Op zoek naar een goede was en onderhoud oplossing voor EMTB

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
beezzzt
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 nov 2023 15:32

Op zoek naar een goede was en onderhoud oplossing voor EMTB

Bericht door beezzzt »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb al wat rondgezocht maar niet echt gevonden wat ik zoek.
Recent ben ik overgestapt vanuit het reguliere MTB circuit naar een EMTB. Mijn vrouw had er al eentje en na enkele bezoekjes aan de Alpen zag ik er wel het nut van in.
Bij het wassen en het smeren van de ketting nadien stoot ik nu wel op het probleem dat de ketting niet draait wanneer je aan de pedalen draait en door het gewicht van de bike is het niet altijd even eenvoudig deze met 1 hand hoog te houden en intussen de nodige klusjes uit te voeren.
Hoe lossen jullie dit op. Hebben jullie enige links naar geschikte bike stands of doe het zelf oplossingen.
Alvast bedankt.
Voor de nieuwsgierigen : ik rij momenteel een Scott Lumen en een Scott Spark. De vrouw bevuilt zichzelf met een Scott Contessa Strike E ride.
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Op zoek naar een goede was en onderhoud oplossing voor EMTB

Bericht door rho »

Ik gebruik gewoon een bike repair stand of draai de ketting door met de hand. Dat laatste is een beetje harder trekken dan bij een reguliere MTB maar zeker niet ondoenbaar.
In de repair stand is het uiteraard veel makkelijker.
Kan je niks maken waar je de fiets op deze manier aan kan ophangen?
Afbeelding
beezzzt
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 nov 2023 15:32

Re: Op zoek naar een goede was en onderhoud oplossing voor EMTB

Bericht door beezzzt »

Die staaf waar je je zadel achter haakt had ik ook al aan gedacht. Ik heb echter maar 1 muur waar ik de staaf kan tegen bevestigen ter hoogte van mijn wasplaats. Ik zit met een haag aan de andere zijde. Dat zou wel de eenvoudigste oplossing zijn. Misschien plaats ik wel een paaltje in de haag...Thx voor je reactie.
Canyon Luc
Mountainbiker
Berichten: 212
Lid geworden op: do 22 feb 2007 20:59
Rijdt met: CANYON NERVE XC8

Re: Op zoek naar een goede was en onderhoud oplossing voor EMTB

Bericht door Canyon Luc »

Je moet eens kijken op Buikoppelingshop .be daar ga je zeker iets vinden om zelf in elkaar te boksen
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Op zoek naar een goede was en onderhoud oplossing voor EMTB

Bericht door rho »

Dan is een goedkope bike repair stand misschien wel een oplossing. Als het voor dit soort eenvoudige taakjes is kan die wel dienen denk ik.
Plaats reactie