motorex grease 2000

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

motorex grease 2000

Bericht door mountainbike1111 »

Hallo, ik heb motorex grease 2000 gekocht. Voor wat kan ik dat allemaal gebruiken? Ik weet wel voor bouten, zadelpen, wielnaaf/as, balhoofdstel, pedalen. Wat niet mag is ketting, cassette, crankset, remblokken, remschijven en vanzelf sprekend mogen de banden/wielen/velgen ook niet in aanraking komen met motorex grease 2000 of wat dan ook welk vet.

Klopt het bovenstaande?

Nu vraag ik mij dan nog af of het volgende ook in aanraking mag komen met motorex grease 2000 of dat ik beter af ben met olie uit een spuitbus (of misschien helemaal geen olie/vet/wax:
De detailleur (de 10 punten) en het hele gestel dat de ketting schakeld (is dat de voordetailleur?), de binnenkant van de remkabel, de scharnieren van de remmen en de scharnieren van de shifters, seatpost clamp, snelspanners voor de wielen, de lock-out aan het vork (want die begint al wat te roesten) en de binnenkant van de handvaten voor het stuur mocht ik ooit die eens willen vervangen.

Ben ik nog iets vergeten, zeg het maar! Ik hou het topic zeker in het oog.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: motorex grease 2000

Bericht door funkstar »

Dat is lager vet.
Dus voor alles wat op elkaar beweegt komt in aanmerking.
Contactpunten zou ik eerder met PFTE vet doen.
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: motorex grease 2000

Bericht door mountainbike1111 »

funkstar schreef: ma 18 apr 2022 09:49 Dat is lager vet.
Dus voor alles wat op elkaar beweegt komt in aanmerking.
Contactpunten zou ik eerder met PFTE vet doen.
Hmm ok. Het zit namelijk zo dat ik het potje gekocht heb voor mijn nieuwe pedalen, nu heb ik nog een volle pot over. Ik heb geen idee of ik nu nog iets mee kan doen. :lol: Fiets is 3 jaar oud. Misschien gewoon de rest maar in de kast bewaren en over 20 jaar in de vuilbak. :-k
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: motorex grease 2000

Bericht door Jumping Jack »

Heb je het vet gekocht om uw pedalen te monteren (dus voor op de schroefdraad)? Daar gebruik je namelijk beter montagepasta voor (ook voor bouten, zadelpen, etc).
En aan de binnenkant van uw handvatten zou ik dat absoluut niet gebruiken, waarom zou je dat in godsnaam doen?
Vet is om bewegende delen in beweging te houden, handvaten, bouten, etc. zitten bij voorkeur vast.
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: motorex grease 2000

Bericht door mountainbike1111 »

Jumping Jack schreef: ma 18 apr 2022 11:04 Heb je het vet gekocht om uw pedalen te monteren (dus voor op de schroefdraad)? Daar gebruik je namelijk beter montagepasta voor (ook voor bouten, zadelpen, etc).
En aan de binnenkant van uw handvatten zou ik dat absoluut niet gebruiken, waarom zou je dat in godsnaam doen?
Vet is om bewegende delen in beweging te houden, handvaten, bouten, etc. zitten bij voorkeur vast.
Dan zal het wel speciaal vet zijn. In de winkel zeiden ze duidelijk vet voor pedalen en hij heeft het potje aan mij gegeven. Had ik iets verkeerds gezegt misschien??? 8-[ Ik had zelf nog gezegt montagepasta voor pedalen en hij zei dat vet beter is. Voor wat kan vet dan nog meer dienen voor pedalen? Ik wil mijn zolen niet vol vet hebben hoor! :lol:

Hier trouwens een foto waar het vet op de zadelpen wordt gesmeerd:

http://odynsport.com.ua/motorex-bike-grease-2000-100g

Ahja betreft die handvaten, dat is om te laten zien dat ik een absolute noob ben :-"
Laatst gewijzigd door mountainbike1111 op ma 18 apr 2022 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: motorex grease 2000

Bericht door Jumping Jack »

Ik lees in de specificaties dat het vet galvanische corrosie voorkomt = zorgt dat twee verschillende metalen onderdelen niet met elkaar gaan verbinden (bv zadelpen en zadelbuis). Daarom die afbeelding, maar dan zou ik alsnog kiezen voor specifieke montagepasta en niet voor vet dat in de eerste plaats een smerende werking heeft. Je wil niet dat uw zadelpen ineens zakt terwijl je aan het rijden bent. Bovendien, mocht je een Carbon kader hebben, moet je carbonpasta gebruiken.

Je kan het zeker gebruiken voor lagers (bv ook in de pedalen zitten er lagers) en assen (wiel, trapas)… dus voor bewegende delen.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: motorex grease 2000

Bericht door SLCubeLTD »

Dat is lager vet zoals het al werd gezegd.

Ik denk dat die winkelbediende U verkeerd heeft begrepen, hij dacht waarschijnlijk voor de binnenkant van uw pedalen, als je die
uit elkaar haalt alle 6mnd. of zo voor onderhoud moet je die met lagervet terug insmeren.

Voor de schroefdraad moet je montage pasta gebruiken of nog liever anti seize vet van Shimano, dat zorgt dat het niet vast komt te zitten na lange duur door vuil etc.

Voor de zadelpen ook zeker niet, dat vet zorgt voor minder wrijving en daar heb je dat juist nodig.
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: motorex grease 2000

Bericht door mountainbike1111 »

SLCubeLTD schreef: di 19 apr 2022 16:00 Dat is lager vet zoals het al werd gezegd.

Ik denk dat die winkelbediende U verkeerd heeft begrepen, hij dacht waarschijnlijk voor de binnenkant van uw pedalen, als je die
uit elkaar haalt alle 6mnd. of zo voor onderhoud moet je die met lagervet terug insmeren.

Voor de schroefdraad moet je montage pasta gebruiken of nog liever anti seize vet van Shimano, dat zorgt dat het niet vast komt te zitten na lange duur door vuil etc.

Voor de zadelpen ook zeker niet, dat vet zorgt voor minder wrijving en daar heb je dat juist nodig.
Hij heeft mij maar al te goed begrepen. Ik vond geen deftige montagepasta, kwam ik aan de kassa met een alternatief, met korreltjes die alleen voor zadelpen is bedoeld ofzoiets... Ik vroeg dat dat het voor pedalen is en hij zei dat vet beter is. Hij wist gewoon dat montagepasta uitverkocht was en gaf mij daarom een pot vet mee. [-( Dan verschieten ze d'r nog van dat klanten niet meer in de winkel willen komen maar alles online bestellen. [-X
Plaats reactie