XT cassette compatibel met Sram aandrijving?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
eronJ
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 15:20

XT cassette compatibel met Sram aandrijving?

Bericht door eronJ »

Hallo allemaal

Binnenkort wordt mijn Lapierre xr 7.9 geleverd. Deze heeft een volledige sram aandrijving. Omdat het echter geen carbonnen wielen zijn, had ik die van mijn huidige mtb graag gebruikt. Echter is dit een XT aandrijving/cassette.

Eerst en vooral, gaat dit lukken? (Heb nog een splinternieuwe xt cassette liggen)

Indien niet, hoop ik desondanks mijn wielen te gebruiken. Hoe kom ik te weten of er eventueel een Sram cassette past op mijn carbonnen wielen? Het zijn Reynolds wielen. Ik geloof Reynolds TR 249. Als ik die opzoek, kan ik bij freehub wel SRAM XD selecteren. Wilt dit dan zeggen dat het mogelijk is?

Alvast bedankt!
Mvg
EronJ
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: XT cassette compatibel met Sram aandrijving?

Bericht door funkstar »

Eerst even kijken of ze dezelfde inbouwmotoren van naaf hebben.
12x142, 12x148, qr
Eventueel een ombouwset in combinatie met verspanen kan dit probleem al oplossen.

Daarna ga je eens na moeten gaan of de xt cassette hetzelfde aantal tanden heeft dan de nieuwe set uw.

Dan moet je kijken naar de freehub.
Sram cassettes maken gebruik van een xd freehub.
Shimano cassettes staan op hyperglide+
Daarnaast heb je nog merken die voor beide opties cassettes hebben.

Heb je een hg freehub (wat jaren de standaard is geweest) lukken 12 speed cassettes ook, alleen ga je geen 10 als kleinste tandwiel kunnen hebben.

Volgens de fabrikanten zijn aandrijf onderdelen niet uitwisselbaar.
De ervaring toont meestal een ander verhaal.
eronJ
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 15:20

Re: XT cassette compatibel met Sram aandrijving?

Bericht door eronJ »

Bedankt funkstar voor de reactie alvast!

Heb het even nagekeken, ze hebben allebei een 12 x 148 mm.

De huidige cassette is een Shimano XT 10-51T 12 Speed (op de carbonnen wielen)
De nieuwe cassette is een SRAM XG 1275 10-52T 12 Speed (op de nieuwe, alu wielen)

"Dan moet je kijken naar de freehub" Als alle SRAMs XD freehub hebben en alle Shimano's hyperglide+, moet ik dan nog kijken?
En bedoel je merken van freehubs/body's die voor de beide een cassette hebben? Als ik namelijk mijn wielen Googlede, zag ik dat ik zowel een XD freehub kon kiezen als de 'standaard' (degene die erop zat)?
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: XT cassette compatibel met Sram aandrijving?

Bericht door funkstar »

De freehub is in de meeste gevallen vervangbaar. Je kan het type dus aanpassen.
Plaats reactie