Casette vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gert8400
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 20 nov 2020 21:29

Casette vervangen

Bericht door Gert8400 »

Hallo,
Ik zou mijn cassette moeten vervangen en denk eraan bij gebrek aan tijd om de fiets binnen te doen, dit zelf te doen. Dit gaat over een shimano cassette , shimano cs-hg300 9 s 12/36, ik vind er nu vele casettes met hg 400. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een hg 300 en hg 400?
De sleutel om de casette los te draaien is dat voor alle shimano modellen dezelfde?
Dank.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Casette vervangen

Bericht door chrisper »

de tool om cassette los te maken is voor shimano hetzelfde (behalve de 12-speed)
hg300 of 400 is een klein stapje 'hoger' in kwaliteit.
zolang je een 9-speed koopt zou het moeten passen.
ik vermoed wel als je de cassette moet vervangen, dat ook de ketting aan vervanging zal toe zijn.
misschien ook eens de tandwielen vooraan checken.
dit slijt namelijk allemaal op elkaar in.
hangt beetje af van hoeveel onderhoud, wisselen van ketting, enz..
Gert8400
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 20 nov 2020 21:29

Re: Casette vervangen

Bericht door Gert8400 »

Aan de cassette is er in feite weinig te zien van schade, deze fiets heeft hoogstens 1000 km gereden, maar heb me gisteren een kettingchecker gekocht en viel langs beide kanten er volledig tussen.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Casette vervangen

Bericht door TaurineR »

Waarom dan vervangen?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Casette vervangen

Bericht door Boebbel »

Ja, dan zal het inderdaad gewoon je ketting zijn die je moet vervangen, de cassette kan je zo laten voor het moment. Als de nieuwe ketting doorschiet, moet je wel de cassette (of kettingbladen) vervangen. In dat geval kan je ondertussen alle "oude" spullen terugzetten, zij zijn op elkaar ingesleten.
Plaats reactie