Crossfiets XS - welke andere velgrem voor 9 jarig kind?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Zitaki
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 03 okt 2008 09:19

Crossfiets XS - welke andere velgrem voor 9 jarig kind?

Bericht door Zitaki »

Hallo,

Ik heb een 2de hands crossfiets gekocht voor mijn 9-jarige zoon.

Momenteel is de originele voorrem veel te hard om samen te knijpen en kan hij deze niet gebruiken.
De velgrem zou ik dus graag vervangen, indien deze de oorzaak is uiteraard.
Hoe kan ik controleren of de remkabel of… niet de oorzaak van het probleem is?
Aangezien de originele velgrem achteraan eveneens werd vervangen, ga ik er echter van uit dat de velgrem het probleem is.

Ik weet echter niet welke velgrem ik best zou nemen en of deze allemaal vlot te bedienen en te installeren zijn op de vork.
Er ligt een 33 mm crossband op het wiel, dus U-shape velgremmen vallen af.
Dan blijven de cantilever remmen over maar daar zijn ook veel verschillende soorten in.

Achteraan zit een type, vergelijkbaar met Alivio BR-T4000 velgrem maar daar zit steeds de kabelconnectie aan één kant. Is dat niet vaak de oorzaak dat de afstand tss velgblokje en rem nooit exact hetzelfde is gedurende enkele weken of maanden. Ik ondervind vaak dat één zijde minder mooi terugspringt na het remmen en dus kan slepen tegen de velg. Dit ondanks aanspannen van de schroef…
Welke voor en nadelen hebben deze types van remmen eigenlijk?

Vooraan komt de kabel dus centraal van het balhoofd naar beneden.
Is het correct om te denken dat een velgrem zoals een SHIMANO BR-CX50M CANTILEVER of een Avid Shorty Ultimate goede keuzes zijn?

Zou die Shimano goed zijn, aangezien deze bijna de helft van de prijs is t.o.v. die Avids.
De remblokjes dienen als geheel veranderd te worden, niet enkel de pads denk ik. Wat is bij zo’n remmen de gemakkelijkste manier om het slijten van de blokjes op te vangen zodat het samenknijpen van de rem ongeveer steeds hetzelfde blijft…?
Deze rem zou kunnen geïnstalleerd worden op elk type voorvork en remnokken?

Of hebben jullie een ander voorstel?

Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Alvast bedankt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Crossfiets XS - welke andere velgrem voor 9 jarig kind?

Bericht door Free_ltd »

Vaak helpt het al eens om de kabel te vervangen of zelfs maar te smeren.
Dat zou ik mss in eerste instantie proberen.
Plaats reactie