V-brakes regelen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

stilldro schreef:Ondertss weer alles op z'n plaats gekregen, zonder geplooi...

toch bedankt

grtz
Ja maar,zo niet hé ! Wij willen weten hóe je alles uiteindelijk op zijn plaats hebt gekregen,das één van de redenen waarom een forum zo interessant is :wink:
Gebruikersavatar
frankex
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: di 10 mei 2005 18:51
Rijdt met: Specialized Stumpjumper 2005

Bericht door frankex »

Als ge het vijsje indraait, gaat de remblok verder van de velg weg.
Dikwijls moet je dan aan de andere kant het vijsje uitdraaien, deze blok
beweegt dan naar de velg.
"Vijs" niet te enthousiast want op den duur weet je niet meer waar je nu moest draaien !
Wat ook helpt is nadat je gevezen hebt, de remhendel enkele keren intrekken zodat alles op zijn plaats komt.
Veel sleutelsucces.
stilldro
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 19:20

Bericht door stilldro »

Oplossing: blijven aan die vijzen draaien, tot wanneer dat het niet meer sleepte..

thx frankex, voor volgende keren zal het al iets sneller trg gefixt zijn

grtz


Edit: nuttige site voor afstellen http://utahmountainbiking.com/fix/braketun.htm
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

Hoe kan ik mijn V-brakes goed afstellen? Ze blijven maar aanlopen aan de velg ondanks voortdurend afstellen.

Eigenlijk zijn het mijn V-brakes niet, maar die van mijn moeder. Het systeem is ook iets anders dan wat ik gewoon ben.

De veer gaat niet in één van de drie gaatjes van de nokken, maar op een tussenstuk waardoor het afstellen dient te gebeuren door met een sleutel aan dat tussenstuk te draaien en zo de veer op te spannen. Ook het centreren van de rem dient ook zo te gebeuren, nergens stelschroefjes te bespeuren.

Iemand tips om deze remmen goed te centreren en degelijk op te spannen?
Optimo
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: di 22 nov 2005 20:32
Rijdt met: Cannondale Optimo Custom

Bericht door Optimo »

Ik zou ze van de remnokken afhalen, heel de boel goed uitkuisen en ontvetten en daarna goed ingevet terug monteren...

Probeer het kleine pinnetje in het hoogste gaatje te krijgen voor de hoogste spanning... (zou er moeten aan zijn !)

Als er echt geen stelvijsjes aan zijn voor in te stellen zal je het zo moeten zien te regelen...

Je kan eventueel met de remblokken nog wat spelen (spacerkes wisselen)

Good luck !

Optimo
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Zit hier ook met een raar probleem... Ik moet sinds een week of 4 mijn remhendel voor de achterrem echt zowat helemaal dichttrekken om goed door te kunnen remmen... Slijtage van de remblokken kan het niet zijn, want er zitten er nog maar een week of 6 nieuwtjes op. Normaal moet je fiets toch vrij snel remmen bij het intrekken van de hendel (centimetertje ofzo). Bij mijn voorrem rem ik veel sneller... Gisteren een paar keer moeten slikken op punten waar ik in de remmen moest.
Remkabel ergens afstellen, of zou het helpen met de hendel af te stellen?
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Misschien de kabel strakker zetten zodat u blokjes dichterbij de velg komen staan?
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Mijn blokjes staan nu maar op ongeveer op 1 à 2mm van de velg... Ik dacht er ook eerst aan om de kabel strakker te zetten, maar 'k denk niet dat dat iets kan uithalen... 't Scheelt precies nogal veel buiten in het begin... Het is ook weinig of niets verbeterd met de nieuwe remblokjes erop...
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

VoRtX schreef:Mijn blokjes staan nu maar op ongeveer op 1 à 2mm van de velg... Ik dacht er ook eerst aan om de kabel strakker te zetten, maar 'k denk niet dat dat iets kan uithalen... 't Scheelt precies nogal veel buiten in het begin... Het is ook weinig of niets verbeterd met de nieuwe remblokjes erop...
Staan ze op de juiste hoogte tov de velg ?
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Yep, ik heb ze laten installeren door mijn fietshandelaar... 't Is pas toen ik terug een TT aan 't rijden was dat ik besefte dat ik die remhendel nog altijd zover moest aantrekken.
Plaats reactie