Tubeless Nobby Nic?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Tubeless Nobby Nic?

Bericht door Flippo80 »

Hallo,

Na jarenlang niet gemountainbiket te hebben, heb ik onlangs een nieuwe mtb gekocht.

Op de fiets zaten standaard Maxxis Ikon (vooraan) en Ikon Race banden in tubeless.

Ik heb voor de winter meer gepaste banden tubeless gemonteerd (Nobby Nic, zowel vooraan als achteraan).

Bij het oppompen hoor ik de banden in het velgbed "springen" maar nu blijkt dat, telkens wanneer ik de banden volledig leeg laat lopen, ze ook telkens weer loskomen van het velgbed. Bij opnieuw oppompen met een gewone pomp kan ik ze wel weer op druk brengen.

Ik ben van de wegfiets gewoon dat als de banden in het veldbed zitten, ze daar ook blijven

Is dit normaal en moet ik me geen zorgen maken of bekijk ik toch beter nog eens? Ik wil niet halverwege tijdens een rit stranden met een band die ik met een klein pompje niet meer op druk krijg.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Tubeless Nobby Nic?

Bericht door Boebbel »

Ja, dat kan normaal zijn, het hangt allemaal wat af van de gebruikte anti-lek vloeistof (hoe hard die plakt) en hoe de band aansluit bij de velg(rand). Dus ja, een volledige leegloper in het veld kan dan een tegenvaller zijn.

Zelf heb ik CO2 patroontje bij om dit te vermijden, ook om me niet lam te pompen met het minipompje :wink: Ook een binnenband bij mocht ik het toch niet druk krijgen. Langs de andere kant is lekrijden ook al jaren geleden en dat was mijn eigen stomme fout. :-?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Tubeless Nobby Nic?

Bericht door KrisMaes76 »

dan spant de band dus niet voldoende om de velg, je kan dit wel wat beter laten aansluiten door met bvb elec tape een paar keer rond de velg te gaan, zodat deze wat dikker wordt.

Ik gebruik trouwens al jaren gewone elec tape om banden tubeless te leggen, veel goedkoper dan die speciale linten en het werkt evengoed
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: Tubeless Nobby Nic?

Bericht door Flippo80 »

@KrisMaes76: ik ga ervan uit dat het niet de wielen zijn. Ze komen standaard Tubeless ready en de originele banden zaten wel goed vast. Ik heb ze effectief uit het velgbed moeten duwen om ze van de velg te krijgen.

@Boebbel: Stans Tyre Sealant. Heb wel nog eens de handleiding van de banden gelezen en vond daarin dat ik wat latex op de "bead" (weet niet wat het woord in het Nederlands is) mag smeren om het zaakje wat meer te doen plakken. Ik ga dat eens proberen.

Bedankt voor de antwoorden.
Plaats reactie