan er ongeveer 150 Km op. Ik heb mijn velg eens ontvet maar dit helpt ook niet.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

eens terug bijstellen misschien.
viteske
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 feb 2006 21:50
Rijdt met: Merida Carbonlite

Bericht door viteske »

Hoe bijstellen...? Bedoeld ge ze dichter bij de velg brengen? Nu staan ze er bijna tegen (2-3 mm vanaf)
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

viteske schreef:Hoe bijstellen...? Bedoeld ge ze dichter bij de velg brengen? Nu staan ze er bijna tegen (2-3 mm vanaf)
2-3 mm??? Kunnen ze nog wat verder van de velg staan :drunk: :drunk:
Ik zou eerst beginnen met te kijken of uw wiel recht is. Dan de remblokjes op de juiste plaats tegen de velg zetten( in het midden van het remvlak van de velg). En ze dan lichtjes schuin zetten in de richting waarnaar uw wiel draait(dus als je achter je bike gaat staan moetten de puntten van de remblokjes lichtjes naar binne staan, meedraaien met uw wiel dus). Dit zorgt normaal voor een optimaal remgedrag. En natuurlijk mss uw blokjes ietsje dichter tegen de velg zetten. Want de standaardwaarde die de fabriekant geeft van 1mm links en rechts vind ik ruim. Je kan best proberen ze op iets minder(of meer) dan 0.5mm van de velg plaatsen.
Gebruikersavatar
Tokke
Mountainbiker
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 17:25
Rijdt met: C'Dale Taurine Team 2008

Bericht door Tokke »

Misschien is er wat vet of olie op je remblokken gesukkeld, in dat geval zijn ze voor de vuilbak. Maar stel ze eerst eens juist af zoals hierboven vermeld.
Gebruikersavatar
recumby
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: do 08 dec 2005 12:00
Rijdt met: Cube LTD2 2005 - Hayes HFX9 - RR - ...
Contacteer:

Bericht door recumby »

Genius schreef:Want de standaardwaarde die de fabriekant geeft van 1mm links en rechts vind ik ruim. Je kan best proberen ze op iets minder(of meer) dan 0.5mm van de velg plaatsen.

uh? U vindt 1 mm ruim?
ik ben een wielertoerist met nog niet zoveel MTB-ervaring, maar 1 mm lijkt mij bijzonder dicht! mijn koersfiets-remblokjes staan toch ook een 2-3mm van de velg, en bij MTB-'en zou ik toch vermoeden dat de remblokjes op z'n minst even ver of zelfs verder van de velg staan. kwestie van niet te blokkeren bij een beetje modder?
viteske
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 feb 2006 21:50
Rijdt met: Merida Carbonlite

Bericht door viteske »

Bedankt voor de tips!! Hopelijk is er idd geen olie op de remblokjes.
viteske
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 feb 2006 21:50
Rijdt met: Merida Carbonlite

Bericht door viteske »

Bedankt voor de tips ! ! !
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

recumby schreef:
Genius schreef:Want de standaardwaarde die de fabriekant geeft van 1mm links en rechts vind ik ruim. Je kan best proberen ze op iets minder(of meer) dan 0.5mm van de velg plaatsen.

uh? U vindt 1 mm ruim?
ik ben een wielertoerist met nog niet zoveel MTB-ervaring, maar 1 mm lijkt mij bijzonder dicht! mijn koersfiets-remblokjes staan toch ook een 2-3mm van de velg, en bij MTB-'en zou ik toch vermoeden dat de remblokjes op z'n minst even ver of zelfs verder van de velg staan. kwestie van niet te blokkeren bij een beetje modder?
Ik heb nog snel even gekeken op de montage instructies die bij mijn avid sd 7 v-brakes zaten. En op het tekeningetje stond toch duidelijk aangegeven dat de linker en de rechter blok beide 1mm van de velg moesten staan om te beginnen. Indien je vindt dat het dan nog niet genoeg remt kan je de blokken altijd nog dichter zetten. Zo zegt het papiertje(fabrikant) het toch dus. En uw wiel blokkeert niet bij de minste modder hoor. En dan nog als je door de modder rijdt hangt er inderdaad wat modder tss de remblok en velg maar als je een beetje verder rijdt hoor je de modder er af vallen en na een tijdje sleept je wiel dan niet meer. Dus ik zou zegen dat het geen enkel probleem is...
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

dan heb jij toch stevige wielen volgens mij... Als je bijvoorbeeld je remblokken op 0,5 mm van een crossmax gaat zetten, dan ga je de hele kwik nogal horen slepen bij demarrages... 2mm lijkt mij toch een realistischer waarde, niet?
Plaats reactie