XT v-brake sleept bij gedraaid stuur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

ik krijg het als ik "stoemp". Vermoedelijk ligt het bij mij wel aan slappe wielen. Fietske is wel nagelnieuw, dus de spanning van de spaken zou nog ok moeten zijn, en aangezien ik maar 67kg weeg zou dat geen probleem mogen zijn, ook niet voor slappe wielen...
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Het kan ook aan de stijfheid van de vork liggen, speling op de naaf of inderdaad de spaakspanning.
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Weet iemand of ze die goedkope tektro brake boosters nog hebben bij Decathlon?

Ik zal deze weekend mijn schoonbroer eens laten kijken naar de spaakspanning en het resultaat hier laten weten.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Als het enkel is als je 'stoempt' zijn het hoogstwaarschijnlijk de wielen of het kader.. misschien 'trekken' de veren van je remmen niet hard genoeg..
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Spaakspanning is -denk ik- OK. Deze weekend toerke gemaakt en blijkbaar heeft het aanspannen van de veren toch geholpen. Bij "normaal" gebruik is er van het slepen weinig of niks meer te merken. (i.e. de hoek moet al over de 45 graden gaan om ze nog te laten slepen.)

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

raar ze met deore nog nooit last gehad
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

menne fiets is nu 1jaar en paar maanden. nooti last van gehad. sinds kort heb ik dit probleem ook. en ik heb men remkabels verandert maar het is er nog altijd. het is alleen als ik naar links draai. zowel als ik fiets als ik er naast wandel.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

ik heb da as mijn vork (eta) ingeduwd staat, dat is omdat de kabel dan meeduwt naar 1 kant, maar daar valt niet echt veel aan te doen, hij moet lang genoeg zijn om zonder ETA ook toe te kome he
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Bericht door Triple-T »

Heb dit vervelend probleem ook
Bij de minste bocht schuren de remblokken tegen de velg.

Bij mij is het te wijten aan de vorkbenen, deze zijn te slap.
Het wiel is zeker nog ok, als je in stilstand echt kracht zet op het stuur zie je die vorkbenen zo meeplooien.

Enige oplossing : remblokken verder van de velg plaatsen, maar in afdalingen is de remkracht niet meer voldoende
Gebruikersavatar
jon snow
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 07 apr 2005 15:02
Rijdt met: s-works '08

Bericht door jon snow »

Heb ondertussen de ideale oplossing gevonden: ik heb de adaptieve filter op mijn oren wat aangepast. Naast gezeur over een veel te dure bike filtert die nu ook het lichte slepen van de remblokjes in de bochten. De goedkoopste weg naar het ultieme geluk, zo'n filtertje. :-D
Plaats reactie