xt schijfremmen afregelen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

xt schijfremmen afregelen

Bericht door BEASTY »

yep,

ik heb sedert 24/11/05 xt schijfremmen met de dualschifters.
nu ik ben er dit weekend mee gaan fietsen in st baasf vijve en die werken perfect, maar na het reinigen van de fiets en het laten drogen van de fiets, heb ik ondervonden dat mijn voorrem nog altijd goed staat en niet sleept en die van achter wel ik heb dus terug alles goed gezet, maar vraag mij af of dat normaal is?

moeten de remcylinders worden ingeölied of is daar een speciaal produckt voor omdat het blijkbaar de diene was die niet helemaal terug keerd of kan ik daar iets aan doen? of hoe doe je het?

nu is het ook normaal dat bij de eerst maal gebruik van de remmen dat die een piepend geluid maakten vooral als je niet door remt?

zeg zeker al bedankt e
gr
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Bericht door BEASTY »

aha

dat piepend geluid is weg zal waarschijnlijk het nieuwe zijn dat eraf moest #-o

nu nog een probleemke als ik mijn remmen regel dan is alles ok maar als ik erop rij dat zouden ze durven slepen is dat dan weer normaal??

gr
dit is het bewijs dat de aarde opwarmt

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BEASTY op do 01 dec 2005 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mich
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 26 jul 2005 22:26
Rijdt met: Granvillemobiel
Contacteer:

Bericht door Mich »

In O2 van deze maand staat er een volledig artikel over hoe zelf schijfremmen XT te plaatsen. Mooi voorzien van foto's.
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Bericht door BEASTY »

oke dus ik heb kunnen de blokjes inrijden en heb nu geen last meer van de gepiep als je het zo kon noemen.

maar heb wel wat voorgehad dus de nieuwe remmen zaten er op van 24/11/2005 en aan de achterrem was er nu zaterdag al een versleten een kant maar heb ze natuurlijk allebij vervangen omdat het ne set is van 2. maar nu vraag ik mij af oe is dat in god's naam mogelijk?? aan de ander is er nog niets.

het is me wel opgevallen dat aan de achterrem maar een zuigertje ver uitkomt is dat dan weer normaal of moeten ze alle twee even veel uitkomen?? en als dat dus niet goed is wat moet ik er aan doen ?


groetjes
Calypso
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 16 sep 2005 14:40
Rijdt met: Trek 8000

Bericht door Calypso »

the beast schreef: maar heb wel wat voorgehad dus de nieuwe remmen zaten er op van 24/11/2005 en aan de achterrem was er nu zaterdag al een versleten een kant maar heb ze natuurlijk allebij vervangen omdat het ne set is van 2. maar nu vraag ik mij af oe is dat in god's naam mogelijk??
Ik heb juist hetzelfde met mijn XT-schijfremmen. 3 weken geleden heb ik mijn achterste remblokjes vervangen en ingeremd. Tijdens enkele TT's met veel slijk hoor je de blokjes slijpen (door de tussenkruipende modder/water) dat het niet meer schoon is en het gevolg is dat de remblokjes vandaag helemaal op waren. Teleurstellend, vooral als je de prijs van die blokjes kent. :(

Ik heb 2 vragen :
1. kan ik de remblokjes iets verder uit elkaar zetten zodat ze minder snel slijpen ?
2. het ene blokje was verder versleten dan het andere, is er een manier om de slijtage iets evenwichter te laten gebeuren ?
Gebruikersavatar
kiwi_x
Mountainbiker
Berichten: 1855
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 18:13
Rijdt met: Trek 6500 1990

Bericht door kiwi_x »

Calypso schreef:
the beast schreef: maar heb wel wat voorgehad dus de nieuwe remmen zaten er op van 24/11/2005 en aan de achterrem was er nu zaterdag al een versleten een kant maar heb ze natuurlijk allebij vervangen omdat het ne set is van 2. maar nu vraag ik mij af oe is dat in god's naam mogelijk??
Ik heb juist hetzelfde met mijn XT-schijfremmen. 3 weken geleden heb ik mijn achterste remblokjes vervangen en ingeremd. Tijdens enkele TT's met veel slijk hoor je de blokjes slijpen (door de tussenkruipende modder/water) dat het niet meer schoon is en het gevolg is dat de remblokjes vandaag helemaal op waren. Teleurstellend, vooral als je de prijs van die blokjes kent. :(

Ik heb 2 vragen :
1. kan ik de remblokjes iets verder uit elkaar zetten zodat ze minder snel slijpen ?
2. het ene blokje was verder versleten dan het andere, is er een manier om de slijtage iets evenwichter te laten gebeuren ?

ik heb vandaag met vbrakes gereden en die zijn nu ook helemaal op na 2 ritten in de modder.
Calypso
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 16 sep 2005 14:40
Rijdt met: Trek 8000

Bericht door Calypso »

b-mtber schreef: ik heb vandaag met vbrakes gereden en die zijn nu ook helemaal op na 2 ritten in de modder.
Ja, maar ik heb er vandaag speciaal op gelet om bijna altijd met mijn voorrem te remmen. Voor aanvang heb ik de achterste blokjes gecontroleerd en er zat nog wel wat op. Nadien waren ze volledig afgesleten en dit is dus enkel en alleen te wijten aan het schuren van het zand. En dat vind ik nu o zo frustrerend. Daarom zou ik van dat geschuur afwillen. OK, als je juist door een plas bent gebaggerd dan mag het wat schuren, maar 500 meter verder moet dat toch weg zijn...
navidad
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005 22:51
Rijdt met: scott racing pro

Bericht door navidad »

Kijk eens na of de zuigers (pistons) na het lossen van de rem netjes terug in de cilinder keren. Wanneer vuil aan een zuiger blijft kleven, kan het zijn dat die niet terugkeert en de remblok tegen de schijf blijft duwen. Dan gaat die remblok er gegarandeerd aan. Ik reinig na elke modderrit de zuiger en remklauw met WD40 en (kinder)tandenborstel (zonder de zuiger te demonteren).
Een ander "truukje" dat ik toepas, maar dat hangt natuurlijk van het parcours af: bij een doortocht door een modderplas en gedurende enkele honderden meters eropvolgend tracht ik mijn remmen als 't even kan niet te gebruiken. De zuigers komen dan pas terug uit hun cilinder als de meeste nattigheid van tussen de remklauwen weg is. Ik weet niet of het echt helpt, maar de gemoedsrust wil ook wat hé.
Laatst gewijzigd door navidad op wo 21 dec 2005 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Wd-40 zou ik toch maar laten,denk dat die na een tijd de dichtigsrubbers gaat aantasten,beter is om dezelfde olie te gebruiken als waarmee de remmen gevuld zijn.
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Bericht door BEASTY »

ivm het schuren/slepen van de blokjes ik ben dat helemaal kwijt gewoon ne keer goed inrijden en zeker zorgen dat uw remvoetjes goed zijn afgesteld dat wil zeggen dat het gleufje waar de schijf tussen loopt mooi in de midden moet staan zie foto.
Afbeelding

groetjes en hoop je hierbij ook te kunnen helpen
Plaats reactie