Schakelprobleem

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
gillian
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 17 mar 2003 21:54
Rijdt met: Zijn één voor één uniek.

Schakelprobleem

Bericht door gillian »

Ik heb een probleem !
Als ik aan het trappen ben dan schakelt mijn fiets "automatisch"!!
Ik rij dus bijvoorbeeld in vijfde versnelling en oppeens rij ik in zesde versnelling en dan weer terug in vijfde versnelling!! eigenaardig hé!!
ligt dit aan mijn ketting(xt ketting op lx krank)?????? :lol:
Gast

Bericht door Gast »

nope ligt aan de spanning van uwe kabel....aan geen enkel vijsje draaien enkel de stelschroefjes aan uw stuur...

springt uw derailleur te makkelijk naar boven dan moet je het stelschroefje naar u toe draaien, gaat hij niet goed naar boven stelschroefje van u weg draaien....
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Re: Schakelprobleem

Bericht door Black Phantom »

gillian schreef:Ik heb een probleem !
Als ik aan het trappen ben dan schakelt mijn fiets "automatisch"!!
Ik rij dus bijvoorbeeld in vijfde versnelling en oppeens rij ik in zesde versnelling en dan weer terug in vijfde versnelling!! eigenaardig hé!!
ligt dit aan mijn ketting(xt ketting op lx krank)?????? :lol:
GHOST SHIFTING!
dit kan 1001 oorzaken hebben. Meest voor de hand liggend is uiteraard de afstelling van of sleet aan uw derailleur of sleet aan ketting/cassette.
Tot veertien dagen geleden zat ik met hetzelfde probleem, vooral op geaccidenteerd terrein. Heb zelf gevonden dat er zeer veel speling zat tussen de kooi en de body van mijn derailleur. Bij elke bots in het terrein bwoog de kooi dan naar links en rechts. Soms zover dat de ketting dus overschakelde naar een ander blad. Een 9-speed is nu eenmaal gevoelig aan de minste speling. Enige oplossing was vervanging van de derailleur (heb ik dan ook gedaan).
Gebruikersavatar
troontrapper
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 18 nov 2002 21:29
Rijdt met: VALLEY, full LX, vork SR Suntour pro xc

Bericht door troontrapper »

eerst de spanning van de kabel nazien, dit is in 99% de oorzaak voor je verder kijkt naar andere oorzaken
Gebruikersavatar
gillian
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 17 mar 2003 21:54
Rijdt met: Zijn één voor één uniek.

Bericht door gillian »

De spanning van de kabel is oké en de derailleur is perfecter dan perfect afgestelt!!
Maar ik heb zojuist besloten van mij een xt derailleur te kopen!!!
Wat kost zo'n ding????? :-?
Gast

Bericht door Gast »

Iets van een 50 €.
Gast

Bericht door Gast »

kan ook zijn dat uwe kabel wat kort is ivm met uwe fully en doordat deze veer kan uw versnelling herspringen
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

gillian schreef:Maar ik heb zojuist besloten van mij een xt derailleur te kopen!!!
Wat kost zo'n ding????? :-?
Heb 3 weken geleden omwille van dezelfde reden mijn Deore vervangen door XT (zie ook mijn vorig bericht)
Prijs bij MTB Rudy in Herentals: derailleur 69€ kabel en gaines: 7,5€ werk: 5€.
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

Black Phantom schreef:
gillian schreef:Maar ik heb zojuist besloten van mij een xt derailleur te kopen!!!
Wat kost zo'n ding????? :-?
Heb 3 weken geleden omwille van dezelfde reden mijn Deore vervangen door XT (zie ook mijn vorig bericht)
Prijs bij MTB Rudy in Herentals: derailleur 69€ kabel en gaines: 7,5€ werk: 5€.
? is da nie wa veel? :roll:
Johan Degraeve
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: za 28 dec 2002 23:35
Rijdt met: Van Nicholas Zion

Bericht door Johan Degraeve »

'k zou toch eerst eens proberen gewoon de kabel te vervangen (gaine + kabel) vooraleer een nieuwe dérailleur te kopen.
Plaats reactie