Bracket uit elkaar halen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Black Phantom
- Mountainbiker
- Berichten: 499
- Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
- Rijdt met: Trek 4700
- Contacteer:
Bracket uit elkaar halen
Bericht door Black Phantom »
Beste vrienden sleutelaars,
i.v.m. mijn onderstaande vraag bestaat al een topic, maar dat was een kakafonie van begripsverwarring (crankas vs bracketas vs trapas ...). Vandaar dat ik toch effe dit to-the-point topic wil (her-)openen:
daarstraks voor de eerste keer de bracket eens uit mijn kader gevezen. Dit omdat er een krakske in zat. Veel valt er voor de rest niet aan te sleutelen schijnbaar. Heb enkel nog een dichtingsring kunnen verwijderen zodat ik zicht had op de roullementen. Die heb ik met een tandenborstel ontvet en daarna terug ingevet. Ik zal morgen op de TT wel ondervinden of hiermee het euvel verholpen is.
Maar is de bracket écht niet verder uit elkaar te halen? Kan je de as niet verwijderen en/of kan je de roullementen er niet helemaal uithalen om deftig te ontvetten?
Of is het wegsmijten geblazen in geval van teveel speling of gekraak?
i.v.m. mijn onderstaande vraag bestaat al een topic, maar dat was een kakafonie van begripsverwarring (crankas vs bracketas vs trapas ...). Vandaar dat ik toch effe dit to-the-point topic wil (her-)openen:
daarstraks voor de eerste keer de bracket eens uit mijn kader gevezen. Dit omdat er een krakske in zat. Veel valt er voor de rest niet aan te sleutelen schijnbaar. Heb enkel nog een dichtingsring kunnen verwijderen zodat ik zicht had op de roullementen. Die heb ik met een tandenborstel ontvet en daarna terug ingevet. Ik zal morgen op de TT wel ondervinden of hiermee het euvel verholpen is.
Maar is de bracket écht niet verder uit elkaar te halen? Kan je de as niet verwijderen en/of kan je de roullementen er niet helemaal uithalen om deftig te ontvetten?
Of is het wegsmijten geblazen in geval van teveel speling of gekraak?
- troontrapper
- Mountainbiker
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 18 nov 2002 21:29
- Rijdt met: VALLEY, full LX, vork SR Suntour pro xc
Bericht door troontrapper »
deze kun je niet verder uit elkaar halen, omdat het volledige bussen zijn die je plaatst en niet uit elkaar te halen zijn. Uithalen en wegsmijten als er speling op zit
Bericht door Gast »
Het is een tendens in de industrie (cfr. auto's) om de klant nog zo weining mogelijk te (kunnen) laten doen. Losse roulementen worden vervangen door geïntegreerde (verzegelde) cassettes. Enz.
Vroeger (en in de race nog wel een beetje) was het heel gewoon dat je ieder kransje van een cassette los kon monteren, tegenwoordig zijn de cassettes steeds meer in 2-3 delen of al 'en bloc' terwijl het toch steeds dezelfde kransjes zijn die verslijten: enige optie alles weg en nieuw
Vroeger (en in de race nog wel een beetje) was het heel gewoon dat je ieder kransje van een cassette los kon monteren, tegenwoordig zijn de cassettes steeds meer in 2-3 delen of al 'en bloc' terwijl het toch steeds dezelfde kransjes zijn die verslijten: enige optie alles weg en nieuw
Als er speling op je trapas zit is ze versleten, je kan er nog mee verder doen tot de speling te groot wordt. Nadien is ze enkel door een nieuwe te vervangen. Ik heb er al een 6 tal vervangen en deze ook opengeprutst om te kijken of er iets aan te doen was maar noppes, wegsmijten. Ik vraag me wel af of er veel verschil is in kwaliteit. Na een 10.000 km kan ik ze gewoonlijk vervangen. Meestal gebruik is de LX. Heb ook al de 105 van de weggroep gebruikt maar er is eigenlijk geen verschil te merken.
- jawa
- Mountainbiker
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 mei 2002 02:00
- Rijdt met: Cannondale F1000SL, decathlon rockrider 8.2, Ridley Icarus
Vraagje ivm demontage trappers bij octalink
Hallo beste diy'ers,
Ik heb een vraagje ivm demontage trappers bij octalink-systeem.
Mbv de cranktrekker die ik heb (van Leefu) kan ik mijn trappers niet afnemen wegens de holte in de crank, en daar schiet de vijs van mijn trekker in. Moet ik nu een andere trekker kopen, ga ik verkeerd te werk of bestaat er een trukje.
Graag wat info en dank bij voorbaat.
Jawa
Ik heb een vraagje ivm demontage trappers bij octalink-systeem.
Mbv de cranktrekker die ik heb (van Leefu) kan ik mijn trappers niet afnemen wegens de holte in de crank, en daar schiet de vijs van mijn trekker in. Moet ik nu een andere trekker kopen, ga ik verkeerd te werk of bestaat er een trukje.
Graag wat info en dank bij voorbaat.
Jawa
- jawa
- Mountainbiker
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 mei 2002 02:00
- Rijdt met: Cannondale F1000SL, decathlon rockrider 8.2, Ridley Icarus
Ondertussen reeds een muntstukje of 2 omgeplooid tot een hoedje maar nog steeds mijn bracket niet kunnen afnemen.
Ik heb wel gemerkt dat er op de top van de cranktrekker een stukje zit dat je kunt afnemen. Is dat dat stukje dat je moet vervangen bij een octalink-as.
Weet er ook soms iemand waar ze dat stukje van shimano verkopen?
Dank bij voorbaat.
Jawa
Ik heb wel gemerkt dat er op de top van de cranktrekker een stukje zit dat je kunt afnemen. Is dat dat stukje dat je moet vervangen bij een octalink-as.
Weet er ook soms iemand waar ze dat stukje van shimano verkopen?
Dank bij voorbaat.
Jawa
- Dingo
- Mountainbiker
- Berichten: 121
- Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
- Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom
Ik heb die cranktrekker van BBB gekocht en daarop zit een stukje dat je kan wegnemen.
Je moet de buitenste moer ver uitdraaien en dan de cranktrekker monteren met de binnenste moet. Daarna de buitenste moer vastsraaien, waardoor je crank van de trapas schuift.
Met een dik rondeletje moet dat lukken. In het begin gaat dat wat stroef, maar daarna loopt dat vlot.
Dat rondeletje moet tegen de trapas komen en moet aangedrukt worden door de buitenste moer van de cranktrekker.
Je moet de buitenste moer ver uitdraaien en dan de cranktrekker monteren met de binnenste moet. Daarna de buitenste moer vastsraaien, waardoor je crank van de trapas schuift.
Met een dik rondeletje moet dat lukken. In het begin gaat dat wat stroef, maar daarna loopt dat vlot.
Dat rondeletje moet tegen de trapas komen en moet aangedrukt worden door de buitenste moer van de cranktrekker.