Krasje bovenbuis carbon

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Krasje bovenbuis carbon

Bericht door JLSteve78 »

Overijse was een zalig tochtje. 65km gedaan echter iets te enthousiast naar beneden bij de laatste afdaling. Stuur gedraaid en remhendel tegen bovenbuis. Gevolg oppervlakkig krasje in Carbon frame (bovenbuis) van maandje oude Spark…. :-(. Iemand die dit kan inschatten? Is reparatie vereist en kan dit überhaupt?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Krasje bovenbuis carbon

Bericht door Jumping Jack »

De eerste doet altijd het meeste zeer é.

Heb je een foto? Als het effectief ‘maar’ een kras is, zou ik mij daar niet te druk over maken. Eventueel bijwerken met een lakstift (bv van Motip).
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Re: Krasje bovenbuis carbon

Bericht door JLSteve78 »

Jumping Jack schreef: zo 01 mei 2022 13:08 De eerste doet altijd het meeste zeer é.

Heb je een foto? Als het effectief ‘maar’ een kras is, zou ik mij daar niet te druk over maken. Eventueel bijwerken met een lakstift (bv van Motip).

Thanks voor je reactie.

Klopt, de eerste doet pijn. Al is de eigen carrosserie belangrijker. Gewoon vervelend, in de laatste afdaling.. Enfin het is zo. Zo een krasje op de MTB is inherent aan deze sport volgens mij, ik maak me meer zorgen om impact van dat krasje op de sterkte van het carbon/frame.

https://flic.kr/s/aHBqjzMS2j
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Krasje bovenbuis carbon

Bericht door Jumping Jack »

Ai das wel een lelijke inderdaad. Onbegrijpelijk dat niet alle constructeurs iets als een knock block installeren.

Ik denk niet dat het veel doet voor de sterkte van de toptube, maar mss toch even aan de fietsenmaker vragen?
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Krasje bovenbuis carbon

Bericht door Serge R »

Preventief een SKEAN frame bovenbuisbeschermer plaatsen als de shifters of remhendels het frame kunnen raken, in verschillende kleuren te koop voor 10a15€
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Re: Krasje bovenbuis carbon

Bericht door JLSteve78 »

Thanks voor de tips. Na inspectie door een Scott kenner zou het een oppervlakkige kras zijn in lak.

Ik zal het of behandelen met een stift en bikeprotector erover of een leuke sticker..
Plaats reactie