Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Flippo80 »

Na een serieus modderig ritje gisteren heb ik gemerkt dat er bij mijn (relatief nieuwe) zachte remblokken toch wel wat slijtage is.

Ik ben dus aan het kijken voor nieuwe remblokken, liefst de harde, maar na wat onderzoek op internet vraag ik me af of ik wel harde remblokken mag installeren.

remmen zijn de Deore M-6100 en op de site van Shimano zelf vind ik de informatie enigszins dubbelzinnig.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M6100.html

Er staat duidelijk: Only compatible with resin pad.

Anderzijds staat iets verder op de pagina "Pad Option G04S Metal".

Ik ben dus allesbehalve zeker...

Zijn er mensen met ervaring met die remklauwen?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Jumping Jack »

Volgens mij moet je alleen kijken naar de compatibiliteit met de schijven. Ik zou niet weten wat het voor de remklauw uitmaakt wat voor blokjes er in zitten…
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Flippo80 »

Bedankt,

Dat er een verschil is in "zachte" en "harde" remschijven wist ik inderdaad al maar je zal waarschijnlijk gelijk hebben dat ze willen duidelijk maken dat de schijven die standaard geleverd worden bij een Deore niet geschikt zijn voor harde remblokken.

Er zitten op de wielen inderdaad zulke "zachte" schijven i.c.m. nogal goedkope basiswielen (die vervangen zullen worden als ze versleten zijn maar die ideaal zijn voor winterse omstandigheden). In de winkel vertelde de verkoper me dat ze goedkope wielen gemonteerd hadden om de prijs van de volledige fiets te drukken.

Het ziet er dus naar uit dat ik andere remschijven ga mogen monteren als ik naar harde blokken wil overschakelen.

Flippo
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Flippo80 »

Nu bots ik op een ander probleem,

De remblokken en schijven zijn aangekomen maar de cassettesleutel, die compatibel zou moeten zijn met de lockring (interne vertanding), past niet.

Om de één of andere reden zit er een dop in de weg waardoor de sleutel niet tot bij de tandjes raakt.

Bestaan er verschillende versies van cassettesleutels? Ik heb tot nu altijd een 11speed sleutel van BBB gebruikt die op andere lockringen perfect werkt.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door kenny »

Bij steekas heb je een andere lockring nodig met een externe vertanding. Die werkt dan met een bsa bracketsleutel
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Flippo80 »

Dat hangt ervan af.

Op mijn koersfiets (ja, ik zondig... :oops: ) is de sluitring vooraan met interne vertanding, dus los te maken met een cassettesleutel. Achteraan is de sluitring met de tandjes aan de buitenkant en heb ik inderdaad een bracketsleutel nodig.

Maar in dit geval zit de vertanding wel degelijk aan de binnenkant van de sluitring.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door kenny »

Flippo80 schreef: vr 04 feb 2022 12:55 Dat hangt ervan af.

Op mijn koersfiets (ja, ik zondig... :oops: ) is de sluitring vooraan met interne vertanding, dus los te maken met een cassettesleutel. Achteraan is de sluitring met de tandjes aan de buitenkant en heb ik inderdaad een bracketsleutel nodig.

Maar in dit geval zit de vertanding wel degelijk aan de binnenkant van de sluitring.
Met als gevolg dat je die sleutel er niet inkrijgt...
Op een 12mm as lukt dat meestal nog wel maar op wen 15 of 20mm as niet.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Dickie »

De remschijven zou ik gewoon vervangen zodra ze op 1.5mm dikte zitten, staat denk ik zelfs ook op de schijf zelf. Met schuifpasser makkelijk te checken.
Ik kan me eerder risico's voorstellen met Icetec schijven. Die hebben een alukern en een dunne laag staal aan de buitenkant. Maar daar zijn zelfs ook gesinterde blokjes voor te koop.
:off:
Voor iemand die 120kg weegt en graag steile Alpine afdalingen aanpakt moeten die remmen ook voldoen.
Zo waren ze er bij Bike Magazin niettemin toch in geslaagd om de alukern van de Icetecs te laten smelten (!) bij een test enkele jaren geleden. Een zware biker, steile afdaling en continu remmen, denk zelfs, maar ben niet zeker, dat het maar op 1rem was #-o
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Flippo80 »

kenny schreef: vr 04 feb 2022 13:09
Met als gevolg dat je die sleutel er niet inkrijgt...
Op een 12mm as lukt dat meestal nog wel maar op wen 15 of 20mm as niet.
Aha, daar leid ik uit af dat de fietsenmaker me de wielen verkocht heeft met de foute lockring? Op de handleiding van de wielen zie ik inderdaad een lockring met tandjes aan de buitenkant.

Nog een geluk dat het supergoedkope wielen zijn, een groot verlies is het niet.
Dickie schreef: vr 04 feb 2022 13:28 De remschijven zou ik gewoon vervangen zodra ze op 1.5mm dikte zitten, staat denk ik zelfs ook op de schijf zelf. Met schuifpasser makkelijk te checken.
Dan moet ik ze er eerst afkrijgen he...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Deore M-6100 remklauwen enkel compatibel met organische remblokken?

Bericht door Dickie »

[/quote]

Dan moet ik ze er eerst afkrijgen he...
[/quote]

Om de dikte te meten moet de schijf er toch niet af?
Tenzij ze al zo ver zijn.
Plaats reactie