chain suck bij slinternieuwe mbk!!!!

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Rabo'ken
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 31 okt 2005 08:42
Rijdt met: SCOTT scale 30

chain suck bij slinternieuwe mbk!!!!

Bericht door Rabo'ken »

hallo bikers,
dit weekend de eerste maal gereden met mijnen nieuwe mbk in zottegem. nu de 45km was heeeel zwaar en vuil (zullen sommigen onder ons wel bevestingen) maar ik heb op het laatste heel veel last gehad van chain suck (that suck's :-) Nu kunnen jullie mij helpen met een paar tips om deze niet meer te hebben. Ik lees hier op het forum dat het anders tandwielen moet steken, maar deze zijn splinternieuw (shimano LX), kan dit?? Wel is ook dat ik een koerspion heb laten steken (13-25) en ik denk dat mijn ketting daardoor ietsje langer (misschien iets te lang) is geworden. Kan dit een oorzaak zijn?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Vroeger met splinternieuwe Xt-bladen ook cs gehad.(Op het einde zelfs in droge omstandigheden)
Heb nu nieuwe kettingbladen van TA en nog geen cs problemen gehad.
Gefreesde bladen hebben minder last van braamvorming waardoor kans op CS vermindert.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ik zweer ook bij TA, maar het kan evengoed liggen aan een slecht afgestelde kettinglijn... Ga er eens terug mee naar de dealer.
Een te lange ketting kan idd ook een probleem zijn...
Gebruikersavatar
Rabo'ken
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 31 okt 2005 08:42
Rijdt met: SCOTT scale 30

Bericht door Rabo'ken »

Dickie schreef:Vroeger met splinternieuwe Xt-bladen ook cs gehad.(Op het einde zelfs in droge omstandigheden)
Heb nu nieuwe kettingbladen van TA en nog geen cs problemen gehad.
Gefreesde bladen hebben minder last van braamvorming waardoor kans op CS vermindert.
heren,
alvast bedankt, maar TA?? eu sorry ben niet zo op de hoogte van kantwielen. Welk merk is dat .?
:oops:
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Wij ook niet van kantwielen ... #-o :wink:

TA is een merk dat ook tandwielen maakt. Naar wat de ervaring van de meesten is, zijn deze beter dan de traditionele Shimano's.
Gebruikersavatar
kiwi_x
Mountainbiker
Berichten: 1855
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 18:13
Rijdt met: Trek 6500 1990

Bericht door kiwi_x »

ik heb fsa vdrive en nog geen last gehad van chainsuck
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Voluit is 't Specialités TA dacht ik.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Op mijn kamwielen staat voluit: Specialites TA.Made in France.

Elke fietsenmaker zal dit wel kennen.
Trouwens,Stronglight schijnt ook ok te zijn (zoekfunctie:kettingbladen)
Of nog:stalen kettingbladen zijn ook prima tegen CS
FastFreddy272
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 11:26
Rijdt met: Commencal VIP, RaceFace, Sram X.0, Fox 100FX, ... Scott Scale RC 2010

Bericht door FastFreddy272 »

Zie http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=18961.
Totaal geen last van chainsuck in Zottegem (behalve dan die 20meter op het kleinste tandwiel)
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Re: chain suck bij slinternieuwe mbk!!!!

Bericht door Biker Zjé »

bo'ken schreef:hallo bikers,
dit weekend de eerste maal gereden met mijnen nieuwe mbk in zottegem. nu de 45km was heeeel zwaar en vuil (zullen sommigen onder ons wel bevestingen) maar ik heb op het laatste heel veel last gehad van chain suck (that suck's :-) Nu kunnen jullie mij helpen met een paar tips om deze niet meer te hebben. Ik lees hier op het forum dat het anders tandwielen moet steken, maar deze zijn splinternieuw (shimano LX), kan dit?? Wel is ook dat ik een koerspion heb laten steken (13-25) en ik denk dat mijn ketting daardoor ietsje langer (misschien iets te lang) is geworden. Kan dit een oorzaak zijn?
Alvast bedankt.
Als het inderdaad je eerste rit was met deze bike, wil dit zeggen dat de ketting ook nog nieuw was. Dit betekent dat het oorspronkelijke vet er nog op en tussenzit, zodat ze zowieso al wat stroever loopt.
Dit in combinatie met een flinke portie modder kan je deze CS opgeleverd hebben.
Niet te snel panikeren zou ik zeggen. De ketting goed reinigen en terug smeren met teflon en misschien zijn je problemen dan wel achter de rug. :wink:
Plaats reactie