Bottombracket installatie ENDURO

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Bottombracket installatie ENDURO

Bericht door JLSteve78 »

Hoi,

Ik overweeg om mijn bracket te vervangen of te laten vervangen.

Het laten vervangen is natuurlijk de makkelijkste optie. Al lijkt dat zelf nog te doen mits juiste gereedschap en het vormt een extra uitdaging. BBB heeft een goed all in one koffertje uit.

Op mijn Scott staat een bracket SRAM DUB PF92 wide (41x92). Deze lijkt zeer onderhavig aan slijtage, ondanks een goede installatie en voldoende vet.

Ik overweeg ze te vervangen door een keramisch model van SRAM zelf of van ENDURO. Deze laatste horen te zijn prijs-kwaliteit en levensduur zeer goed. Misschien heeft er iemand al ervaring mee?

https://cycling.endurobearings.com/products/bkc-7022-press-in-ceramic-hybrid-xd-15-flanged-double-row-bottom-bracket-solution-for-bb86-92-framesets-to-sram-dub-cranksets

Mijn vraag is echter niet specifiek over de keuze toch zijn tips absoluut welkom. Wat me parten speelt is eerder de praktische installatie van de bracket.

De cups worden erin geperst door een lagerperser maar.... hoe ziet het eigenlijk met de verbinding tussen de twee cups intern in het frame?

Bij een SRAM BB DUB is daar een soort plastiek sleeve tussen geplaatst in tegenstelling tot de cups van Enduro en Caramicspeed. Moet die dan niet meer geïnstalleerd te worden of dient die te worden herbruikt van de oude as of alsnog extra bij de cups aan te worden aangekocht?

Groetjes.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Bottombracket installatie ENDURO

Bericht door madskatingcow »

Ik heb destijds Enduro XD-15 lagers gehad, en het was brol. Na 4 ritten er weer uitgehaald voor een Chris King.

Dat gezegd zijnde : de sleeve tussen beide lagers dient om water dat via zadelpen en andere openingen in je frame komt, van de lagers weg te houden. Zeker nuttig dus, bij Enduro lijkt deze te ontbreken, maar bij Ceramic Speed is deze voor BB92 wel degelijk present, klik.

Ondertussen zijn de standaard SRAM DUB lagers zeer goed afgedicht en heb ik er nog geen problemen mee ondervonden. Prijs / kwaliteit de beste keuze.

Ceramische lagers brengen weinig meerwaarde op de mtb. Ze zijn vaak slechter afgedicht en er zit minder vet in, daardoor lijken ze beter te draaien maar is het service interval om nieuw vet in te doen wel maar de helft of minder van standaard lagers. Verdoe er uw geld niet aan, je gaat meer winst halen uit een setje banden met lichter profiel, lichtere wielen of de ketting hot melt waxen.
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Re: Bottombracket installatie ENDURO

Bericht door JLSteve78 »

Thanks voor je duidelijke reactie.

Ik sluit me bij je aan dat de prijs wel degelijk hoog is, zonder tussenstuk (sleeve) bovendien. Via je link zie ik dat het bij Ceramicspeed wel zo is.

Graag wil ik je ook volgen wat de duurzaamheid betreft van keramische lagers. Echter, dat zal zoals ik verwachtte leiden tot twee kampen. Goede commentaren vernam ik er ook al over, net wat het onderhoud aangaat. Ik heb enkel ervaring met de bracket van SRAM.

Mijn huidige SRAM DUB lager is het tweede exemplaar op anderhalf jaar tijd. Aan dat ritme wordt het uiteindelijk ook wel kostelijk.

Het zal wikken en wegen worden.

De update van de wielen is al voor elkaar: de nieuwste Duke Lucky Jack ultra SL met een DT Swiss 240 naaf.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Bottombracket installatie ENDURO

Bericht door KrisMaes76 »

2 BB lagers op anderhalf jaar tijd is ong hetgeen ik gewend ben van Shimano BB lagers (XT versie, de XTR ging iets langer mee), daarmee dat ik altijd een set in voorraad heb liggen thuis...
Plaats reactie