XT v-brake sleept bij gedraaid stuur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

XT v-brake sleept bij gedraaid stuur

Bericht door jon snow »

Hoi,

Ik heb een probleem bij het afstellen van mijn XT v-brakes. Zolang ik het stuur recht hou staan ze mooi gecentreerd, maar eens ik het stuur een beetje beweeg begint de remblok tegenover de draairichting te slepen. Hoe verder ik het stuur draai, hoe meer ze slepen. Zet ik het stuur weer recht komt alles mooi terug in het center.

Ook als ik de "travel" van de blokken groter maak, blijft het probleem, en op de duur staan ze gewoon te ver om nog lekker te remmen.

Ik heb al geprobeerd om de veerspanning te verhogen, maar so far no luck...



Iemand een oplossing/suggestie?
Whoops
Mountainbiker
Berichten: 105
Lid geworden op: do 20 mei 2004 20:55

Bericht door Whoops »

Heb net hetzelde maar dan bij m'n XTRrempjes. Volgens mij ligt het aan het te slap zijn van de wielen of de voorvork.
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Hmm... zou een brake booster helpen dan? De vork is een Judy SL/u-turn van 2005.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Of trekt de remkabel aan de brakes tijdens het draaien van het stuur?
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Heb ik ook al overwogen, maar kan dat? De remkabel/gaine is in ieder geval lang genoeg (of misschien te lang?)

Straks eens proberen met nieuwe gaine en kabel.

Een korte zoektocht hier leerde me dat brakeboosters sowieso redelijk nuttig zijn voor V-brakes, kan ik hiervoor bijvoorbeeld de Magura booster gebruiken die bij de HS-33 geleverd wordt?
Gebruikersavatar
more
Mountainbiker
Berichten: 359
Lid geworden op: za 22 okt 2005 12:43
Rijdt met: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Bericht door more »

de magura beugel werkt niet als booster, is enkel om de evo's op hun plaats te houden
en de aparte brakebooster voor de magura's kun je niet gebruiken op gewone remmen
er bestaan wel brakeboosters speciaal voor V-brakes
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Remkabel te kort? Dat zal wel niet, dat zou ja al gemerkt hebben waarschijnlijk. Volgens mij is uw spaakspanning te laag, en zijn het uw wielen die meegeven ;).
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Wielen te slap? Lijkt me onwaarschijnlijk. Het slepen doet zich ook voor als ik de fiets duw, dus zonder belasting op de wielen.

'k ga nu de gainen/kabels vernieuwen... see you on the other side!
Gebruikersavatar
eddy1
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 09 jan 2006 21:13
Rijdt met: trek 8500

Bericht door eddy1 »

Ik heb hetzelfde probleem. Ik denk niet dat het in mijn geval met de spaakspanning te maken heeft.
Als de fiets op een werkstandaard staat en terwijl het achterwiel draait pak ik het stuur en draai links of rechts. Dan hoor je meestal een remblokje schuren. Het zijn ook xt v-brakes.
Ik gebruik een gaine uit 1 stuk, van aan de remhendel tot aan de rem.

Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben??
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Kabel en gaine vervangen. Remt nog iets soepeler nu, maar het sleep probleem blijft. Ook de veren nog wat naar buiten geplooid. Het lijkt wel alsof ik nu iets verder moet draaien om het effect te krijgen. Ik zal er maar aan proberen wennen.

Suggesties blijven welkom natuurlijk.

Alvast bedankt voor de reacties
Plaats reactie