Sealant lekt langs ventiel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Joverowa »

Sinds een paar jaar rij ik tubeless. Toen ik mijn eigen fiets tubeless maakte had ik geen enkel probleem.
Nu ik dit ook bij de zoon zijn nieuwe MTG heb gedaan krijg ik zijn fiets niet deftig in orde.
Er blijft een lek langs de zijkant van het ventiel komen. Vermits het draaien van een band de melk naar de buitenkant duwt haal ik het wiel eraf of eens goed te kunnen schudden aan de kant van het ventiel. Alles gaat dan dicht maar enkele ritten later heeft hij weer een platte band want het "lek" zit aan de binnenkant van het wiel.
Ik heb al meerdere keren alles er nog eens afgehaald en weer gemonteerd. Maar elke keer weer begint hij langs daar te lekken.

Het zijn MILKIT ventielen en het zijn dezelfde als diegene die ik op mijn fiets gebruik. Ze zijn goed aangedraaid.

Hoe lossen jullie dat op?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door madskatingcow »

Is de velgtape niet gescheurd aan het ventiel? Ik gebruik een Stanley scalpel mesje om een perfect rond gat te maken. Door gewoon een kruisje te snijden lukt dit nooit, dit scheurt verder door vanaf het ogenblik dat je het ventiel erdoor steekt. Idem door een priem op te warmen, is nooit perfect.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Dickie »

Gebruik je ook Milkit melk?
Had ik slechte ervaring mee, gat in de band bleef maar sealant afgeven tot er een vel op zitbuis en staande vork hing. Uuuren krabben...
Ben nu terug naar Notubes (eerst Race sealant en vul na via ventiel met de gewone)
Bij een klein lekje aan het ventiel (gebeurt al eens bij napompen en wat bruut met het ventiel om te gaan) laat ik eerst de sealant aan de tegenoverliggende kant samenlopen.
Draai dan snel het wiel met ventiel naar boven, daardoor druipt er wat sealant richting ventiel, dus zonder wiel te hoeven demonteren.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Joverowa »

Ik gebruik idd ook Milkit melk.
Door het schudden krijg ik ook wel melk aan de kant van het ventiel. Ik kan het zien omdat er melk naar buiten komt. Maar het gat blijft dus niet dicht. Ik pomp hem op, schud ermee en zie de melk. Blijft in eerste instantie hard maar op een gegeven moment heb je weer een platte band. En als je dan dezelfde procedure doet, dan zie je dat het weer van bij het ventiel komt :(
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Dickie »

Best die Milkit vervangen imo. Het product had voor mij een te trage 'stolfactor'. Ik las hier en daar ook dat sommigen het verdunnen met water (vermoedelijk omdat het zo duur is), maar dan wordt het nog slechter, je eigen kleren en die van medebikers hangen dan ook onder de druppels bij een lekske :lol: .

Voor de zekerheid een dotje silicone, schildersacryl, lijm, oid en ventiel zal wel dicht zijn. Dan een geut latex-sealant van een ander merk. Die verdrogen misschien wat sneller en moeten nagevuld worden, maar dichten beter af.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door madskatingcow »

Controleer om te beginnen tape en ventielen, die van NoTubes met rubberen, conische voet vind ik de beste.
Als je klaagt over lekken aan het ventiel komt de rest op de tweede plaats.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Joverowa »

Ventielen eens veranderen zat ook in de pipeline..
Dit WE weer eens alles eraf gehaald, een stukje "tape" bij onder het ventiel gezet maar ook dat bracht weer geen soelaas.
Als het een beetje zou afgaan en je moet af en toe eens bijpompen, dan zou het op zich geen ramp zijn maar het duurt amper een half uur voor alles er weer uit is.
madskatingcow schreef: zo 18 sep 2022 14:56 Controleer om te beginnen tape en ventielen, die van NoTubes met rubberen, conische voet vind ik de beste.
Als je klaagt over lekken aan het ventiel komt de rest op de tweede plaats.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Dickie »

Ik zou ook eens de tape checken. Velg eerst goed ontvet vooraleer tape leggen? Kan mss wat verschoven zijn bij het loshalen van de band.
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door Flippo80 »

madskatingcow schreef: vr 16 sep 2022 15:47 Is de velgtape niet gescheurd aan het ventiel? Ik gebruik een Stanley scalpel mesje om een perfect rond gat te maken. Door gewoon een kruisje te snijden lukt dit nooit, dit scheurt verder door vanaf het ogenblik dat je het ventiel erdoor steekt. Idem door een priem op te warmen, is nooit perfect.
Gezien bij Stealth Wheels in Belsele: eerst iets met een scherpe punt goed opwarmen met vlam en daarna door de tubeless tape prikken. Daarna kan het ventiel er voorzichtig doorduwen, in plaats van er in te snijden smelt je de tape. Ik gebruik sindsdien een fijne schroevendraaier waar ik even een aansteker onder hou. Zo is het gaatje minimaal en dat in combinatie met een "konisch kopje" in de velg zou je het redelijk luchtdicht moeten krijgen. Bij mij werkt het dus wel goed.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sealant lekt langs ventiel

Bericht door madskatingcow »

Mijn favoriet, Stanley Scalpel O:)

Afbeelding
Plaats reactie